Rabu, 15 Julai 2009

KEMUNGKINAN-KEMUNGKINAN MEROSOTNYA MAJORITI.


KEPUTUSAN MANEK URAI

N41: MANIK URAI (12,293)

KEPUTUSAN

1.MOHD FAUZI ABDULLAH (PAS)…….. 5,348
2.Tuan Aziz Tuan Mat (BN)………. 5,283

Jumlah mengundi………………. 10,631
Peratus………………………… 87%
Undi rosak…………………….. 117
Majoriti……………………….. 65
Penyandang: Ismail Yaacob (PAS)
Undi diperolehi………………..5,746
Majoriti:……………………..1,352

(Angka diperolehi dari pemudaenggang)

JIKA DILIHAT DARI ANGKA DAN KEPUTUSAN DI ATAS MAKA KITA JUGA PERLU MENGUCAPKAN SYABAS KEPADA JENTERA BN KERANA TELAH BERJAYA MENGURANGKAN JUMLAH MAJORITI YANG DIPEROLEHI OLEH PAS DENGAN AMAT KETARA SEKALI. INI PUN BOLEH DIKIRA SEBAGAI KEMENANGAN IAITU KEMENANGAN MEMPEROLEHI PENAMBAHAN KEPERCAYAAN RAKYAT TERHADAP BN.

DENGAR CERITANYA PIHAK PAS KELANTAN AKAN MEMBUAT BEDAH SIASAT TERHADAP KEMEROSOTAN MAJORITI YANG DIPEROLEH PARTI KERANA HANYA MAMPU MENANG DENGAN 65 UNDI BERBANDING MAJORITI 1,352 UNDI PADA PILIHAN RAYA UMUM 2008

MALAH ADA YANG MENYIFATKAN KEMENANGAN YANG TIDAK MEMBERANSANGKAN DAN TERLALU TIPIS ITU ADALAH SESUATU YANG LUAR BIASA,

HMM...HMM..GELAK JUGA MENDENGARKAN ORANG YANG MENANG NAK BUAT BEDAH SIASAT KERANA LAZIM NYA HANYA YANG KALAH SAHAJA AKAN BERTINDAK SEDEMIKIAN.

SENANG AJE …APA NAK SUSAH-SUSAH BUAT BEDAH SIASAT. SEKALI FIKIR TENTU SAHAJA TELAH DAPAT DIFIKIR KEMUNGKINAN-KEMUNGKINANNYA.

PETAMA - MUNGKIN MAJORITI GOLONGAN MUDA TELAH HILANG KEPERCAYAAN TERHADAP KEPIMPINAN PAS. GOLONGAN MUDA INI TELAH MULA MENGIKUTI MEDIA ARUS PERDANA. MEREKA TELAH DAPAT MAKLUMAT DAN TELAH DAPAT MEMBEZAKAN KEBOLEHAN ANTARA PAS DAN BN. MEREKA TELAH SEDAR DAN MULA MUAK DENGAN KATA-KATA MANIS LAGI RETORIK YANG TIDAK MEMBANGUN. MAKLUM ANAK-ANAK MUDALAH KATAKAN..SEMAKIN HARI SEMAKIN BIJAK…THEY WANT CHANGES..KAH..KAH..KAH..!!

KEDUA - MUNGKIN KERANA KEKECEWAAN DIKALANGAN PENYOKONG YANG INGIN MELIHAT AGAR MELAYU SERTA ISLAM DAPAT DISATUKAN SEMULA. MEREKA FAHAM BAHAWA BETAPA PERLUNYA MELAYU DAN ISLAM BERSATU UNTUK KEKUATAN AGAMA ISLAM DI MALAYSIA. LAGI PUN MUNGKIN MEREKA JUGA TELAH MULAI BOSAN DENGAN SIKAP PELIK BEBERAPA PEMIMPIN PAS YANG SENTIASA BERDOLAK-DALIH DALAM HAL PERPADUAN UMMAH. HAHAHA..ANAK MUDA INI ADA MATA DAN TELINGA…MEREKA JUGA SUDAH PANDAI MENILAI DAN BERFIKIR.

KETIGA - MUNGKIN TERDAPAT GOLONGAN YANG TIDAK BERAPA GEMAR PAS BERSEKONGKOL DENGAN DAP DAN ANUAR. PADA MEREKA DAP LAH YANG MENOLAK NEGARA ISLAM BUKANNYA UMNO. LAGI SATU..MUNGKIN MEREKA JUGA KESAL KERANA PAS SANGGUP BERSEKUTU DENGAN ANUAR IAITU ORANG YANG SEDANG MENGHADAPI PERTUDUHAN LIWAT.

OH YA..TAK LUPA, PERANAN BLOGGER DALAM MENYAMPAIKAN MAKLUMAT DAN MENYEDARKAN GOLONGAN MUDA MUNGKIN MENJADI SALAH SATU FAKTOR SOKONGAN YANG MENINGKAT TERHADAP BN. MAKA WAHAI SEMUA BLOGGER PRO BN/KERAJAAN..TERUSKAN DENGAN USAHA ANDA..INSHALLAH USAHA KITA TELAH SEMAKIN MENAMPAKKAN HASIL.

WELL..BUAT PAS, TERUSKAN LAH DENGAN SIKAP ANGKUH DAN AKSI POLITIK BERBELIT-BELIT. PRK MANIK URAI TELAH MEMBUKTIKAN BAHAWA BUKAN SEMUA PENYOKONG PARTI PAS JENIS TERLALU TAKSUB SEHINGGA TIDAK LANGSUNG BOLEH DISEDARKAN.
Antara artikel yang seronok di baca;

13 Comments:

Mohammad Roslan said...

Salam,
Yang peliknya Pas umum calonya menang 2,000 undi....penipuan parti Pas sengaja dibuat?. Maka Ulama dalam parti Pas ini mampu buat apa saja demi untuk kemenangan dan berkuasa. Dari sekarang janganlah fikirkan parti pas ini parti Islam...Pas ini cuma sebuah parti politik yang menggunakn berbagai muslihat dalam politk. Hentikanlah sesiapa yang menyokong Parti Pas kerana keIslamannya dan keImanan Tok-Tok Guru mereka.

Sebenarnya UMNO menang dalam Lima dari sembilan pusat tempat pengundian. Pada PR 2008 Pas berjaya menang dalam semua pusat tempat pengundian kecuali di Manjor.

kuntakinte said...

salam, bapak segala fitnah si Ni A Jis yang mengeli kan hati teman...

PAih dah menang pun tuduh UMNO bawa duit berguni - guni kah!!! kah!!!

Ulama al fit...nah al...juburriii..

Darth Anwar said...

Pertama: Terima kasih atas maklumat baru dari sdr Mamak Penang. Kalau ikut jumlah tempat pengundian, kita dah menang 5 lwn 4.

Kedua: Undi rosak hampir dua kali ganda jumlah majoriti. Guano demo?

Ketiga: Kita berjaya cemerlang merudumkan majoriti PAS sehingga tinggal 65 shj.

Keempat: Kita telah lakukan yg ke-3 di atas di kubu kuat PAS. Banyak lagi kawasan di Kelantan yg bukan kubu PAS.

Tanpa Nama said...

seronok beno kome ye, he he... kome tunggu le... apa lagi bubar le DUN Perak ni, kata BN dah kuat, bubar lah, takkan takut jugak kot.

ibnu sidek said...

tanpa nama , ana setuju dengan enta, bubar dun perak kalau berani, tengok orang muda dah sokong Bn balik tak. tapi ana rasa mana mungkin mereka yang pengecut ni berani bubar dun perak, rampas pandai la.

Jali said...

Heehee..dah kalah tu kalah le..dok nyibuk tang Parti Pas merosot undi majoriti tu apa faedahnya.Baik korang sibuk sibukkan diri tu kaji kenapa umno asyik kalah je manjang pilihanraya kecil.Pas dapat menang dalam p.raya kecil pun dah dikira hebat dah sebab dulu cukup susah nak menang kerana berhadapan dengan jentera gergasi BN.Sekarang ni umno pula yang susah nak menang.Pas yg serba kekurangan pun masih mampu menang berbanding dengan umno yang ada segala galanya.Jumlah undi diperoleh calon Pas hanya menurun sikit saja iaitu sebanyak 398 undi.Mungkin diantara lebih 2 ribu pengundi luar yg tak dapat balik mengundi kerana bekerja.Umno menang di kawasan2 peti undi yang menjanjikan jambatan.Jadi takkanle umno taknak tunaikan janji kat pengundi setia dia tu.Memang Pas akan kaji punca kemerosotan majoriti tu.Manek urai walaupun kubu Pas namun ianya kawasan pendalaman terpencil menyukarkan jentera penerangan Pas bergerak secara menyeluruh berbanding BN.Selera rakyatnya yang celik politik sentiasa berubah ubah.Pas pernah kalah dgn majoriti 53 undi masa Paklah mula2 menjadi PM.Sekarang mungkin diorang nak test tengok PM baru.Pas juga tidak menolak adanya unsur rasuah dan ada bukti2 yg akan didedahkan.Yang kata Pas boleh menang dgn majoriti lebih 2 ribu undi tu hanya pemimpin Pas biasa.Tg nik aziz dan Hj Hadi taklah yakin sangat,hanya berkata insyaallah..yang yakinnya boleh menang adalah umno..sekarang dah kalah lagi tu takkah malu.Kawasan majoriti melayu pun tolak umno.Dengan peniaga ikan pun Pengurus boleh kalah..kahkahkah..tipis tipis pun menang jugak woi..

Jali said...

Meroyan le korang umno meratapi kekalahan demi kekalahan yg dialami Parti Korang tu..uhukuhuk..cakap berdegar degar kat tb kata menang..uhukuhuk..wang dah habis banyak dah..kalah jugak..tunggule kalau2 ada prk kat sarawak nun kalau ada wakil rakyat korang mati pulak..mana tahu boleh menang maka bolehle dibuat mengubati hati korang yang tengah duka nestapa tuh..hukhuk

Jali said...

Rileks abang tuah jangan sedih..boleh dicuba dilain p.raya..mana tahu kot kot boleh kalah lagi pulak kan..aku ucapkan takziah le pada tuan Aziz walaupun korang taknak ucapkan tahniah kat abe uji pun..hehee..

Anak Lenggong said...

Ini baru permulaan perjalanan..dan terus berusaha untuk memenangi dan terjemahkan diwaktu PRU13...tunaikan setiap janji yang telah dijanjikan sewaktu berkempen dahulu..sebab tak elok kita meminggikan pengundi yang telah menyokong bn..lebihkan peruntukan untuk pembangunan dikawasan yang dimenangi oleh umno..pada kawasan yang kalah tu biar lah mereka tu terus lena dengan pemahaman yang dibawa oleh orang tua nik ajis..sebab itu kemahuan mereka.

Tak perlu nak buat bedah siasat sebab bukan semua penyokong pas tu terlalu taksub dengan pemimpin mereka..golongan ni sudah sedar akan mainan politik nik ajis..secara luaran menunjukkan dia hidup dalam serba kesederhanaan tetapi dibelakang dia dia mengisi kocek anak beranak dia dengan segala kekakayaan hasil bumi kelantan..dikalangan penyokong pas pun dah mula celik mata dengan pededahan yang mendedahkan keburukan pemimpin mereka yang mengakui memperjuangkan penubuhan kerajaan islam tetapi hakikat sebenarnya tiada satu pun yang dilakukan bagi mengakkan islam dikelantan soal keruntuhan moral dikalangan rakyat kelantan sama seperti negeri lain jugak..sebab pak lebai pas hanya tau meamki hamun didalam ceramah diserata kampong tampa memikirkan caramana untuk memerintah..deraf hukum hudud hanya dikeluarkan sewaktu kempen pilihanraya dan hanya ditumpukan didalam ceramah dikawan melayu sahaja..bila tiada pilihanraya..draf hudud tu disimpan didalam laci dan bila berceramah dikawasan kaum lain ..soal islam dah ilang sebab takutkan dengan sergahan kit siang anak beranak dan nuar.

Nak bubar kerajaan negeri perak..??? kah kah kah..tunggu je laa lah pru13..buat pe nak membazir duit rakyat dengan mengadakan pilihanraya..banyak lagi benda yang boleh dibuat dengan duit tu untuk pembangunan negara...kalau dicongak dengan jari pun...pakatan riot dan kalah dari segi sokongan so..kenapa perlu dilayan ngan kerenah nizar tu...nizar tu meroyan disebabkan dia dan nga bersaudara belum puas lagi nak sebat khazanah hasil negeri perak...kah kah kah...puak pakatan riot dok sibuk suruh bubar dewan negeri perak sebab angan2 nuar nak beli ahli parlimen bn sampai sanggup kejar ke taiwan tak kesampaian..cuna niat nuar tu dimakbulkan...mereka ni mesti tak bersuara punya dengan mengatakan ianya tak menjadi satu kesalahan.

ikan emas said...

http://aksarapower.blogspot.com/2009/07/manik-manik-yang-dah-terurai.html

ISAC said...

Usaha keras perlu diteruskan!!!
Semua jentera Umno/BN perlu digembling X seorang pun harus dibiarkan tercicir.

Tetapi dalam masa yang sama, Tiupkan semangat kesedaran supaya semua Melayu/Islam dapat bersatu dan berpadu!!!!

Sekarang bukan masanya untuk berpecah-belah, sekarang bukan masanya untuk bersengketa, sekarang bukan masanya untuk kita leka....

Melayu/Islam Mesti Bersatu!!!!!!

Murai Berkokok said...

Salam,

Setahu akulah Kelantan Tak pernah lagi jatuh ke tangan umno,asyik bulan penuh aje, ini mukin disebabkan kebanyakan org yag kuar ngundi tu pertengahan umur 40 keatas, orang tua dulu-2, yang dok taksub dgn perjuangan lama pas. Mana perginya orang muda golongan belia dan beliawanis kelantan,
kebanyakan mereka dok kat luar kelantan dan tak tertarik nak balik ngundi.

Umno agak payah untuk kembali bersinar seperti era mahathir, maklum aje lah tengok pemimpinya, berapa kerat aje yang betul-2 perjuangkan bangsa dan kebaikan untuk rakyat, yg aku tengok bila dah jadi bapak menteri rumah ,kereta ,bini dan harta bertukar dan makin bertambah, cuba kau prang tengok Khir Toyo kat selangor tu, cuba bandingkan muka dia masa di awal pemerintahan dia dan time sekarang, tak ke berbeza la nie macam tepung gomak, nasib tak taruh gincu aje,

Macam mana Umno dan Pas nak bersatu kalau dlm laman nie pun hangpa asyik dok kutuk mengutuk , padahal kebanyakanya semua melayu.

Tanpa Nama said...

PAS MENANG TIPIS. ISYARAT BAIK UNTUK UMNO. UMNO MESTI BERUSAHA KERAS UNTUK MENDEKATI DAN MENYELESAIKAN MASALAH RAKYAT. SAYA BARU SAHAJA MEMBACA POSTING DALAM BLOG "LUAHFIKIRAN" MENGENAI RAYUAN TERBUKA KEPADA NAJIB UNTUK CAMPURTANGAN DALAM ISU MOCCIS. ISU RAKYAT YANG SEPERTI INI YANG KERAJAAN/UMNO MESTI BERI PERHATIAN. SAYA SETUJU DENGAN PANDANGAN PENULIS BLOG TERSEBUT BAHAWA ISU ITU MEMPUNYAI IMPLIKASI POLITIK KEPADA UMNO JIKA TIDAK DISELESAIKAN.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online