Rabu, 17 Jun 2009

UMNO TIDAK PERNAH ASOBIYYAH.

UMNO TIDAK asobiyyah.

Perjuangan UMNO adalah NASIONALIME - yang tiada kaitan sama sekali dengan asobiyyah.

Dalam hadis-hadis yang sdr kemukakan (atau dalam hadis lain), ada yang mempunyai sambungan bahawa Rasulullah saw telah memberikan takrifan kepada asobiyyah, iaitu "apabila kamu membantu kaummu dalam hal-hal kemungkaran".

Apabila Rasulullah saw telah memberikan takrifan sebegini, maka adalah HARAM sama sekali untuk sesiapa pun mengaitkan asobiyyah dengan takrifan lain termasuk menyamakannya dengan faham nasionalisme.

Walaupun UMNO adalah nasionalis, tetapi UMNO tidak pernah membantu sesama UMNO atau sesama Melayu untuk melakukan kemungkaran. Sebaliknya UMNO-lah yang banyak menghukum orang UMNO sendiri atau orang Melayu kerana melakukan kemungkaran. OLEH ITU UMNO TIDAK ASOBIYYAH.

Siapa yang asobiyyah? PAS-LAH YANG ASOBIYYAH. Bukti: 'Sahabat' perempuannya yang tidak Islam, yang berbogel, dan bersekedudukan dengan lelaki Melayu tanpa nikah, telah dibela mati-matian - Inilah namannya membantu kaum kerabat sendiri untuk kemungkaran. Dan banyak lagi bukti. PKR pun banyak bukti asobiyyah - tapi tidak cukup ruang utk komen ini.

Tentang 'nasionalisme' - ia adalah ideologi ciptaan manusia, OLEH ITU BERGANTUNG KPD MANUSIA YANG MENERIMA FAHAMAN ITU MEMBERIKAN TAKRIFANNYA. Ini sama sekali berbeza dengan istilah 'asobiyyah' yang mana sudah diberikan takrifannya oleh Rasulullah saw, yg secara qat'i menghalang sesiapa pun drp menggunakan takrifan lain.

Terdapat pelbagai takrifan untuk istilah nasionalime - dari yg jenis ekstrim spt Zionisme, kpd yang jenis sederhana spt yang dipakai oleh UMNO. Bagi UMNO nasionalime adalah "Semangat cintakan Tanah Air atau Semangat Patriotik". [http://en.wikipedia.org/wiki/Patriotism] Dan dari hadis juga boleh kita temui bahawa, semangat cintakan tanah air (negara) itu adalah sebahagian drp IMAN.

Oleh itu, fahaman Nasionalisme UMNO adalah SUNNAH (kerana ia sebahagian drp iman), dan menyamakan fahaman Nasionalisme UMNO dengan asobiyyah adalah BID'AH kerana nasionalisme UMNO tidak mendorong UMNO membantu sesama UMNO atau sesama Melayu atas perkara-perkara kemungkaran.

Orang-orang UMNO, janganlah risau. Allah swt di pihak kita. Kesesatan yang tebal itu jelas terlihat pada PAS.
Darth Anuar

6 Comments:

kuntakinte said...

salam, abgtuah, kerja membelitkan fakta malah bukan sekadar fakta diatas kertas duniawi, malah fakta kitab pun memang menjadi profesyen PAih sebabnya PAih faham sangat Melayu amat sensitif kalau melibatkan ayat ISLAM, maka itu lah senjata yang digunakan.

Sebab itu apabila kita fikir kan sehalusnya, dalam PAih mendakwa mereka penjuang Islam TETAPI mereka juga menolak hukum Islam yang di tetapkan oleh Allah S.W.T QADA DAN QADAR. itu lah puak PAih lakukan yang tidak kita ambil heran contohnya perangai beruk Ni A Jar dan Ni A Jis.

Tanpa Nama said...

SALAM BRO
PUAK2 PAS YG TERMAKAN "PIL KUDA" BUATAN 'ANU'WAR JEK BERPERANGAI ASSOBIYAH. YG LAIN2 TU OK LAGI BRO. SB TU DS NAJIB SENTIASE BERSIKAP TERBUKA TAK KIRA PD KWN ATAU LWN. DS NAJIB MEWARISI SIFAT DAN PERIBADI AHLI SUNNAH SAMA MCM AYAHNDANYA..YEZZEKKKKKK!!!!

matangbertam said...

Telah menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita, bila rujuk sesuatu ttg hukum Islam berkaitan apa2 yg diamalpakai olehnya (cth cincin suasa), dia akan cuba cari seorang ustaz yg akan hukum kata harus/boleh. Pada hal ijma' ulama kata haram.

Begitu juga dengan rokok, ijma' ulama kata haram tapi dia dok cari juga yg kata makruh.

Rasanya artikel tuan, tergolong dalam puak ini. Dokkkkk cari juga ruang nak putar kata UMNO tidak assabiyah.

OK la, kalau UMNO tidak assabiyah, awat ahli2 masih jadi tunggul bila pemimpin2 tertinggi dok memperlekehkan hukum hudud. Kata kalau potong tangan orang, macmana negara nak maju. Kalau rejam orang dengan batu, habisla batu nak buat jalan. Kalau ahli2 ada sebesar zarah kecintaan pada ISLAM, pasti dia akan tinggalkan UMNO.

AbgTuah said...

ITU MUNGKIN KENYATAAN PERIBADI JIKA BENAR-BENAR DI KATAKAN OLEH PEMIMPIN..

TAPI TAK PERNAH TERSENDAR PUN ADA YANG KATA GITU..

ENGKAU AGAKNYA YG PUTAR FAKTA..

BIASALAH..

TAAVEEKUN PERAK said...

Hukum Hudud tiada org islam dalam UMNO menentang.Yang Pasti Pas yg melambat2kan perlaksanaan HUKUM HUDUD kerana takutkan DAP,Si Nik Ajih dah kecut telor dgn DAP.Malu lah sikit Wahai Balaci2 Pas.Anda Parti Islam Boneka DAP.Tuuuuui...Tuuuui.....Tuuuuuih.

Darth Anwar said...

Kpd Abang Tuah: Terima kasih kerana mengambil komen saya untuk siaran muka depan.

Kpd Matangbertam: Saya berhukum menggunakan sumber Al-Qur'an dan Hadis secara KESELURUHANNYA. Bukan sekerat-sekerat spt amalan orang-orang PAS. Sebab itu saya tamat pada kesimpulan bahawa UMNO TIDAK PERNAH ASOBIYYAH, sebaliknya PAS yang asobiyyah.

PAS mengambil sebahagian dalil tertentu untuk mengasobiyyahkan UMNO, dan meninggalkan sebahagian dalil yang lain yang menjelaskan sebaliknya. Ertinya: PAS hanya mengambil hukum dan dalil yang sesuai dengan hawa nafsunya.

Tentang hudud: Saya mengambil kaedah berdalil (atau berdalih) orang-orang PAS - Kalau mereka buat jahat, untuk menghalalkannya, mereka akan kata UMNO juga buat kejahatan yang sama. Jadi, kalau benar UMNO menolak hudud, maka dengan kaedah berdalil orang-orang PAS ni, saya katakan PAS JUGA MENOLAK HUDUD. Buktinya, Nizar sendiri telah mengatakan yang PAS tidak pernah berminat dengan hudud (salah satu elemen negara Islam menurut PAS). Tak percaya, silalah tengok bukti YouTube yang banyak tu.

So, kenapa masih melalak-lalak dengan hudud?

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online