Selasa, 5 Januari 2010

"LAM YALID WALAM YULAD"



MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI, DATUK JAMIL KHIR BAHAROM KETIKA DITANYA MENGENAI DAKWAAN BAHAWA KALIMAH ALLAH TELAH LAMA DIGUNAKAN DALAM KITAB SUCI INJIL DAN TAURAT, BELIAU BERKATA PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH PADA KITAB TERSEBUT TIDAK BERPANDUKAN KEPADA KONTEKS "LAM YALID WALAM YULAD" (TIDAK BERANAK DAN DIPERANAKKAN) YANG DISEBUT DALAM SURAH AL-IKHLAS.


"DALAM KAJIAN YANG DIBUAT TIDAK ADA KITAB LAIN YANG MENGGUNAKAN KALIMAH INI. WALAUPUN AJARAN SAMAWI ADA MENGGUNAKAN ALLAH, TAPI BUKAN DALAM KONTEKS YANG KITA PERKATAKAN SEKARANG. BUKAN DALAM KONTEKS "LAM YALID WALAM YULAD", JADI KEKELIRUAN AKAN TIMBUL JIKA PENGGUNAAN ITU DIALIHKAN DARIPADA KONTEKS ITU," KATANYA.

SUMBER:

http://www.malaysiakini.com/news/121157

KOMENTAR PENULIS:

PERKARA INI SIMPLE SAHAJA JIKA MATA DAN HATI TIDAK TERTUTUP RAPAT KEJAB OLEH NAFSU KEINGINAN SESETENGAH PIHAK UNTUK MERAIH KEUNTUNGAN POLITIK.

BAGI YANG MASIH TAK MAHU FAHAM ATAU YANG MASIH LIAT NAK FAHAM..ATAU SENGAJA TAK SUKA NAK FAHAM...TAK PERLULAH PERGI JAUH-JAUH...RUJUK SURAH AL-IKHLAS.

7 Comments:

Frodo Baggins said...

org yg dah buta mata masih nak terima mende ni mmg sbb nak raih sokongan jer! senang cita jer ... apa yg kita buat hari ni tentukan apa yg akan blaku esok. skank kita x nampak, tp kesannya nti dimasa dpn. bingai nyer PR!

Tanpa Nama said...

masih tunggu komen badrul amin yg menjadi penasihat agama pkr

ISAC said...

Wahdaniat/ﻭﺣﺪﺍﻧﻴﺔ = "Esa Allah Ta'ala pada dzat,pada sifat dan pada perbuatan".

Mukhalafatuhu lilhawadith/ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﻪ ﻟﻠﺤﻮﺍﺩﺙ = "Bersalahan Allah Ta'ala dengan segala yang baharu".

YANG GAMBI said...

Salam Abang Tuah, kalau sudah buta hati, sogoklah apa sahaja..... melainkan tok guru dia je yang betul......

Tanpa Nama said...

Dua golongan yang berucapan benar tetapi dihumban ke neraka iaitu Yahudi dan Nasrani

Mereka mengucapkan nama tuhan Triniti mereka sebagai ALLAH tetapi yang dimaksudkan tuhan mereka nanti ialah sang Dajjal lakanatuLLAH yang sekarang dirantai di sebuah pulau laut pasifik Jepun.

Mereka sedang menyiapkan biara singgahsana di Israel untuk menyambut kehadiran dajjal dajjal.

VroommVroomm

Mohammad Roslan said...

Salam,

Agama Kristian adalah agama yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara selepas ekonomi diliberasasikan selepas tamat perang dingin. Agenda utama agama kristian ini ialah menukarkan agama asal penduduk setempat kepada agama kristian.Mubaligh-mubaligh kristian menjalankan dakwah agama kristian mereka dengan paling halus yang sukar dikesan oleh pihak kerajaan .

Di Negara India yang rakyatnya majoriti beragama Hindu telah menjadi pengikut agama kristian berjumlah berjuta dalam masa yang singkat. Pada 1953, Parlimen India menyarakan satu kajian terperinci perlu dijalankan untuk memahami dan menyekat aktiviti Mubaligh-mubaligh kristian menukarkan agama rakyat India. Pada tahun 1956 kerajaan kongress India menubuhkan "Jawantankuasa Niyogi" untuk tujuan ini. Kerajaan Negeri Madhya Pradesh telah mewujudkan "akta anti-penukaran agama (anti convesion law) pada tahun berikutnya. Kerajaan negeri lain seperti Gujarat, Aruchanal Pradesh, Chhtisgarh dan Orissa telah mengikuti jejak anti-conversion law.

Sebenarnya ramai sahabat dari bukan Islam sperti beragama Hindu, Budha dan Taosism merasa tertekan degan ancaman agenda mengkristiankan kaum mereka. Orang Islam juga tertekan dengan kes Murtad seperti "Nina Joy". Ramai keluarga porak peranda disebabkan oleh agenda penukaran Agama Kristian secara Global ini. Sudah sampai masanya kerajaan kita mengkaji dan menghalusi cara dakyah puak Mubaligh Kristian di negara ini. Kalau di negara jiran yang rakyatnya 95% beragama Islam telah dikaburi dengan dakyah Kristian mereka; tidak mustahil bagi Negara kita yang hanya 60% rakyat beragama Islam di kaburkan mata dengan berbagai cara yang halus unuk mengembangkan agama Kristian. Bancian pada 1957 cuma ddi negara ini mepunyai 2 peratus beragama Keristian tetapi apakah peratusnya kini?. Ada sesiapa antara kita memikirkan kenapa ia boleh berlaku di negara yang dikatakan majoritinya beragama Islam?. Apakah kita yang beragama Islam menjadi penontan ,pembuka jalan berpeluk tubuh membiarkan agama lain terus berkembang di negara ini?. Tepuk Dada tanya Selera wahai YB Khalid Samad dan Parti Islam Malaysia?.

Tanpa Nama said...

Ye lah tu..betul lah tu, dan memang betul...tepat sekali...tapi yg UMNO dok sebok dan menyebok mcm nak huru-hara jadinya pasal apa??? asyik nak kondem org/pihak (pembangkang) lain pasal apa?? tak ada kena mengena langsung...hah! kan dah selesai...apa mslh lagi....UMNO lah yg mempolitikan isu ini ...tapi kesannya?? tak ada apa2 pun...org ttp mcm biasa....

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online