Khamis, 18 Jun 2009

Peguam Anwar Kata Tiada Bukti Saiful Di Lliwat ?



Dipetik dari Malaysiakini

S Pathmawathy Jun 18, 09 3:29pm


Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendedahkan bahawa kebanyakan bukti penting - yang diperlukan untuk mensabitkan ketua pembangkang itu dengan tuduhan liwat - tidak ada dalam laporan perubatan yang disediakan oleh Hospital Kuala Lumpur. Menurut mereka, laporan perubatan itu yang dikeluarkan oleh hospital tersebut, mendedahkan bahawa tiada bukti yang menunjukkan berlaku tusukan pada dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan - pengadu di mana kes jenayah itu diasaskan.

Satu salinan laporan perubatan itu disertakan bersama afidavit yang difailkan oleh Anwar semalam untuk mengetepikan tuduhan liwat terhadapnya. Kes itu akan didengar mulai 1 Julai ini. Laporan perubatan itu bertaikh 13 Julai 2008 dan disahkan oleh tiga pakar dari hospital kerajaan tersebut. Sebahagian daripada laporan tersebut, yang diedarkan kepada pihak media oleh peguam Anwar hari ini menyebut, tiada bukti klinikal yang konklusif yang menunjukkan berlaku tusukan di dubur dan tiada luka yang signikan pada tubuh pesakit (Mohd Saiful).Bukti terpenting dalam tuduhan rogol atau liwat ialah menunjukkan bukti berlakunya tusukan, kata peguam Amer Hamzah Arshad. Dan ia tidak ada dalam kes ini, tambahnya.

Komen Penulis;
Mengapa sampai ke tahap sekarang baru perkara ini hendak ditimbulkan? Hari perbicaraan tinggal hanya kurang 2 minggu sahaja dari sekarang....
Walaupun argumen ini dibenarkan oleh undang2 tetapi ditakuti ianya merupakan strategi tertuduh untuk memenangi persepsi masyarakat. Sepatutnya biarlah pertuduhan tersebut dibicarakan di makamah sahaja.

Kemukakanlah semua bukti2 dan juga bukti2 pembelaan di Mahkamah. Mengapa perlu membawa perbicaraan tersebut di luar Mahkamah? Mahkamah telah menetapkan bahawa tertuduh perlu membela diri, atau dalam lain perkataan ada "kes" atau tiada keraguan terhadap pertuduhan. Jika pihak tertuduh hendak menyanggah pertuduhan tersebut ianya sepatutnya dilakukan semasa pertuduhan kes dibacakan di Mahkamah terdahulu dari ini. Sekiranya memang benar terdapat bukti seperti yang dinyatakan oleh peguam tertuduh, saya kira pihak mahkamah tidak akan memerintahkan tertuduh untuk membela diri atau dalam kata lain perbicaraan adalah tidak perlu kerana tiada kes atau tertuduh berjaya mewujudkan keraguan yang munasabah terhadap pertuduhan.

Saya cuba untuk berlaku seadil mungkin & cuba untuk tidak membuat apa2 tuduhan. Jika kes ini dibincangkan secara terbuka begini adalah ditakuti akan mempengaruhi perbicaraannya kelak. Dan jika ini di sengajakan oleh mana2 pihak tentulah ia sesuatu yang tidak adil. Karena ada 2 pihak yang terlibat di dalam kes ini. Jika mana2 pihak, penuduh dan tertuduh cuba untuk mempengaruhi/memenangi perspektif awam bukankah ia sepatutnya dihentikan ?

7 Comments:

kuntakinte said...

salam, ini peguam mana si al juburiii kutip ni... tak habis belajar ke ish..ish... tak risau ke al juburiii ni ambil lawyer kain buruk jadi peguambela dia...

Mike buat cerita di kedai kopi ke yeop!!! kalau ye pun sabor - sabor le...cerita le pada tuan hakim yang bijak sana yeop!!!! tak payah nak cari publisiti awak bukan artis yeop!!!!

kalau jantan masuk gelanggang yeop!!! hah...disitu keluar segala ilmu yang diajor... jangan nak masuk mahkamah pun macam main politik kampung...nak libatkan rakyat...ish..ish..modus operandi tu dah faham sangat yeop!!! oi...

Mohammad Roslan said...

Salam, ini bukan apa....saja cover-up untuk media Amerika dan Barat....akan sokong dia mati-matian semasa perbicaraan nanti...Ini cerita musang berjanggut punya hal....kali ini tak lepas...he...cuma satu saja nasihat kat dia ini..kalau sabun jatus dalam bilik mandi di sg.buluh ..janganlah lah kutip si nuar oii..bahaya...ramai tunggu ,capati hang kat sana!.kalau boleh Capati hang itu bubuh minyak sapi banyak-banyak kali ini....kah!kah..berani kerana benar takut kerana salah...ha.ha..pemimpin konon...puii.....

Pemuda UMNO Permatang Pauh said...

Depa dah takut nak ke mahkamah. sebab tu lah berikhtiar habis-habisan untuk buang kes. siapa lawyer-lawyer tu nak kata tiada kes. cakap dalam mahkamahlah!

Tanpa Nama said...

ANWAR TGH PECAH KEPALA KT RUMAH CARI IDEA MCM MANA NAK LARI BRO!. HABIS SEMUA BALACI2 SENDUK, MANGKOK, PERIOK BELANGE DIA PANGGIL MINTAK IDEA MCM MNA NK LEPASKAN DIRI YG DH TERSEPIT MCM ANJING KURAP TEPI JLN KEHKEHKEH

Anak Lenggong said...

Yang best nya kenapa dah dekat tarikh perbicaraan liwat nie aljaburi mula memainkan isu nie. Kalau betul apa yang dikata so sepatutnya anuar dan peguam dia gelak besar kerana bukti yang ada membuktikan bahawa dia tak bersalah..so pegi jee laa ke mahkamah tu..nie takut bagaikan nak terkencit sinuar tu..mencari alasan supaya perbicaraan ini ditangguhkan..ORANG KATA BERANI KERANA BENAR LAA ..KALAU TAK BUAT APA YANG NAK TAKUT SANGAT DAPAT DUIT LAGIK TU SEBAB ANUAR NIE MEMANG SUKA SANGAT BUAT SAMAN MALU..TUNTUT BERJUTA TUUU

Tanpa Nama said...

Salam Bro:
As Sheikh Sahibu Samaha Tra ketah ketah Sivaji The Boss, Anu War Berahi, Aljuburi wal Liwati wal Buntoti, macam juga kes beliau yg pertama dan waktu itu kalau semua ingat, beliau akan buat cara yg sama, menghebohkan, mengwar warkan, dalam dan luar negara, seperti apa yg beliau akan lakukan sekarang, takde ada kes, suatu fitnah, memperkecil dan menghina mangsa2 nya, supaya mendapat simpati dgn menghebohkan ibarat satu kerajaan nak mengjatuhkan dan mengaibkan beliau yg tidak ada sedikit pun dosa, maksum seprti Mur Shit! Dol Ham Pas Kelapa Nik Najis, tidakpun lebih dari semua foolamak2 yg hidup ataupun yg dah meninggal. Ni lah hebatnya Aljuburi zionist. Beliau lah hebat, tak berdosa, semuanya fitnah dan hanya mau mengaibkan beliau. Ishh ishhh ishhh Dajjal nya punya manusia. 6 Bulan yg lalu bila dah dapt perintah mahkamah tak buat apa2, Sekarang lagi 2 minggu kes ke mahkamah, minta yg bukan2, DNA lah, CCTV lah, maklumat2 lah, saksi2 lah, minta pembatalan lah.. Nampak sah!!! macam cacing kepanasan. Marilah kita semua beri sokongan kepada Saiful yg menjadi mangsa beliau. Marilah kita beri sokongan kepada maruah anak bangsa yg sudah diliwat tetapi tidak dapat pembelaan. Marilah kita mempertahankan nasib maruah bangsa dari diliwat oleh durjana yg sedang bermaharajalela. Jangan biarkan anak bangsa kamu, jangan biarkan anak2 kamu, jangan relakan anak2 bangsa menjadi mangsa dan tidak dapt pembelaan dari binatang2 yg mengganas, mereka tidak ada agama, mereka tidak ada negeri, nafsu serakah, wang berjuta juta dan kuasa, itu hanya yg ugama dan negera mereka. Meraka lah Dajjal yg bertopengkan manusia. Hidup Saiful!!! Hidup Melayu!! Hidup Tanah Melayu!!!

TAAVEEKUN PERAK said...

Jubor tu bukan mcm Pantat.Tusok je leh koyak.Jubor tu pulak jubor lelaki.Mana nak dapat kesan.Apa punya loyar homoseks ni entahlah.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online