Ahad, 28 Jun 2009

DEBAT TAK SESUAI, MESYUARAH LEBIH MOLEK.

Gambar hiasan kali ni adalah gerombolan BEROK sedih. Ala cian, nok pisang ye..!!



OHH YE !! BACK TO HOT ISSUE...,


NIK AZIZ AJAK NAJIB BERDEBAT;

NIK AJIS NAK ADAKAN PERDEBATAN DENGAN DS NAJIB. DENGAR CERITANYA KONONNYA DIA NAK SELESAIKAN KEKALUTAN DAN KEKECOHAN YANG SEKIAN LAMA BERLAKU TERUTAMA DIANTARA PAS DAN UMNO SECARA BERDEBAT TERBUKA.

SELAIN ITU NIK AZIZ JUGA DILAPORKAN BERKATA HASRAT MENGADAKAN PERDEBATAN ITU DIBUAT SUSULAN TINDAKAN PEMUDA UMNO NEGERI MEMBUAT ADUAN POLIS KELMARIN BERHUBUNG KENYATAANNYA DALAM SATU CERAMAH POLITIK 21 JUN LALU, YANG DIDAKWA BERBAUR HASUTAN DAN BOLEH MENCETUSKAN KETEGANGAN…HEHE..KALUTLAH TU..

MENGIKUT KATA DIA PERKARA YANG BERLAKU SEKARANG TIDAK AKAN SELESAI DENGAN HANYA MENGGUNAKAN MEDIA SEBAGAI SALURAN TETAPI MESTI DIBINCANG SECARA BERDEPAN.

MUNGKIN JUGA NIK AJIS NAK MENGULAS MENGAPA DIA BEGITU LANTANG DENGAN KIASAN-KIASAN JELEKNYA.

ISHH..ISHHH…ENTAHLAH..PENULIS PUN TAK YAKIN CARA BERDEBAT DAPAT MENGATASI MASALAH DAN KEMELUT POLITIK ISLAM DAN MELAYU YANG SEDANG MELANDA SEKARANG.

DEBAT NI MENGIKUT KEFAHAMAN PENULIS IALAH PERBAHASAN BAGI MEMPERTAHANKAN, MEMBUKTIKAN ATAU MEMPERTIKAIKAN SESUATU USUL.

SESUATU IDEA ATAU KONSEP PERLU DIDEBATKAN SECARA BERFAKTA TETAPI MASALAHNYA KADANG-KADANG BIASALAH...TERLEBIH AUTAH.

DARI ITU DEBAT BUKANLAH JALAN PENYELESAIAN TERBAIK SESUATU PERSOALAN ATAU MASAALAH....MALAH KADANG-KADANG PERSOALAN DAN MASAALAH TERSEBUT MENJADI BERTAMBAH RUMIT APABILA MELIBATKAN EMOSI UNTUK MENANG DITAMBAH PULA DENGAN KERENAH PENYOKONG YANG SEMAHU-MAHUNYA INGIN MELIHAT WAKIL MEREKA MENANG DAN MENAJI LAWANNYA CUKUP-CUKUP, SETERUSNYA MEMBUKTIKAN KUMPULAN MEREKA BETUL.

PADA PANDAGAN PENULIS KENAPA CARA BERDEBAT YANG DIPILIH OLEH NIK AJIS. KENAPA NIK AJIS TAK TERFIKIR UNTUK MEMILIH CARA PERBINCANGAN ATAU PUN MESYUARAH. BUKANKAH PERBINCANGAN DAN MESYUARAH ADALAH LEBIH SESUAI DAN ELOK BAGI MENGATASI ATAU MENCARI JALAN KELUAR SESUATU PERMASAALAHAN ATAU KEBUNTUAN. SESUATU PERKARA YANG DI SELESAIKAN SECARA KOLEKTIF DAN DIPUTUSKAN MELALUI SUARA RAMAI PASTI AKAN LEBIH TEPAT DAN BAIK.

MUNGKIN KAH NIK AJIS SENGAJA BERNIAT HENDAK MENUNJUK KEHEBATAN ILMU AGAMANYA SAMBIL MENAJI DAN MENJATUHKAN KREDIBILITI PIHAK LAWAN NYA ? TAPI TOK GURU USAH YAKIN SANGAT NAK MENAJI ORANG SECARA ILMIAH. TOK GURU BUKAN PENDEBAT YANG BAIK..JENIS GELABAH BEROK..NANTI SEMUANYA JENIS KATA-KATA YANG TAK MATANG DAN TAK ILMIAH DI SEMBORKAN..!

ATAU..MUNGKINKAH MEREKA SENGAJA INGIN MENGALIH PERHATIAN UMUM TERHADAP KESALAHAN MEREKA MENOLAK KERJASAMA KERAJAAN PERPADUAN YANG MEREKA SENDIRI USULKAN ? MADSUDNYA, SEKIRANYA UMNO MENOLAK JEMPUTAN DEBAT INI MAKA MEREKA AKAN MENUDUH UMNO MENOLAK KERJASAMA DAN PERPADUAN. BANYAKLAH KAU ORANG PUNYA BIJAK..!!

PADA PENDAPAT PENULIS UMNO JANGAN TOLAK CADANGAN UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH, CUMA USULKAN PULA AGAR DEBAT DIGANTIKAN DENGAN MESYUARAH PERPADUAN DAN TENGOK APA PULA REAKSI GEROMBOLAN INI…

HEHEHE..PASTI TERKEJUT BEROK..
Lagi berita berkaitan DEBAT sila ke pautan berikut;
dan..jika nak baca penulisan menarik kisah Tok Guru pelik silalah ke blog pemuda yang berbakat ini.

10 Comments:

Darth Anwar said...

Nik Aziz nak berdebat? Ha.. Haaa!!! Jgn harap. Semua orang yang kenal Nik Aziz, dalam dan luar PAS, tahu Nik Aziz bukan jenis IQ tinggi atau petah berkata-kata. Kalau dibiarkan dia bercakap spontan tanpa kawalan, maka yg jadi macam di Manek Urai tu lah - semuanya jenis kata-kata yang tak matang dan tak ilmiah. Kalau berdebat, dia akan terketar-ketar (atau terkentut-kentut) mencari idea dan kata-kata.

Kalau Nik Aziz beriya-iya sangat nak berdebat, dia akan disenyapkan oleh gerombolan orang-orang gila kuasa di sekelilingnya - kabilah Anwar dan Husam - macam juga kes kerajaan perpaduan. Anwar akan mengadap Nik Aziz kata jangan bersemuka dengan Najib sebab Najib ni pembunuh, licik, auta, putar belit dan macam-macam lagi.

Tak percaya? Sila baca tulisan Mohd Sayuti Omar yg terbaru dlm blognya:

http://msomelayu.blogspot.com/2009/06/elok-kalau-naijb-tak-layan-nik-aziz.html

MSO adalah antara penganalisis politik PAS (mungkin tidak berjawatan politik) yang sering berada di sisi Nik Aziz dalam banyak situasi kritikal PAS. Dia tahu cara Nik Aziz respond dlm keadaan2 tertekan. Najib memang bukan lawan Nik Aziz. Tulisan MSO ini jelas utk memberi hint kpd orang-orang di sekitar Nik Aziz supaya menenangkan Nik Aziz dan menasihatinya supaya dia tidak meneruskan hasratnya.

MSO siap puji Najib lagi kalau Najib tidak layan. Ada makna tu.

Sulhairil Hafiz Bin Haji Sulaiman said...

Salam,,,

Adalah amat menghairan apabila Parti yang dikatakan memperjuangkan Islam lebih suka untuk berdebat daripada berbincang...Persoalan disini adakah ini Parti yang betul-betul perjuangankan Pembentukkan negara Islam dan adakah Nik Aziz itu benar-benar ulama??. kerana Islam lebih syorkan perbincangan.

Mohd Afdzal Mokhtar said...

salam bro...terime kasih bnayak2 sbb support blog saye bro..hehe..same2 kite mamperjuangkan agenda islam, melayu dan rakyat malaysia yg brbilinag kaum ini...

yg debat ni dorg nak plak,duk berbincang(muzakarah) dorg x mau..nmpk sgt pas dah sesat...ni bukan fitnah tapi sudah nmpk secara terang-terangan...isk..isk..isk..
teruskan perjuangan bro tuah...

ISAC said...

Bagi saya TGNA hanya cuba untuk mencari populariti.

Jika kita lihat semula ke belakang isu "Debat Pas-Umno" bukanlan isu baru...

1984, 1990.....dan yang terkini 2009. Semua sesi2 debat sebelum ini X pernah menjadi kenyataan.

Saya kira TGNA lebih maklum kerana beliau telah aktif dalam Pas mungkin selama 5 dekat.

Jika debat2 terdahulu X pernah berlaku apa yang membuatkan beliau mencadangkan nya untuk kesekian kali?

Adakah beliau telah menjadi terlalu bongkak? Menolak muzakarah dan sebaliknya mahu berdebat? Atau adakah beliau mahu mendapatkan "millage" politik? Apabila Umno menolak cadangan debat ini ianya akan dijadikan modal dan dicanang berhabis-habisan untuk menunjolkan pengaruh beliau dan akan dapat menenggelamkan pengaruh TG Hj Hadi dan Ustaz Nasha?

Mungkinkah beliau telah dijanjikan oleh DSAI akan dilantik menjadi PM Malaysia ke 7 jika PR memenangi PRU yang ke 13 nanti? Kerana kononya DSAI telah bersedia untuk kembali ke penjara? Itukah Istiqamah TGNA dan mengapa beliau beriya2 menolak cadangan "Kerajaan Perpaduan" oleh TG Hj. Hadi dan Ustaz Nasha ?

harimau malaya said...

salam bro2
tuan guru nik ajis tu bukan apa nak tutup malu apa yang dia dah buat tu dah salah ....bukan tu saja kawan kawan gua yang dari undi PAS seumuq hidup pon amat kecewa apa tindakan yang tuan guru nik ajis dah lakukan.......depa tak paham awat pemimpin depa buat lagu tu.....bagi gua tak semua budak2 pas tu gila cam setengah penyokong pas fanatik gila.....ok berbalik pasai cite pihak PAS dah makin lama makin tahu terasa bahang kekalahan depa yang dok asyik berparti hingga kerja untuk rakyat dah pon nampak semakin diabaikan. walaupon kita kita disorotkan dengan TSUnami politik baru2 ni tapi kita cuba memperbetulkan dengan BAHASA KIASAN RAKYAT......Alhamdullilah di bawah pentadbiran Dato Najib , Dato Mahyudin dan jentera pentadbiran BN kita bole nampak KERJA dibuat walaupon banyak KONtroversi yang dilakukan oleh parti pembangkang terutamanya MATA DAJAL dengan BARUA SINGAPURa disamping mangsa KAmbing hitam iaitu PAS.kita bole nampak corak politik tanahair kita.....kita juga bole nampak ketika penyatuan antara pas dan umno cuba dilakukan parti komponen mata dajal dengan barua singapura cuba dengan sekerasnya menghalang penyatuan tulus antara dua parti ini , lalu NUk Ajis dijadikan KAmbing Hitam (mungkin tanpa di sedari sebab dia yang paling lemah)dan dipergunakan.Bagi gua la tuan guru nik ajiz jangan jadi budak2 dan nak mengkerohkan keadaan!!!! gentlemen la sikit tuan.....Kenapa tuan dah risau ke yang manik urai akan jatuh ketangan BN....PLZ GENTLEMEN sikit jangan dok buat isu saja......

Ekeng A/L Etong said...

Makna lain bagi berdebat ialah berbahas. Tapi berdebat mempunyai makna lebih mirip kepada 'berlawan', yakni kedua-dua pihak saling memberikan hujah atau pendapat, di samping menyanggah hujah atau pendapat pihak satu lagi.

Kalau di kampung aku, orang tak panggil berdebat. Depa panggil bertengkar atau mengkelai. Bertengkar atau mengkelai ni selalunya terjadi pasai tak puas hati atau marah. Sut atau penyudah selalunya tidak pun menyelesaikan masalah.

Kerja bertengkar atau mengkelai ni kerja orang tak cukup akal atau kerja orang bodoh. Kalau DS Najib layan ajakan berdebat oleh TG Haji Aziz, nanti orang kata DS Najib pun tak daka akal atau bodoh macam TG Haji Nik Aziz jugak.

Ada cara lain untuk 'berbincang', kalau pun tak mau guna istilah 'muzakarah'.

Jabit said...

Bukan debat tapi tok guru ajak bersemuka..apa,dengan orang tua pun takut ke Najib ni.Nik Ajis mana pernah berdebat seumur hidup dia,tapi dah korang suka kutuk belakang2.Manale tahu lepas Najib dok terangkan dia jadi faham.Bukannya nak cari sapa menang kalah..

harimau malaya said...

salam
tima kasih pada bro Darh Anwar pasai dedahkan tulisan bro sayuti......Undur bukannya kalah pergi bukannya lari......banyak kerja yg PM kita buat benda faedah dari layan tuan guru nik ajis tak abis buat kecoh.....

AbgTuah said...

SALAM DAN SALAM SEJASTERA SEMUA..

UCAPAN TERIMA KASIH DIATAS KESUDIAN SINGGAH DAN MENINGALKAN KOMEN.

TO BRO DARTH..GOOD WORK..TIRIMA KASIH KERANA BAGI PAUTAN BLOG SAYUTI..DAN KAWAN PUN DAH MENINGGLAKAN KOMEN DISANA.

kuntakinte said...

SALAM, TEMAN RISAU KAN KESIHATAN SI NI A JIS NI...BILA KENA TEKANAN MASA BERDEBAT....AKHIRNYA MENANGIS DEPAN ORANG RAMAI UNTUK TAGGIH SIMPATI...ATAU PUN TUMBANG MASUK HOSPITAL KERAJAAN...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online