Sabtu, 16 Mei 2009

BUKAN TIPU MEMANG BENAR


KALAU TAK TUNJUK GAMBAR ORANG TUDUH AKU TIPU...SEKARANG AKU PASTEKAN GAMBAR MAJALAH MILENIA DAN KERATAN PERENGGANNYA SEKALI. KALAU MASIH TAK PERCAYA LAGI PERGILAH BELI SENDIRI...TAPI AKU DAPATI KEBANYAKAN KEDAI DITEMPAT AKU DAH KEHABISAN STOK DAN AKU BERNASIB BAIK DAPAT LAST STOK SETELAH MENCARI DIBEBERAPA BUAH KEDAI..!!. ADA KEDAI BAGI TAHU MEREKA PUN HAIRAN KENAPA KELUARAN BULAN MEI BEGITU CEPAT HABIS...HEHEHE..!!!

21 Comments:

Unknown said...

salam kenalan.. wah politik yer bang

AbgTuah said...

WAALAIKUM SALAM...

HEHEHE..ADALAH SIKIT..BUAT SECARA KECIL-KECILAN AJE...

buaya said...

salam ziarah..
wah..bukti yg baik..leh pinjam x artikel ni?
buaya nak sebarkn kat blog nie..

http://buaya-merah.blogspot.com/

AbgTuah said...

SALAM..

SURE BOLEH AMBIL DAN SEBARKAN LAH..

Mohammad Roslan said...

Salam,

UMNO perlu serang bukan hanya bertahan.Sampai bila nak jadi"sitting Duck"?.Tunggu PR buat tuduhan lepas itu hanya jawab bukan cara berpolitik dengan golongan PR ini.Hentam Abang Tuah. Blog BPN bukan blog analisa politik..kita tak mahu jadi pengalisa politik tapi serang Pakatan Rakyat "short and sharp"...macam keris Taming sari..wassalam

TAAVEEKUN PERAK said...

Kita lawan sampai pembangkang tersungkur.pantang undur.jom....

whh3251 said...

Blh tolong tanya kat mufti tu mcm mana dengan konsert sure heboh/jom heboh yang dikatakan haram dulu tu oleh mufti tu sendiri boleh diadakan di lumut baru baru nie...adakah ia telah bertukar menjadi halal balik....?????

hitman said...

ni apahal si nombor plat keta ni... org cakap pasal lain, dia tukar channel pulak.... bang, nak tukar2 ni, kena bagi signal dulu la...

he he he

AbgTuah said...

no plat karat nie dah hilang punca tak tahu macammana nak jawab komen mufti. Agama pun sekerat-sekerat..mahzab politik tulah jadi nya..orang cerita lain dia jawab lain..

Wahai plat no ..mufti tu sentiasa berkata benar walau pun pahit..beliau menjalankan tugas menasihatti kerajaan. kalau nasihatnya diterima alhamdullilah..jika tidak beliau tetap akan terus memberikan nasihat dengan berhemah..mana tahu satu hari nanti semua sarananannya diterima baik...

Itu menunjukan beliau amat berkecuali dan bebas didalam memberikan saranan dan nasihat..tak kira siapa..baik kepada pihak pembangkang mau pun pihak kerajaan.

Hormatilah pandangan dan nasihat ulama.lagi pun pandangan beliau jika diteliti..semata-mata untuk kebaikan..

Janganlah jika Mufti menghentam kerajaan pihak pembangkang melompat gumbira..bila menegur pihak pembangkang..nak melenting pula..

tokapi said...

Download PDF file untuk pandangan mufti Perak ni di :

http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26554#684992

cucu_tokwan said...

Sorang saja ka yang ada teloq kat sini..tu pun kreta prebet sapu. Hang pakai otak ka kepala lutut ngok? Aku nak bagi hang kreja homework sikit..
1. Antara SS Mufti Perak ngan Ulama N.Ajiz sapa yang lebih banyak buat kenyataan mengikut kepentingan diri.
2. Sapa yang lebih banyak membuat fatwa yang pelik-pelik
3. Sapa yang lebih nyanyuk. ari ni cakap lain/halal esok cakap lain/haram
4. Sapa yang lebih menegur dengan cara berhemah
5. Sapa lebih sayangkan agama, bangsa dan sultan
6. Sapa yang sanggup jual agama demi politik.
7. Ada banyak lagi..cukuplah 6 dulu takut nanti hang jadi sortkaran

Aku tau hang tak akan terima kenyataan ini kerana rasa aku matahati hangpa dah jadi hitam legam macam pungkoq kuali dapuq kayu.....

Ada satu no plate yang sesuai untuk hang. Free tak payah bayaq...........BAB 1.
Jangan marah..tok guru habaq marah tu sebahagian setan

YANG GAMBI said...

Syabas Abg Tuah, kita tunjuk kebenaran, tapi ada orang yang tak mahu kebenaran, cakap bukan main aku lah orang kuat beragama, pada hal tak percaya pada qada dan qadar dari Allah......

Nik Aziz berfatwa atas kepentingan politik, Mufti Perak bercakap atas tanggungjawab sebagai Mufti. Cuba kalu Mufti tu cakap pasal sokong PAS, deme tengoklah macam mana pulak deme puji kat Mufti tu....

Ni lah manusia yang tak mahu guna mata, otak dan teliga dengan betul....

golokperak said...

biasalah ,kalau tak menyebelahi pihak umno habis lah gaji elaun bisnis nikah kawin.nak cari makan katakan.Dengar cerita bini dia ketua wanita bahagian.

AbgTuah said...

GOLOK PERAK...KENAPA SAMPAI BERBURUK SANGKA SEDEMIKIAN RUPA TERHADAP SS MEFTI..

BUKAN TAK PERNAH SS MUFTI-MUFTI MEMBIDAS KERAJAAN..

MAKA SEKIRANYA MUFTI MEMBIDAS KERAJAAN DIKATAKAN TIDAK BERKEPENTINGAN PERIBADI..

SEKIRANYA PIHAK MUFTI MEMBIDAS PULA PIHAK PEMBANGKANG MAKA DIKATAKAN MUFTI BERKEPENTINGAN..

AKU NAK TANYA SATU SAHAJA..APAKAH SEGALA TINDAK-TANDUK PIHAK PEMBANGKANG DIDALAM BERPOLITIK TU SEMUANYA BETUL...SEKIRANYA AWAK BERANGGAPAN BEGITU MAKANYA SECARA TAK LANGSUNG JUGA AWAK MENGANGGAP BARISAN PEMBANGKANG ADALAH MAKSUM..BEGITUKAH MADSUD AWAK..

JENIS AWAK JUGA SUKA BERBURUK SANGKA..BERPERASANGKA...APAKAH AWAK MENGATAKAN PANDANGAN SS MUFTI PERAK DIPENGARUHI OLEH ISTERINYA..APAKAH AWAK PASTI..DENGAR-DENGAR CERITA TAK PAKAI...

JENIS ISLAM APAKAH AWAK NI..BERANI MENGELUARKAN SESUATU KENYATAAN TANPA BUKTI DAN SESUATU KEPASTIAN..

jatiseterus said...

ARKIB : 23/03/2008
Pengampu, penasihat yang membawa reba dan rebah
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN

Saya teringatkan kisah dongeng raja telanjang yang menjadi bahan bacaan kanak-kanak. Kononnya, ada seorang raja yang gilakan pakaian yang cantik-cantik. Lalu muncul beberapa orang penipu yang kononnya boleh menghasilkan pakaian yang paling cantik untuknya. Raja pun bersetuju.

Mereka meminta beberapa hari untuk menenunnya di sebuah bilik di istana. Saban malam raja tersebut melawat hasil kerja yang sedang ditenun mereka. Namun, beliau tidak melihat sebarang benang atau kain yang terhasil, sebaliknya hanya tenunan kosong semata. Apabila raja bertanya, mereka menjawap: “Jika tuanku tidak nampak, menunjukkan tuanku mempunyai penyakit yang berbahaya dan boleh membawa maut.” Dalam ketakutan raja menjawab: “Ya, saya nampak, alangkah cantiknya.” Demikianlah juga menteri- menteri dan para pengiring raja juga mengaku perkara yang sama, kerana ingin mengampu raja. Sehingga pada hari yang dijanjikan, raja pun memakai pakaian yang tidak wujud itu dan disarungkan secara tipu oleh penenun-penenun karut tersebut. Semua pengampu raja memuji keindahan pakaian yang tidak wujud itu, padahal raja sedang bertelanjang. Apabila raja keluar menemui rakyat, maka semua mata terbeliak dan mulut ternganga. Raja menyangka mereka kagum dengan pakaiannya yang indah. Tiba-tiba beberapa budak kecil menjerit: “Hei! Lihat! Raja kita sedang bertelanjang.” Maka semua rakyat ketawa. Barulah raja tahu bahawa dia telah ditipu oleh ‘tauke-tauke’ tenun dan para pengampu yang berada di kelilingnya.

Namun masa telah terlambat, dia telah dimalukan di hadapan rakyat.

jatiseterus said...

ARKIB : 23/03/2008 UTUSAN MALAYSIA
Pengampu, penasihat yang membawa reba dan rebah
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN


Media juga janganlah memperbodohkan rakyat dan menipu para pemimpin. Jangan hanya disiarkan berita mengampu semata, sebaliknya siarkan kisah duka dan derita rakyat. Kerana, jika tiada saluran untuk mereka meluahkan rasa, maka ianya akan menjelma dalam bisikan senyap dan aduan pada bukan tempatnya. Maka api fitnah akan merebak, lalu membakar keamanan masyarakat dan negara.

Jika sesuatu isu tidak adil untuk rakyat, janganlah media membuat pembohongan dengan menyiarkan temu bual insan-insan yang terpinggir dari realiti sebenar.

Lalu pemimpin atasan tertipu, rakyat rasa diperbodohkan. Lantas mereka menyimpan perasaan dendam. Lalu hilang kasih sayang antara rakyat dan pemimpin akibat perbuatan para pengampu.

jatiseterus said...

ARKIB : 23/03/2008
Pengampu, penasihat yang membawa reba dan rebah
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN

Pemerintahan yang adil adalah pemerintahan yang kerahmatannya dirasai oleh setiap lapisan rakyat. Seperti kata Muhammad bin Ka‘ab al-Qurtubi apabila diminta menyifatkan keadilan pemerintah, katanya: “Jadilah engkau bapa kepada yang muda, anak kepada yang tua, saudara kepada yang sebaya. Hukumlah manusia dengan kadar kesalahan dan kemampuan mereka. Jangan engkau pukul disebabkan kemarahanmu walaupun satu pukulan, nanti engkau termasuk dalam golongan yang melampau.” (Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/202).

Jangan pula pemimpin hanya jadi godfather kepada tauke-tauke besar yang menjadi pengampu dan tidak mengambil pusing tangisan insan-insan bawahan. Apabila anda memimpin sebuah negara, maka seluruh rakyatnya adalah di bawah tanggungjawab anda.

Jika tidak jangan mengidam jawatan kepimpinan. Wujudkan saluran yang ikhlas agar suara orang bawahan sampai ke pendengaran anda. Hapuskan para pembodek yang membohongi anda sehingga garam dikatakan gula, pasir dikatakan beras, tangisan rakyat diberitakan sebagai senyuman.

jatiseterus said...

ARKIB : 24/03/2008 UTUSAN MALAYSIA
Kenapa Jebat tewas?

Kembali kepada persoalan kenapa Jebat tewas, tentulah jawapannya kerana Jebat menyanggah sudut pandangan majoriti, daulat dan kemuliaan sultan.

Biarpun sultan yang bersalah tetapi dari sudut psikik orang Melayu, lebih baik mengikut daripada menentang arus.

Hikayat ini memberitahu, dalam pemikiran sesetengah orang Melayu, mereka menolak kelantangan, kritikan dan apa saja daripada orang yang tidak ada kuasa seperti Jebat.

Jebat hanya ada tanggungjawab dan kesedaran tetapi tidak ada kuasa.

Biarpun ada sesetengah pandangan melihat kesetiaan Tuah bukan kepada sultan tetapi simbol pemerintah tetapi Tuah bermain “politik selamat” apabila dia berada dalam kelompok majoriti atau pandangan arus perdana.

Tuah tidak berani menegur sultan walaupun sultan melakukan kesalahan. Jebat bukan saja berani menegur malah menyuruh sultan meninggalkan istana kerana dia percaya dia lebih layak menjadi sultan.

Malangnya orang Melayu kerana mempunyai Tuah, wira yang tidak berani membetulkan sultan.

Maka yang menewaskan Jebat bukanlah keris Taming Sari saja.
Jebat ditewaskan oleh sikap rakyat yang tidak berani untuk memberi pandangan berbeza.

Pada beberapa zaman akan datang, psikik orang Melayu susah untuk berubah kalau “Jebat” mahu terus dibunuh.

Yang tinggal hanyalah tukang angguk seperti Tuah. Orang Melayu memerlukan “Jebat” yang berani melontarkan pandangan tidak popular.

Oleh itu orang Melayu tidak boleh melihat Jebat dengan sudut pandangan lama sebagai penderhaka dan biadab kepada Sultan Melaka. Itu silap.

E-mel: kuseman@pc.jaring.my atau cp@galaxystudio.tv

AbgTuah said...

ITU JEBAT ZAMAN MELAKA PUNYA HAL LAH KALAU DIA NAK MENDERHAKA PADA SULTAN...SULTAN ZALIM SULTAN DISANGGAH..

DALAM KONTEK POLITIK TERKINI..KERAJAAN DAN SULTAN TIDAK PULA NYATA KEZALIMAN DAN KETIDAK ADILANNYA. JADI KENAPA MASIH DISANGGAH..

MUNGKIN JEBAT DAHULU ADALAH JEBAT DURHAKA MENENTANG SULTAN YANG ZALIM

TETAPI JEBAT SEKARANG ADALAH JEBAT GILER YANG MENENTANG KERAJAAN DAN SULTAN YANG BAIK DAN ADIL.

KEZALIMAN DAN KETIDAK ADILANNYA KERAJAAN DAN SULTAN HANYALAH DI REKA-REKA...HANYA DI GAMBAR-GAMBARKAN OLEH PAKAR PENCIPTA PERSEPSI PUAK PUAK YANG BERKEPENTINGAN POLITIK..

SATU KESALAHAN YANG TERAMAT BESAR JEBAT MELAKA YANG KAU LUPA NAK CERITA..IALAH MEMBUNUH BEGITU RAMAI RAKYAT JELATA YANG TAK BERDOSA..
JADI ITULAH INTERPRETASI WAJAH JEBAT MELAKA YANG KAU PUJA-PUJA...DAN KAU PULA NAK TERIKUT-IKUT MENJADI JEBAT GILER..

Tanpa Nama said...

Tapi harus diingat, mufti juga bukan maksum..sultan juga bukan maksum..maknanya mufti juga ada kesalahan, sultan juga ada kesalahan..tapi yelah kan orang kita, setia tak bertempat..orang tegur sikit melenting...dan aku pun terfikir2, dulu pernah wartakan sure heboh haram, tapi sekarang ok je..mungkin sebab nama dh ditukar jadi jom heboh...hmmm

Antibarua said...

Milenia Muslim tak ada di kedai jaul Majalah di Seri Manjung. Dah 5 kedai saya jenguk..di kedai buku Giant, An Nur (2 kedai), kedai buku sebelah panggung wayang, dan di Lumut..apa kes ni.

Cam ada pakatan je tak na jual majalah tu di Manjung...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online