Khamis, 14 Januari 2010

BERITA YANG DINANTI-NANTI..NUMBER ONE TERPANAZZ..??



INI BERITA PANAZZ YANG PASTINYA MELETOP-LETOP. DENGAN BERITA INI PASTINYA AKAN MENGAKHIRI SEGALA PERTIKAIAN, PERTIKAMAN LIDAH DAN PERSELISIHAN PENDAPAT MASYRAKAT ISLAM MALAYSIA TENTANG ISU PENGUNAAN KALIMAH ALLAH AKHIR-AKHIR INI.

--------------------------------------------------
Kelantan tidak benarkan penggunaan kalimah Allah

KOTA BHARU – Kerajaan Kelantan mengambil pendirian yang sama dengan Selangor dengan tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Islam di negeri ini bagi mengelakkan timbulnya ketegangan di kalangan masyarakat di negeri ini.

Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, walau bagaimanapun Kerajaan Negeri tidak akan mengeluarkan arahan rasmi seperti yang dilaksanakan di Selangor memandangkan tidak ada lagi insiden yang memburukkan keadaan berlaku di negeri ini.

“Pada asasnya memang boleh guna. Tetapi oleh sebab ada mainan di belakang untuk menimbulkan dan menyekat perkara yang tidak betul ini maka usul fekah kita menyebut benda harus kalau bahaya boleh sekat, kalau benda harus ada manfaat wajib.

“Jadi untuk menyekat daripada timbul celaru ke atas orang berniat tidak baik menggunakan kalimah Allah ini maka kita boleh terima bahawa sekatan ini boleh dibuat. Tapi di Kelantan saya berharap tidak akan berlaku.

“Walaupun penggunaan kalimah Allah ini dibenarkan (Di luar negara), tetapi kita mengikut pengajian Usul Fiqh, iaitu berdasarkan keadaan yang sekarang ini menimbulkan kekeliruan, jadi kita tidak benarkan,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mahu semua pihak akur dengan penggunaan kalimah Allah hanya untuk agama Islam sahaja.

Ikuti berita setrusnya di

sinarharian

KOMEN TAMBAHAN;

NIK AJIS KATA USUL FEKAH MENYEBUT BENDA HARUS KALAU BAHAYA BOLEH SEKAT, KALAU BENDA HARUS ADA MANFAAT WAJIB.

PENULIS MEMANG MAKLUM BAHAWA NIK AJIS SEORANG YANG BEGITU ARIF TENTANG ILMU AGAMA, TAPI YANG PENULIS SEDIKIT KECEWA KENAPA PENDAPAT SEBEGINI TIDAK DINYATAKAN LEBIH AWAL LAGI. JIKA DINYATAKAN SEDARI AWAL TENTU TIDAK TIMBUL BANYAK KEKELIRUAN DAN KEKECOHAN BERKAITAN PERKARA INI.

OH YA..KALAU TAK SILAP PENULIS, PENDAPAT DAN HURAIAN DATO HARUN DAN DATO TAIB AZIMUDDIN AWAL-AWAL LAGI TELAH MENYENTUH DAN MENGHURAIKAN TENTANG USUL FIQH.

WALAU BAGAIMANA PUN PENULIS UCAPKAN ALHAMDULLILAH JIKA NIK AJIS TELAH BERSEPENDAPAT DENGAN DATO HARUN DIN, DATO HASSAN ALI DAN USTAD TAIB AZAMUDDIN..

DIHARAP DENGAN KENYATAAN NIK AJIS INI AKAN MENYEDARKAN BEBERAPA BLOGGER PR YANG MENGILER-GILER BENAR MENYOKONG DAN MEMPERTAHANKAN PENGUNAAN KALIMAH ALLAH KEPADA AGAMA LAIN.

PENULIS NAK TUNGGU BAGAIMANAKAH BLOGGER PR TERKIAL-KIAL NAK UBAH KENYATAAN PULA..??

24 Comments:

Arif Omar said...

CPU TGNA DAH OK KOT. MUNGKIN DAH DISCANNING OLEH HARON DIN

C L J said...

Kalau ditelitikan dia masih lagi bercanggah tu. Cuma sebab takut bahaya kerana

“Pada asasnya memang boleh guna. Tetapi oleh sebab ada mainan di belakang untuk menimbulkan dan menyekat perkara yang tidak betul ini maka usul fekah kita menyebut benda harus kalau bahaya boleh sekat, kalau benda harus ada manfaat wajib."

Dia masih berpolitiking dan masih menyatakan perselisihan dengan hukum.

Tak tahu lah siapa betul Nik Aziz atau Harun Din dan Taib Azzamuddin.

C L J said...

Kalau ditelitikan dia masih lagi bercanggah tu. Cuma sebab takut bahaya kerana

“Pada asasnya memang boleh guna. Tetapi oleh sebab ada mainan di belakang untuk menimbulkan dan menyekat perkara yang tidak betul ini maka usul fekah kita menyebut benda harus kalau bahaya boleh sekat, kalau benda harus ada manfaat wajib."

Dia masih berpolitiking dan masih menyatakan perselisihan dengan hukum.

Tak tahu lah siapa betul Nik Aziz atau Harun Din dan Taib Azzamuddin.

Sangtawal Sakranta said...

salam abang tuah,

Alhamdulillah kalau mcm tu,

Arif, Tok guru dah guna antiviral baru kot??? virus x boleh attack dan rosakkan CPU dia! internet security 2010, he he he!

Allah mampu membalik-balik kan hati manusia. semoga perjalanan politik dan perjuangan asal pas ditegakkan oleh tok guru ni. dia kena pimpin para pengikutnya yang ramai dan taksub itu ke jalan yang betul, jangan asyik dok dengar kata anwar dan husam je!

wassalam.

Tanpa Nama said...

Aku heran betul dgn puak2 dungu UMNO nih!! hai..tak habis2 lg ker nak bercekik tentang isu nih...org dah ke depan bro, awak masih tak sedar2 nak membohongi rakyat...UMNO hanya menggunakan isu ini utk sokongan rakyat (melayu/islam) jer, tapi hakikatnya org melayu/islam buat dono jer..sebab apa? bukan tak sensitif, tapi lama kelamaan isu ini seolah2 nampak seperti sudah jadi mainan dan menggunakannya utk kepentingan saja...kalau serius bukan mcm ini caranya...

dari dulu lagi aku lihat, isu ini hanya mainan UMNO saja..aku tak heran pun...sebaik saja isu ini timbul, UMNO lekas2 tuduh Pas macam2..bukan nak selesaikan mslh, tp kutuk org yg tak sehaluan dgn dia...kan nampak sgt bodohnya UMNO...dia ingat dia tu JUARA AGAMA..sorilah bro...org tak heran pun, sebab UMNO mana ada ikhlas apa yg dia buat...susah nak percaya pd UMNO ni sekarang...JUARA MENIPU DAN HIPOKRIT...

Saya Rakyat Malaysia said...

mungkin jin haron din dah pi jumpa nicky. baguih lah.. dah tersedar dari tidur.

semua orang Islam bersaudara.

Tanpa Nama said...

anon 14:21 untuk sekian kali aku nak beritahu kau yang apa faedah yang umno dapat sedangkan pkr mendapat faedah yang banyak untuk menghadapi piliharaya serawak. kristian benci umno tak pangkah BN. siapa untung pkr kan .

Tanpa Nama said...

Anon 21:44

ini bukan soal siapa untung dan rugi..(tapi kalau UMNO rugi amat bagus sekali).masalahnya politiking UMNO berlebihan dlm isu ini boleh memporakporandakan semua rakyat...UMNO tak habis2 mendakwa bhw malaysia sebuah negara islam contoh, negara islam yg tinggi toleran nya,rakyat hidup harmoni walau berbeza agama...tapi bila isu ini timbul, maka nampak sgt pembohongnya UMNO...UMNO menggunakan isu ini semata2 nak tunjuk pd melayu/islam bhw dialah pejuang agama sejati melebihi komitmen Pas...ha..ha..ha.. sorilah bro..tipu daya UMNO ni dlm poket jer...mana ada org yg percaya pd UMNO lg bro, (kecuali org berkepentingan)...apa yg UMNO buat, semuanya tak leh dipercaya...batul tak???

Tanpa Nama said...

BUKAN RAHSIA LAGI

Bukan rahsia lagi. Ada pihak yang beria ia sangat menunjuk nunjuk skil diaorang menangguk di air yang keruh dalam isu penggunaan kalimah Allah ini.

Motifnya mudah, bukan rahsia juga pada ramai. Tak perlu menjadi pakar dalam bidang politik untuk sekadar sekilas pandang ikan di air bagi mengetahui jantinanya. Polemik kalimah Allah telah disalahguna pihak yang berkepentingan bagi meraih sokongan orang Melayu. Nak marah kat diaorang kerana mempolitikkan isu ni, kan ka diaorang tu ahli politik. Memang berpolitik pun kerja diaorang.

Tapi inilah kenyataannya. Pihak yang kekononnya mendakwa bukan parti perkauman inilah juga yang menjalarkan fahaman sempit mereka melalui media media peliharaan mereka. Pihak yang kekononnya mendakwa menjadi juara Melayu inilah juga bagai mengizinkan demo dalam masjid, bagai mendorong pada lebih dalamnya ruang pemisahan kaum dan agama dalam negara. Untuk apa semua ini sebenarnya? Tak lain dan tak bukan, ianya terhasil dari silap congak para strategis mereka lalu bergelumang dengan politik yang merbahaya ini.

Dalam mendamaikan suasana, sikap matang Pakatan Rakyat terutamanya Pakatan Pulau Pinang mendepani isu getir ini dengan berdialog antara Islam dan Kristian amat lah melegakan.

Kadi Bawang A/L Nike Axis said...

org PAS sebenarnya bodoh...mcm lembu...jahat2 org UMNo pun diorg tak melenting kalau korang panggil najib Pembunuh or najib Altantuya..

tapi org PAs akan melenting kalau Nik Ajis di kutuk or di gelar pelbagai...

Org UMNo tak bodoh sampai percaya kunci syurga tu Nik Ajis yg pegang...

UMNO korup ??PAS apa kurangnya dgn isu tajaan haji org tua kutuk tu...

UMNO Nepotisme??PAS apa kurangnya dgn perlantikan menantu si tua nyanyuk tu...

UMNO tipu melayu???PAS apa kurangnya kencing tentang negara ISlam..Sekarang mana ada negara Islam da bro dah jadi negara kebajikana dah...silap2 nanti jadi negara kebajingan....

Bodoh..sokong peliwat

Mohammad Roslan said...

Salam,
Kalau disebutkan orang politik walau apa jua pendidikan di latar belakangnya "cuma mereka ini akan response atau bertindak-balas sesuatu isu; apabila desakan kuasa politk mereka didapati tergugat"...perkara seperti gugat kuasa politik ini selalu dapat perhatian mereka dan pendapat mereka akan berubah-ubah mengikut pendapat penggundi.

Dan ingat apabila kita kehendakan sesuatu pertolongan daripada ahli politik,kita perlu jadikan situasi pertolongan itu berguna untuk mereka dalam konteks mereka boleh kekalkan kuasa politik. Secara kebetulan ahli politik di negara ini memandang isu "kalimah Allah" ini tidak penting dan tidak dipedulikan kerana agama Islam tetapi isu ini amat penting untuk mereka ekplotasikan undi Melayu di PR13 yang membuatkan ahli politik negara ini berkelakuan aneh sejak isu ini timbul. Tok Guru Parti Pas juga terbabit dalam keadaan ini.Ahli politik sebenarnya tidak boleh tentukan kejayaan mereka sendiri tanpa bantuan penggundi mcm kita...hahaha!. Maka fikirkanlah adakah kita mahu pemimpin seperti TGNA ini?.wassalam.

Tanpa Nama said...

alhamdulilah............akhirnya nik aziz insaf!

hanizam said...

ala, dia dah kona baring sebab Ustaz Harun dah cop, sape sokong di KUFUR....tu yang dia goyang tu..malu pun ada..

al-maklum, pening pikir masalah negeri...nak pikir family.nak pikir Sultan...tu tak masuk kena saman...

kalau ikut taraf pengetahuan agama, aku lagi tabik spring pada ustaz Harun & Ustaz Taib (BALING)...
walaupun mereka ada ilmu yang tinggi, mereka tak sewenang-wenangnya cakap @ kupas sesuatu isu nak guna ayat QURRAN seperti yang penceramah PAS kencing masa berceramah...mereka berani menegur ape yang salah...

komen mamat ni pun masih lagi nak jaga hati pengundi bukan isle...buatlah kenyatan rasmi dari kerajaan negeri...biar orang kafir tengok, orang islam akan pertahan sampai mati kalimah tu tak boleh digunakan oleh kafir....kata SERAMBI MEKAH...jangan jadi SEREMBI patung tengah baring lak...

Tanpa Nama said...

UMNO lah sebenarnya dah kaku dan terbaring bro...susah nak caya kat UMNO skrg ni..semuanya kelentong dan hipokrit....susah..susah...tawar hati dah tengok kelakuan teruk UMNO ni...entahlah apa nak jadi pd UMNO ni...teruk

Tanpa Nama said...

ANAK2 HARAM PAS HASIL HUBUNGAN SONGSANG NIK AZIZ DGN ANUAR MASIH TEGAR MENYOKONG BAPAK2 HARAM.

DATO HARUN DIN TU PANGLIMA PERANG PAS . KALAU BELIAU DAH MENYANGAH FATWA REJIM ULAMA KRISTIAN PAS DLM ISU ALLAH.PENGANUT2 PAS SEHARUSNYA DAH TERSEDAR DARI KEMUNAFIKAN AJARAN AGAMA PAS .

NIK AZIZ SESUNGGUHNYA SEORANG ULAMA PETI UNDI.DAN PENGANUT2 AJARAN ISLAM PAS ADALAH PENGIKUT2 AJARAN ISLAM PETI UNDI.

Tanpa Nama said...

Tak kesahlah ada org kutuk nik ajis ke, apa ke...tapi aku lihat skrg ni, media upahan pelesit UMNO termasuk blog ni memang belasah gila2 org tua tu..tapi org tua tu steady jer...cool jer...seolah2 tarak apa berlaku, sebaliknya UMNO yg mcm kehabisan peluru..ha..ha..ha..

sebenarnya isu ko rang kutuk nik ajis ni tak lebih dr politik jer..ko rang saja nak hentam nik ajis tapi hakikatnya korang nak alihkan perhatian rakyat atas tindakan nik ajis dan rakyat kelantan nak tuntut royalti minyak yg dah ko rang rompak dan curi dr kelantan...ko rang saja gambarkan nik ajis mcm2 yg buruk semata nak kelirukan rakyat ttg isu tuntutan royaliti minyak jer...ko rang yg sebenarnya munafik merompak dan mencuri minyak kelantan..tak malu punya muka...nik ajis tak tergugat sedikit pun..tak der apa2 bro...sebaliknya UMNO yg tercungap2 dan sesak nafas kat kelantan...makin ko rang kutuk nik ajis makin kuat dia, seolah2 ko rang promosi dia plak...ko rang kutuk dia, menjadikan dia semakin glamer dan org lagi nak dekat kat dia...tak spt UMNO, kutuk2 org lain, tp org makin jauh dan meluat kat ko..ha..ha..ha..

Tanpa Nama said...

ala xkan nik aziz ckp celako! celako! celako! kat bloggers yang x geng ngan die... pekebende cool org tue tu... skit2 celako... pirahhh...

Tanpa Nama said...

sebab blogger tu memang celako...

Jo said...

Kalu Isu Allah ni tutup cepat..Anwar dan PAS akan mati cepat...Oleh itu anwar akan cuba panjang-panjangkan lagi..waimah jemput Amerika buat sekatan eko kat malaysia pun dia akan buat asalkan isu boleh dipanjangkan..

Hang horatio said...

geram betul aku dgn hujah anon(tanpa nama)..semuanya hujah kontot akal..penyokong umno sepatutnya jwb soalan bodoh yg ditanya kerana soalan2 bodoh ni lah biasanya mempengaruhi ketaksuban puak2 PR terutama PAS al-syurgawi..bagi mereka kesedaran sivik skit..apa2 pun aku xsuka nik ajis.tua atartuk.

Tanpa Nama said...

ANON TU NAK BUAT DIVERSI..NAK TUTUP KISAH WANG RAKYAT 50 JUTA TU.

HANG JEBAT said...

Salam abg Tuah ...

JEBAT PINJAM SEKEJAB KARYA AGUNG ABG TUAH.

INI BERITA PANAZZ YANG PASTINYA MELETOP-LETOP. DENGAN BERITA INI PASTINYA AKAN MEMNUNJUKKAN ABG TUAH DAN KUNCUNYA SEKALI LAGI DIPERBODOHKAN OLEH PEMIMPIN TENTANG ISU PENGUNAAN KALIMAH ALLAH AKHIR-AKHIR INI.

--------------------------------------------------
Pengumuman itu datangnya dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz (kiri) dalam satu wawancara ekslusif dengan lima wartawan dari Borneo Post, Utusan Borneo and Oriental Daily.

Katanya, penganut Kristian di Sabah dan Sarawak tidak perlu bimbang berhubung isu tersebut kerana ianya sudah menjadi tradisi mereka di sana.

Nazri berkata, beliau pernah menyaksikan upacara sembahyang di sebuah gereja kaum Iban dan mendengar perkataan Allah disebut di situ.



KOMEN TAMBAHAN;

APAKAH PERASAAN UMAT ISLAM DI SABAH DAN SERAWAK. ADAKAH ISLAM MEREKA BERBEZA DENGAN ISLAM KITA DI SEMENANJUNG.

HAMBA CABAR ABG TUAH BUAT ULASAN TAJUK INI. BIAR SEMUA RAKYAT SEDAR SIAPA UMNO SEBENARNYA. ITU PUN KALAU ABG TUAH MEMANG TERPALIT DARAH SATRIA.

HANG JEBAT NAMENANTI BAGAIMANAKAH ABG TUAH TERKIAL-KIAL NAK UBAH KENYATAAN PULA..??

Tanpa Nama said...

woitt. jebat durhaaaaakaaaaa
ini fitnah..fitnah..
mana linknya..?

Tanpa Nama said...

slllm.tahniah UMNO JUARA ISLAM mempertahankan Kalimah ALLAH swt dalam masa yang sama JUARA Menghina n Melanggar Hukum2 ALLAH swt dan JUARA Mencerca Nabi MUHAMMAD saw.
didalam isu pengunaan Kalimah ALLAH swt.PM Mufti2 Ulama2 UMNO Jakim n KDN sepatutnya bersifat PEKA lebih awal n lebih pantas bertindak dgn tegas n tanpa ada kompromi dlm isu ini dgn mengunakan bidang kuasa mereka untuk mengugurkan n menutup kes ini dari dibicarakan di Mahkamah Tinggi dan di hakimi oleh Hakim Bukan Islam.Soalan saya apa Fungsi2 Mahkamah Syariah???. mungkin mereka ini diulit mimpi@ indah Munafik n Fasik.Melayu UMNO Mudah Lupa.Soalan saya mungkin mereka2 ini golongan2 Munafik Fasik dan Jahil yang dinyatakan dan disebut2 dalam ayat2 ALQURAN???.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online