Sabtu, 6 Februari 2010

ANGKUH, CAUVINIS DAN PERKAUMAN PUNCA MASALAH PAKATAN RAKYAT - ZULKIFLI NOORDIN


Oleh AU YEONG HOW

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin secara peribadi berpendapat punca masalah Pakatan Rakyat adalah sifat angkuh, cauvinis serta perkauman pucuk pimpinan DAP.

Menurutnya, punca tersebut turut membawa kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

"Itu adalah aduan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) iaitu Yang Berhormat (YB) Hee (Yit Foong), YB Jamaludin (Mohd Radzi) dan YB (Mohd) Osman (Jailu). Apabila mereka mengadu menggunakan saluran parti, tiada apa-apa yang berlaku.

"Hakikatnya, seperti biasa, mereka dicap sebagai ejen Barisan Nasional. Sepatutnya mereka menyelesaikan masalah bukannya tidak mengendahkan aduan tersebut," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Zulkifli berkata, ini terbukti dengan cara Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dan kumpulannya menyelesaikan masalah di negeri itu.

Katanya, Lim melabelkan ahli-ahli PR yang mengkritik mereka sebagai ejen BN, pelampau, pengganas malah menyatakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) "penuh dengan sampah!"

"Sekiranya mereka tidak mendapat apa-apa yang dikehendaki, mereka akan menggertak kami seperti yang berlaku di Kedah.

"Dan jika kami mengkritik mereka, mereka akan mencabar kami supaya meninggalkan PR," ujarnya.

Di Selangor, Zulkifli memberitahu, kekacauan politik sedang bergolak dan menanti untuk 'meletup' pada bila-bila masa saja.

Jelasnya, ini kerana sikap angkuh dan cauvinis beberapa wakil DAP yang tidak menghormati speaker, komrad mereka sendiri.

"Terdapat satu ungkapan terkenal yang heboh diperkatakan di sekitar bandar Selangor iaitu, 'jika anda ingin memastikan sesuatu perkara dilakukan, tidak perlu jumpa Menteri Besar, hanya jumpa wakil-wakil DAP tertentu dan semua selesai'," katanya.

Zulkifli bimbang rakyat akan menolak PR sekiranya keadaan sedemikian berterusan kerana mereka tidak melihat apa-apa dilakukan oleh kerajaan PR.

Apa yang mereka lihat, katanya, ialah permainan menyalahkan pihak lain.

"Apa-apa salahkan kerajaan terdahulu. Salahkan orang lain kecuali diri sendiri bagaimanapun, yang telah kita lakukan.

"Semua perkara dipolitikkan. Malah pihak berkuasa ingin menyiasat tindakan jenayah beberapa ahli PR turut dipolitikkan," katanya.

Tambah Zulkifli, permainan politik ini telah membinasakan wakil rakyat dalam PR yang jujur, telus, tidak berpolitik serta cuma ingin melaksanakan tanggungjawab mereka.

Lebih buruk lagi, katanya, sikap angkuh dan cauvinis pemimpin DAP ini memberi ruang kepada Umno atau BN mengambil kesempatan serta mengeksploitasi kelemahan pakatan itu.

"Kita telah melihat ia berlaku di Perak. Sekiranya tidak berhati-hati, ia akan berlaku lagi. Jika ia berlaku, kita hanya mampu menyalahkan diri kita sendiri," katanya.

mstar

JIKA ORANG LAIN BERKATA SEDEMIKIAN MUNGKIN IANYA DIKATAKAN SEBAGAI TOMAHAN-TOMAHAN PROPAGANDA BAGI MEMBURUKAN-BURUKAN PAKATAN RAKYAT SERTA KEPIMPINANNYA. TETAPI SEKARANG HAKIKAT SEBENARNYA TELAH DIDEDAHKAN SENDIRI OLEH ORANG PAKATAN SENDIRI.

ITU PUN MEREKA MASIH TETAP ENGGAN TERIMA WALAU PUN DITEGOR OLEH KALANGAN MEREKA SENDIRI. PAKATAN YANG SENTIASA KELIHATAN MEMPRAKTIKKAN SIKAP EGOISME YANG TINGGI TETAP MENYALAHKAN ORANG LAIN…MALAH JIKA TERDAPAT KEPIMPINAN MEREKA MENEGUR CARA PAKATAN RAKYAT MENTADBIR MAKA MEREKA PASTI DI CHOP PULA SEBAGAI EJEN KEPADA UMNO/BN.

TETAPI SEMEMANGNYA DAPAT DILIHAT SARINGAN UNTUK MENJADI WAKIL RAKYAT ATAU PEMIMPIN DALAM PAKATAN TIDAKLAH SEKETAT ATAU SETELITI SEBAGAIMANA YANG DIPRAKTIKKAN OLEH UMNO/BN. RAMAI DIANTARANYA TIDAK MEMILIKI PENGALAMAN, BAKAT..ATAU DARAH KEPIMPINAN DILETAKKAN SEBAGAI CALON. MEREKA-MEREKA INILAH YANG ADA SEKARANG MENJADI PEMIMPIN RAKYAT UNTUK MENCARCA-MERBAKAN SERTA MENGHIRUK-PIKUKKAN KEADAAN AKHIRNYA.

BANYAK CONTOH TAULADAN YANG TELAH KITA LIHAT, PEMBACA PASTI MASIH INGAT ..TAK PERLULAH PENULIS TULISKAN DISINI..

WELL…BEGITULAH JIKA KITA IBARATKAN SITUASI INI DENGAN SATU PERIBAHASA MELAYU..

JIKA BENIH YANG BAIK JATUH KELAUT PASTI MENJADI PULAU

MANAKALA JIKA BENIH YANG 2ND GRADE JATUH KELAUT IANYA TETAP MENJADI JERONG.

6 Comments:

ISAC said...

Orang sendiri cakap lagi senang nak tepis Abg Tuah, tuduh aje mereka tu "agen Umno", habis cerita.....

Yang jahat2 semuanya berkaitan dengan Umno, tak ada sekelumitpun yang Umno buat, adalah baik pada pandangan mereka. Semua ini disebabkan mahukan millage politik.

Waima Tok Gurupun orang lain cadangkan disanggah, tetapi jika beliau yang cadangkan boleh pulak......

Tanpa Nama said...

Sama jer dengan UMNO...apa bezanya ANGKUH,CAUVINIS DAN PERKAUMAN....kan sama 2X5 jer...dan UMNO plak dituduh sbg PEMBULI komponen dlm BN....apa citer??? suci sgt kah UMNO....penuh tahik....!!!

ISAC said...

Anon 2010 Februari 6 21:51, ko nye komen pun berbau angkuh dan bongkak....

Tanpa Nama said...

umno parti yg busuk sampai ke usus... sape yg kateeee...che det yg kate... melayu umno mudah lupeee... x ade ke artikel2 isu ku li sokong tuntutan royalti petrol kerajaan negeri kelate...???. alhmdllh ku li mendahulukan rakyat kelate dgn berpegang pd prinsip kebenaran dgn fakta2 n bukti2 yg sahih...mudah2an allah swt memberi rahmat n kesejahteraan pd ku li n sekeluarga... amin3x... terserlah UMNO ni spesis2 munafik fasik pembohong penyamun n x amanah... kawe doh bose n jijik dgn umno yg BUSUK sampai ke USUS... maaf deh che det... kawe pinje kato2 mutiaro demo... mok ayoh adik beradik pok2 sedara mok2 sedara n sepupu2 kawe istihar keluar sebagai ahli2 umno semerta...

Lin said...

abg tuah

kalau dah bangang tu tetap bangang jugaklah

dia orang ni mengaji agama kat pondok ceramah macam mana nak faham agama yg sebenarnya

Tanpa Nama said...

kalau aku jadi menteri umno aku akan luluskan lesen2 arak pusat perjudian toto magnum n etc hiburan dangdut disko n niteclub jual tanah rizab melayu hahaha pakcik kayo rayo peduli ape hukum hudud ia primitif bak kata mentor ku che det...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online