Jumaat, 24 April 2009

MASIH KOMPIUS LAGI KA..?


Salam semua pembaca..
Hari ini penulis hendak meluahkan pandangan peribadi berkaitan isu Sub-Sektor Perkhidmatan yang diliberalisasikan. Terlalu banyak pihak yang masih kurang faham serta gusar dan ramai juga yang kurang yakin dan tak bersetuju.
Sebenarnya maklumat dan penerangan berkaitan perkara tersebut telah berulang-kali keluar di dada-dada akhbar dan berita TV bagi memberikan penerangan dan kefahaman tentang kewajaran langkah yang dilaksanakan. Sepatutnya setelah mendapat maklumat berkaitan perkara tersebut kita harus mampu berfikir secara logikal dan rasional tentang kewajaran tindakan kerajaan tersebut.

Memang benar telah menjadi lumrah orang melayu sukar untuk menerima sesuatu perkara baru terutamanya yang berkaitan dengan kepentingan dan hak-hak bangsanya.

Kita perlu faham bahawa pembukaan syarat pemilikan 30 % equiti tersebut tidak ada kena mengena dengan hak-hak melayu yang termaktub dalam perlembagaan. Ianya syarat yang dikenakan oleh kerajaan kepada syarikat asing yang ingin membuat pelaboran di negara ini. Ianya juga boleh dikategorikan seperti syarat-syarat lain yang dikenakan kepada pelabor asing yang boleh diketatkan atau dilonggarkan. Jadi tidak menjadi kesalahan juga bagi kerajaan untuk memansuhkan semula ruang yang di berikan kepada bumiputra sekiranya didapati ianya kurang berkesan atau kurang mendapat sambutan atau sekiranya didapati ianya membantutkan kehadiran pelaboran asing.

Adalah tidak wajar dipertikaikan sesuatu langkah kerajaan secara membuta tuli kerana sesuatu perkara yang hendak dilaksanakan tentu telah dikaji semasak-masaknya dari berbagai sudut dan aspek termasuklah segala baik, buruk dan implikasinya. Berkaitan isu meliberalisasikan sub-sektor perkhidmatan, bukankah telah dimaklumkan bahawa ianya telah dikaji selama dua tahun sebelum dilaksanakan.

Cuba kita ambil contoh perusahaan auto mobil nasional sebelum di lancarkan pada awal tahun lapan pulahan dahulu. Pada awalnya berbagai pihak mempertikaikan kewajarannya dari segi kemampuan, pasaran dan berbagai-bagai lagi. Tetapi disebalik segala suara sumbang tersebut usaha tetap diteruskan dan akhirnya ianya telah berjaya menjadi satu industri yang berjaya dan memberikan pulangan yang lumayan sehingga membawa nama negara terkenal dimata dunia.

Begitu juga dengan dengan usaha memperkenalkan konsep hadhari. Ianya telah dikritik dengan hebat oleh berbagai pihak sebelum ianya dapat dilaksanakan, walhal ianya hanyalah satu konsep yang mengandungi segala saranan yang baik serta tersusun yang sejajar dengan pengajaran agama Islam itu sendiri.

Heran segala usaha kerajaan bagi membawa negara kearah kebaikan sentiasa diragui dan dipertikaikan tanpa memberikan ruang dan peluang kepada kerajaan untuk membuktikan kewajarannya dan kejayaannya.

Begitu juga usaha kerajaan bagi menyatu padukan rakyat Malaysia melalui slogan 'ONE MALAYSIA'. Mungkin telah ada pihak yang mula mempertikaikan kewajarannya atau menyalah ertikannya. Ada juga yang menyamakannya dengan 'Malaysian Malaysia' dan tak kurang juga golongan Melayu Ultra yang terlalu taksub dengan fahaman assobiyah yang enggan menerima bahawa kita sebagai rakyat yang hidup dalam satu negara perlu jugalah bersatu padu sebagai satu bangsa iaitu bangsa malaysia.

Penulis ingin bertanya siapakah kita untuk mempertikaikan segala usaha baik kerajaan. Apakah tahap pemikiran dan kefahaman kita tentang pentabiran dan pengurusan negara melebihi segala kepandaian dan kebijaksanaan barisan menteri di dalam kabinet kerajaan. Tidakkah kita faham dan mampu berfikir bahawa sesuatu perkara sebelum dilaksanakan ianya telah dikaji secara terperinci oleh kumpulan yang terdiri dari mereka yang pakar dalam berbagai bidang yang di panggil 'THINK TANK'.

Jika beginilah mentaliti yang dimiliki oleh orang melayu yang sukar menerima sesuatu pembaharuan maka nya penulis khuatir bangsa melayu tak akan mampu keluar dari kepompong budaya gemar didukong dan dikendong.

Penulis berpendapat seeloknya segala usaha kerajaan perlulah diberikan masa bagi mencapai objektif serta kejayaannya. Memang kita tidak dihalang untuk memberikan pandangan tetapi biarlah ianya pandangan yang wajar. Janganlah kita mempertikaikan sesuatu perkara secara membuta tuli kerana dikuatiri ianya boleh dijadikan senjata oleh pihak pembangkang bagi mempertikaikan kompetensi pemimpin kerajaan dan seterusnya memberikan mereka ruang untuk meremehkan usaha kerajaan.

14 Comments:

Awanama said...

Ceh!! berbangga konon.. semuanya idea yg dicedok, cuma tukar nama ja, lepas tu canang seluruh dunia, wa nak gelak pada lu bro.. Muahahhahah.

Awanama said...

sudah goyang ka. 70% bukan melayu tinggalkan BN, lepas ni 60% melayu tinggalkan BN, yihaaa..

Awanama said...

Dude,

Lu FLIP FLOP

AbgTuah said...

weii FOP,

LU BLUR KE..?

PSE READ CAREFULLY..!!

Awanama said...

duk celah maner pun, ayat pusing kut maner pun pasai aper tetiba kome yang dulu kononnyer beriya benor melenting bila ada jer hak melayu dicabar, tetiba mengiyakan penarikan hak keistimewaan melayu dalam sub-sektor perkhidmatan nih. alasan nak meningkatkan daya saing. kome bersaing menyalak pandai la.

kome menyalak lebih bila pakatan rakyat perak bagi hak milik kekal 999 tahun kat orang cina tetapi 99 tahun kat orang melayu. kome ader pikior ker yang tanah tu memang dari zaman tok nenek kome, deme yang duduk. kalau betui dari zaman tok nenek kome lagi dah nak memperjuangkang hak melayu, dari dulu lagi deme nih tak dapat tanah. tok nenek kome patut dah halo deme nih dari tanah melayu dulu.

namer ajer abg tuah, takkan melayu hilang di dunia. bila kene kerajaan usik hak melayu kome gi sokong. bagi mike tukor namer jadi abg buah.

pooooodah.

UMNO JOHOR said...

Bukannya orang Melayu kompius. Melayu dah pergi universiti. Dah diajar berfikir. Bukan macam dulu. Dulu bolehlah terima bulat-bulat apa kerajaan buat.

Think Tank??? Dedahkan nama think tank tuu. Senaraikan di sini. Boleh kami sebagai rakyat kaji latar belakang dan kemampuan mereka.

Sudahlah. Pergi buat parti baru. Parti Onemalaysia kau tu. Adik beradik Malaysian Malaysia. UMNO parti untuk Melayu. Kalau setakat jadi pemimpin tak nak jaga hati Melayu, jangan guna UMNO untuk jadi pemimpin. Tak pun masuk PPP, Gerakan dll.

*orang UMNO*

perompak harta rakyat said...

Perdana Menteri yang baru, Najib Razak mengumumkan satu perkara besar dimana kuota 30 peratus ekuiti bumiputera dalam sektor perkhidmatan awam dimansuhkan.

Persoalannya ialah dimanakah pejuang-pejuang Melayu yang kononnya ingin mempertahankan hak Melayu sehinggakan menganjurkan demonstrasi yang berbau perkauman di negeri-negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat selepas PRU 12 yang lalu?

Apabila Najib mengumumkan pemansuhkan ekuiti Bumiputera:


Dimanakah Umno yang kononnya memperjuangkan hak Melayu?
Dimanakah Ibrahim Ali dan Perkasa?
Dimanakah Osman Bakar dan Badan Bertindak Perpaduan Melayu?
Dimanakah Prowaris?
Apa lagi yang Najib tak lakukan?

Kementerian Pembangunan Usahawan dah dimansuhkan.

Ekuiti Bumiputera sebanyak 30 peratus dah dimansuhkan.

Sahlah bahawa pertubuhan-pertubuhan yang disebutkan diatas tidak pernah berminat untuk memperjuangkan Melayu dan Bumiputera.

Mereka hanya buat bising apabila Umno dan BN kehilangan kuasa.

Wahai orang-orang Melayu, jangan jadi bodoh lagi. Jangan ditipu lagi oleh golongan-golongan pengampu ni!!!


The Malaysian Insider | April 22, 2009

Najib drops Bumiputera quota for services sector

KUALA LUMPUR, April 22 - Datuk Seri Najib Razak today freed the country’s services sector by ending the 30 per cent Bumiputera equity rule in an attempt to improve Malaysia’s competitiveness in the softening global economy.

The Prime Minister, who is also the finance minister, promised further liberalisation, saying that he would announce details of the liberalisation of the financial sector next week.

Reading from a prepared statement the Prime Minister said he expected a greater flow of foreign investments in the services sector which currently forms 11 per cent of total investment.

“Recognising the growth potential in the services sector, the government has decided to immediately liberalise 27 services sub-sectors, with no equity condition imposed. These sub-sectors are in the areas of health and social services, tourism services, transport services, business services and computer and related services,” said Najib.

The government, he added, would also allow foreign legal firms to practice in the country but to only offer services in Islamic finance.

“As part of the measures to develop Malaysia as an international Islamic financial hub, the legal profession will be liberalised to allow up to five top international law firms with expertise in international Islamic finance to practice in Malaysia,” said Najib.

Other services liberalised are in the areas of health and social services, tourism services, transport services, business services and computer and related services.

Najib also announced an allocation of RM100 million to be managed by the Malaysian Industrial Development Authority (MIDA) to strengthen the local services industry in facing the liberalisation.

“The liberalisation initiatives will not adversely affect the domestic services industry. The government will continue to support the industry in capacity building and in the opening up of export markets,” said Najib.

When asked on the sub-sectors selected to be liberalised, Najib said it was part of Malaysia’s commitment to Asean on liberalisation.

“It’s in line with what Asean countries are doing. Some (of our measures) are better,” he told reporters.

Najib however refused to give out details on the liberalisation of the financial sector.

“I want it to be full of surprises,” he said.

ngerudin Says:
April 23rd, 2009 at 1:48 pm
kah kah kah

bongok…kah kah kah

mana mat2 keris semua? kah kah kah

mana dia pekida? kah kah kah

mana dia pemuda umno? kah kah kah

mana dia prowaris? kah kah kah

ni lagi satu…mana nazri? KAH KAH KAH

SELENDANG BIRU Says:
April 23rd, 2009 at 1:49 pm
SEJAK SINGAPURA KELUAR DARI MALAYSIA SEJAK ITU SAYA DAH TAK PERCAYA UMNO…

TetamuBaru Says:
April 23rd, 2009 at 1:52 pm
Salam semua

Terlalu kecewa dgn pemimpin yg berhati busuk dan keji..yg lagsung tiade peri kemanusiaan atas rakyatnye…

Ya Allah..Kau lindungi lah Malaysia khususnye dan alam ini amnya dari bala bencana…Kau datang kan lah seorang pemimpin yang benar jujur dan ikhlas dalam membawa Malaysia ke arah yg lebih baik..yang menjaga keharmonian dan kesejahteraan rakyat-rakyatnye…Ya Allah…aku berharap..dan bermohon padaMU..ko berikan dan tunjuk kan lah jalan pada hamba2 MU…yg terlalu jauh tinggal kan ajaran Mu ya Allah..Ya allah..sesunguhnya…Kau adalah tempat kami berlindung..dari segala malapetaka dan bencana…

“rabbana atina fiddunya hasanah, wafil aakhiroti hasanah wakina a’zabannar..wasallahua a’lasaidina Muhammad sallallahualaihiwasam..wa’ala alihi wasohbihi ajmain..walhamdulillahirabill a’lamin”

wassalam

jai Says:
April 23rd, 2009 at 2:20 pm
Salam semua.

Memang sakit hati bila tengok NGO-NGO yang kononnya memperjuangkan hak melayu ini.

Bila kenyataan yang dibuat oleh pemimpin PR merekalah yang paling lantang bersuara laksana guntur di langit lagaknya.

Gegak-gempita seluruh negara kononnya PR penghapus hak keistimewaan orang melayu.

Tapi bila pemimpin umno yang secara terang-terangan berkata demikian kenapa NGO-NGO terbabit menyepi lantas menikuskan diri masing-masing???

Apa yang nak ditakutkan????

Kepada NGO-NGO yang berkenaan, terus-terang aku katakan yang kamulah sebenarnya pengkhianat talam dua muka!!!



Sanggup jadi barua kerana umno!!!

Balabaque Says:
April 23rd, 2009 at 2:22 pm
wwooooohhhh….

maka kadar pengangguran dikalangan bumiputera semakin tinggi??????

johan Says:
April 23rd, 2009 at 2:34 pm
mana dia bebudak uitm nii
depa tak mahu ker nak berarakk
kahakahakah



Abuzar Says:
April 23rd, 2009 at 2:49 pm
UMNO dan NGO2 Melayu jadian ini hanya nak jaga kuasa dan bodek pemimpin2 mereka saja. Dok pertahankan puak2 kaki rasuah, kaki maksiat, kaki tindas rakyat, kaki jual tanah air …… bukan nak bela agama, bangsa dan tanah air. Assobiyyah totok.

Putra JB Says:
April 23rd, 2009 at 2:58 pm
Apakah selepas ini Najib akan menggunakkan pekerja Bangla untuk mengisi jawatan tersebut. Happylah..Rosmah.

jai Says:
April 23rd, 2009 at 3:01 pm
Salam bro Sofi.

Kah kah kah…

Hati saya memang tengah menggelegak, tapi bila ‘refresh’ tetiba je saya jadi ketawa sebab tengok ada gambar ‘mat misai’ dalam komen saya.

Kah kah kah…

INGATKAN M.G.R. TADI!!!

Kah kah kah…

guest Says:
April 23rd, 2009 at 3:08 pm
salam…

inilah politik umno…

jika tan sri khalid hanya mencadangkan supaya kouta 10% bukan bumiputera diambil masuk kedalam uitm maka riuh satu dunia yang mengatkan tan sri khalid pengkhianat bangsa…

ahli2 umno dan pemimpin2 umno bermatian2 menghentam tan sri khalid ketika itu dan memaksa beliau memohon maaf diatas kenyataan nya itu..

tetapi apa bila umno dengan terang2 menghapuskan 30% ekuiti bumiputera maka tidak ada seorg ahli umno pun yang bersuara membantah dan tidak ada pula pelajar2 uitm yang membuat rusuhan..

kenpa hanya berdiam diri????



adakah berdiam diri kerana tidak dibayar wang untuk bersuara??

adakah pelajar2 uitm tidak dikerah untuk membuat rusuhan???

mana semuanya yang konon2nye pejuang bangsa melayu???

mana???

tidak ada seorg pun yang berani bersuara apabila umno menghapuskan hak bumiutera..

fikir2kan lah..

salam

aku-86 Says:
April 23rd, 2009 at 3:16 pm
aku tak pernah dengar pun pelajar uitm tu di kenakan tindakan oleh AUKU!!!

celaka punya umno!!!celaka punya student uitm yang berarak… tak berkat kamu belajar pakai duit cukai aku. aku tak halalkan

TeloiTimur Says:
April 23rd, 2009 at 3:19 pm
Orang2 melayu yang menyokong Umno adalah manusia bodoh dan bahalol..Jangan disebabkan kebodohan anda, rakyat Malaysia yang lain (penyokong2 PR) terpaksa menanggungnya sekali..!!

Ya betol Johan..
mana dia bebudak uitm nii
depa tak mahu ker nak berarakk
kahakahakah

Yes Jai..
Kepada NGO-NGO yang berkenaan, terus-terang aku katakan yang kamulah sebenarnya pengkhianat talam dua muka!!!

Aku sokong hang ngerudin..
kah kah kah
bongok…kah kah kah
mana mat2 keris semua? kah kah kah
mana dia pekida? kah kah kah
mana dia pemuda umno? kah kah kah
mana dia prowaris? kah kah kah

mdnbj Says:
April 23rd, 2009 at 3:25 pm
salam,
nak tanya jai ini kah salah satu dari 1Malaysia yang di katakan oleh Najib??



salam dari Pakistan buat semua ….

batangJoran Says:
April 23rd, 2009 at 3:28 pm
NAH AMEK KAU……

1.Dimanakah Umno yang kononnya memperjuangkan
hakMelayu?
2.Dimanakah Ibrahim Ali dan Perkasa?
3.Dimanakah Osman Bakar dan Badan Bertindak
Perpaduan Melayu?
4.Dimanakah Prowaris?
5.Dimanakah mamat-mamat penghunus keris?
6.Dimanakah budak-budak UiTM?
7.Dimanakah Pukida?
8.Dimanakah NGO-NGO melayu yang jagoh-jagoh yang
lain?

Semua bangsat punya manusia, bila gembala kau cakap tentang isu yang terang-terang menyentuh bangsa sendiri semua diam menikus tak bersuara tapi kalau PR yang menjalankan dasar perpaduan kaum bukan main melenting lagi kau.

-Utusan pikul canag mangapi-apikan perkauman
-Beratus-ratus laporan polis dibuat,
-Panggil kaum kau berdemontrasi kata DSAI pengkianat melayu,
-Sebar dakyah kau kat media masa.
-TV tiga suku tak abis-abis menyalak menyalahkan PR.
-Berceramah ke hulu ke hilir, sampai ada yang kata sanggup mengamok konon untuk memperjuangkan bangsa sendiri.



POraahhh… cakap tak serupa bikin, apa lagi berarak le kau tunjukkan semangat melayu kau yang hebat tu, mengamok le kau sebab hak bangsa kau yang kau kata amat mulia kat atas muka bumi ni dirampas.
ha nape tak buat?
Takut pulak kau semua nak bertindak, langsung tak bersuara. Apa takut tak dapat dapat bahagian untuk masuk poket kau.

Nah jelas, semangat kau ni bukannya iklas sangat cuma nak menunjuk-menunjuk untuk menjadi hero je agar senang nak agih-agihkan projek-projek kat mulut kau orang je agar masing-masing dapat bahagian.

angahsp Says:
April 23rd, 2009 at 3:48 pm
salam…

oii PEKIDA maner hang? tido ker
oii PEWARIS maner si katak?
pemuda umno maner??
maner keris hang pa…
budak uitm maner?

zabri mokhtar Says:
April 23rd, 2009 at 4:00 pm
SALAM SEMUA ,

INI LAH MASALAHNYA, APABILA PERDANA MENTERI MEMPUNYAI KUASA YANG MELAMPAU TANPA PERLU BERUNDING DENGAN MAJLIS TERTINGGI ATAU MENDAPAT NASIHAT YANG SALAH.ATAU MEMBUAT KEPUTUSAN SALAH.

KITA TAK HENDAK BERLAKU LAGI SEPERTI:-

PM TUANKU ABDUL RAHMAN
MELEPASKAN SINGAPURA. HABIS SEMUA MELAYU TERGADAI DI SINGAPURA DAN RAMAI YANG MEREMPAT DAN MENJADI GOLONGAN KETIGA.

PM TUN MAHATHIR
1.MENGURANGKAN KUASA2 RAJA.

2.PENGHAPUSAN PEMBELAJARAAN MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA MELAYU DI SEKOLAH2 KEBANGSAAN. SEDANGKAN SEKOLAH2 CINA MATEMATIK DAN SAINS MASIH DIAJAR DIDALAM BAHASA CINA DISAMPING BAHASA INGGERIS.

3.BANYAK LAGI YG LAIN2.

PM PAK LAH
PEMBANGUNAN ISKANDARIAH REGION. DLL.

KINI PM DATO SRI NAJIB
BERMULALAH ERA PENGHAPUSAN KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU SATU PERSATU..

ALLAHARHAM TUN RAZAK DAN TUN ISMAIL .. MENGHADAPI TRAGEDI 13 MEI 1969. PERTUMPAHAN DARAH ANTARA KAUM UNTUK MENWUJUDKAN KEISTEMEWAAN2 INI. TAPI PEMIMPIN2 KITA YG ADA BEGITU MUDAH MENGHAPUSKANNYA. SATU PERSATU.

TIADA DESAKAN DARI KAUM2 LAIN UNTUK MENGHAPUSKANYA TP KITA DENGAN MUDAH DAN RELA MENGLEPASKANNYA TANPA ADA PERMINTAAN DAN DESAKAN.

perompak harta rakyat said...

Jadi, secara tiba2 pilihanraya menyusahkan rakyat? Laki si Rosmah dan seluruh menteri2 kabinet Ikea hari ni secara bersatu hati mengatakan bahawa pilihanraya menyusahkan rakyat dan membuang masa. Sekali dengaq macam orang takut pun ada.

Kenapa laki si Rosmah ni kata pilihanraya menyusahkan dan membuang masa? Apa pulak kaitan pilihanraya dan buat kerja urus ekonomi negara? Yang nak bertanding nanti bukannya Negara, bukannya Parlimen. Yang nak mengundi nanti cuma rakyat kat satu ADUN saja. Apa yang nak kalut sangat?

Ekonomi? Hang dok la pejabat PM nanti buat kerja. Dok kalut turun kempen buat apa? Bukan tempat Mat Yakob yang nak bertanding ni. Bukan Zeti yang nak jadi calon. Bukannya duit kempen mai dari MARA ataupun kerajaan. Buat la kerja urus ekonomi. Pasaipa nak gelabah marah2 tuduh pilihanraya ni berunsur politik?

Lagipun dengan adanya pilihanraya kecik ni secara tak langsung menggalakkan pelancongan domestik. Merancakkan ekonomi setempat. Dan dapat mempromosikan kawasan2 terpencil kepada dunia luar. Nah, apa yang nak dirisaukan dengan ekonomi?

Menyusahkan rakyat? Sapa yang suruh buat pilihanraya pada masa orang bekerja? Buatla hari cuti. Nak lagi senang, buat 1 Mei nanti - hari pekerja. Sapa pun tak susah nak lari keluaq pejabat pi mengundi. Kalau kata sesak lalulintas sebab dok buat ceramah, bagi la semua parti masuk tivi. Buat debat dalam tu. Bagi permit penyiaran untuk ceramah time tu. Bagi masuk radio. Bagi ruang dalam paper. Kurang la ceramah. Lapang la jalan. Apa masalahnya?

Membazir duit? Kurangkanlah lori dan trak FRU yang mai dok bagi gempaq orang kampung. Lagipun ni cuma ADUN, bukannya Parlimen. Tempat pun besaq kelemboi saja. Bazir banyak mana sangat?

So, apa masalahnya sekarang? Aku tak nampak masalah pun. Yang nampak ialah alasan. Dan orang penakut memang banyak cari alasan untuk tamau lawan.

Penakut ka? Sudah pasti. Sebab kalau berani, takkan mudah2 boleh jadi Perdana Menteri? Hehehe

matkeri

perompak harta rakyat said...

Harini bergegak gempita seluruh Tanah Melayu bilamana Utusan Malaysia memaparkan headline mengajak umat Melayu bersatu. Katanya, Melayu perlu bersatu sebab bangsa lain dah mintak macam2. Betoi atau tak bangsa lain mintak macam2, itu aku tatau, yang aku tau kalau aku tulis lebih2 pasal perkauman ni nantih, kompom tidoq Kemunting. Utusan takpa. Aku, tak bulih.

Tapi aku pun tamau nak sanggah cerita Utusan harini. Sebab aku pun setuju dengan headlinenya yang paling besaq iaitu “Melayu perlu kembali bersatu” - lebih kurang bunyiknya. Bagi aku, ya, itu adalah benar! Tepat, dan tidak terherot walau satu darjah pun. Melayu memang harus kembali bersatu!

Lihat apa dah jadi pada Bukit Gantang bila Melayu tak bersatu? Lihat apa dah jadi pada Bukit Selambau bila Melayu berpecah. Lihat apa dah jadi pada Malaysia sekarang bila Melayu dah tak bersatu hati. Sekali lagi aku ulang, tanpa ragu, tanpa sebarang keraguan, Melayu harus kembali bersatu.

Oleh itu, pakcik makcik, adik kakok, jika kalian Melayu. Jika kalian merasakan bahawa Malaysia harus terus dibangunkan. Jika kalian ingin melihat Malaysia yang lebih adil, aman, dan sejahtera, ayuh kembali bersatu! Kita kembali kuatkan semangat kita bersama bangsa2 lain di bawah payung Pakatan Rakyat!

Jika Melayu bersatu di bawah Pakatan Rakyat, Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan menjadikan ameno terus lupus di muka bumi.

Tinggalkan ameno yang terkapai2 sekarang tapi masih sempat untuk terus2an berasuah, menindas, dan memodohkan rakyat. Tinggalkan Barisan Nasional yang masih terus bongkak, sombong, dan taksub dengan kuasa yang dipinjamkan kepada mereka. Tinggalkan pemimpin2 elitis “melayu” yang bergebang tentang semangat melayu, tetapi menghantar anak2 mereka ke sekolah2 international, yang makannya bergarpu, dan menarinya ber”tanggo”. Ayuh, kita bersatu untuk mencemuh perempuan2 “melayu” ameno yang perang rambutnya mengalahkan meja setboard, dan kembangnya jambul mereka mengalahkan bonggol unta! Mari kita tinggalkan anak2 pemimpin Barisan Nasional yang tidurnya bertilamkan duit, dan kerjanya merembat harta rakyat.

Ya, ayuh Melayu, kita kembali bersatu dalam Pakatan Rakyat. Kita kembali bersatu menguatkan suara jeritan, perjuangan dan kesusahan rakyat, bukan sahaja Melayu, malahan rakan2 kita Cina dan India dalam Pakatan Rakyat. Kita bina kembali negara Malaysia yang lebih baik. Kerana kita sudah bosan dengan agenda perpecahan. Kerana kita sudah bosan dengan agenda perkauman. Dan yang paling utama, kita sudah bosan bertuankan Melayu yang selepas 50 tahun, masih terus menganggap bangsa mereka mundur, sedangkan keluarga mereka terus2an senang lenang dan negara diturun temurunkan kepada sanak saudara.

Melayu, sahutlah laungan Utusan untuk bersatu. Bersatu di dalam Pakatan Rakyat. Kerana di sinilah kita akan berjumpa dengan erti kemerdekaan sebenar. Hanya di sini kita akan faham tentang perjuangan. Kerana selama ini, kita hanya disuap dan disuruh mengenang budi. Inilah masanya untuk kita kembali bersatu, bukan sahaja dengan bangsa Melayu, tetapi juga seluruh rakyat Malaysia untuk menolak sistem penjajah yang terus2an digunakan oleh ameno.

Pakatan Rakyat - di sinilah bermulanya perjuangan untuk menuntut kemerdekaan sebenar! Dan di sinilah Melayu akan menjadi kuat bersama bangsa lain, untuk mengangkat Malaysia sebagai sebuah negara yang dihormati dunia.

Bukan hanya sekadar dicemuh Monggolia…

Awanama said...

Tidak dinafikan lagi bahawa laki Rosmah bakal berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan pejuang Pemanasan Global, Al Gore. Ini kerana laki nombor dua Rosmah ini telah membuktikan pada seluruh rakyat Tanah Melayu bahawa dia amat prihatin dengan alam sekitar dengan memperkenalkan Teknologi Hijau melalui kementerian yang diubah nama iaitu kementerian Tenaga, Tekonlogi Hijau, dan Air (Energy, Green Technology, and Water).

Tetapi Najib tidak terhenti di situ saja. Dia tidak lagi sekadar beretorik tentang alam sekitar dengan hanya memperkenalkan nama kementerian baru yang menggambarkan semangat hijaunya. Sebagai seorang pemimpin gurkha glokal, dia terus membuktikan pada rakyat bahawa hanya dengan memperkenalkan teknologi hijau sahaja tidak menjadikannya sebagai pejuang alam sekitar. Nope. Najib terus melangkah setapak lagi dengan terus menggunakan teknologi kitar semula semasa mengumumkan barisan kabinetnya. Najib mengitar semula wakil2 rakyat dan wakil2 ameno yang telah terbukti dibuang oleh rakyat dan perwakilan ameno pada pilihan yang lalu untuk digunakan sebagai menteri dan timbalan menteri! Al Gore, inilah kawan kamu yang sejati!

“Kitar Semula Bermula dari Kabinet” - mungkin inilah motto dan slogan baru Najib bila berbicara tentang pemanasan global nanti. Apabila Najib menyertai mana2 mesyuarat atau persidangan negara2 membangun menentang pemanasan global, aku pasti Najib akan mencontohkan tindakannya sekarang kepada para deligasi negara2 lain. Betapa dia telahpun menggunakan teknik recycle ini seawal dia mengambil alih pemerintahan. “Walk the talk” kata penjajah.

Mungkin ini juga salah satu strategi Najib mengumpan pengundi muda yang rata2nya sangat peka dengan isu2 alam sekitar sekarang ini. Kerana selain daripada anti-estabilshment, anti-gomen, dan anti-ameno, orang2 muda juga dikatakan sangat anti kepada pencemaran alam sekitar. Najib bijak!

Dan aku tak menyangkal bahawa idea ini mungkin di bawa oleh bininya, RM (Rosmah Mansor). Ini kerana pattern rambut RM sebelum dan selepas menjadi “first lady” dah kelihatan sangat berbeza. Mereka yang pernah bekerja sebagai pembaca berita RTM semestinya mengetahui bilangan tin penyembur rambut yang digunakan oleh RM untuk mengembangkan rambutnya sewaktu dia belum bergelar isteri PM. Dan selepas bergelar isteri PM, rambut RM tidak sekembang dulu, sekaligus menggambarkan bahawa RM sangat peka dengan alam sekitar dengan mengurangkan penggunaan CFC dalam tin penyembur rambut. Sebab tu agaknya rambut RM tidak sekembang dulu.

Shahrizat yang ditongsampahkan oleh rakyat dan pengundi ditempatnya telah dikutip dan direcycle oleh Najib kali ini. Koh Tsu Koon yang bukan sahaja tewas di tempat sendiri, tetapi jugak kehilangan negeri dan partinya hampir lingkup, juga dikitar semula bagi menyelamatkan bumi daripada kesan rumah hijau. Dan yang paling mengaibkan ialah bilamana Mukhriz yang mendapat tempat tercorot dalam pertandingan merebut jawatan ketua pemuda diguna semula. Semua ini untuk mengurangkan pemanasan global. Sisa2 buangan rakyat seperti ini amat susah lupus dan tidak mereput dengan cepat. Jika dibiarkan, kemungkinan besar akan menipiskan lapisan ozon ameno!

Najib tidak mahu lapisan ozon ameno dinipiskan lagi. Sebab itu dia terpaksa mengitar semula mahadet. Mahadet perlu dikitar semula, dan tidak boleh dibuang dan ditanam seperti mana cubaan paklah dulu. Mahadet amat susah mereput, dan bahan toksid yang dikeluarkan olehnya telah merosakkan tanah ameno, dan gas yang dilepaskannya telah terbukti mencemarkan udara. Recycle. Kitar semula! Jika tidak, bumi akan cair dan ameno akan dilanda tsunami yang tidak mungkin akan dapat diselamatkan lagi.

Dengan terbentuknya kabinet baru Najib, maka selayaknyalah beliau kini digelar : *Captain Planet!*

Awanama said...

Mahadet tiba2 berbunyik tentang Altantuya dan Najib! Wow! Ini sudah menarik. Aku rasan inilah kali pertama mahadet bercakap secara terbuka mengenai skandal ini. Kali ni aku sangat bersetuju dengan cadangan mahadet untuk laki Rosmah membersihkan namanya daripada tuduhan rasuah dan pembabitannya dalam pembunuhan kejam, zalim, dan penuh konspirasi ke atas wanita Monggolia. Satu2nya kenyataan yang boleh membuatkan aku angkat topi pada mahadet - kalau dia ikhlas.

Tetapi, kenapa tiba2 mahadet bunyik macamtu? Aku tak tau. Sepatutnya dia bunyi macam tu SEBELUM Najib naik jadi PM, dan bukannya selepas. Sebab, kalau dilakukan sebelum, itu menunjukkan keikhlasan dan keinginan mahadet dalam memastikan bakal PM itu bersih. Tapi kalau dilakukan selepas jadi PM sedangkan perkara yang disebut dah menjadi keresahan rakyat bertahun2, pada rakyat, ada semacam bau2 blackmail… *snif snif*

Mungkin jambatan masih belum boleh dibengkokkan?

Anyway, tahun ini juga kita berjaya sekali lagi menjual hak kita pada orang luar, terima kasih kepada ameno - parti yang KONSISTEN menjual negara dan bangsa tetapi menuduh pembangkang AKAN melakukannya. Laki nombo dua Rosmah baru umumkan penghapusan 30% ekuiti bumi dan lokal dalam “sub sektor” (letak sub nak bagi bunyik kecik dan tak penting?) semata2 untuk menarik minat pelabur yang dah berminat dengan kita. Utusan spin berita ni sampai berpinau. Selepas berkompromi dengan penjajah, bekerjasama dengan CIA dan perisik British waktu konfrontasi Indonesia, menyerahkan Singapura, diabaikan Pulau Pinang, “berkelamin” dengan Israel dan Amerika, dibuka tanah di Johor, dijual bahasa Melayu dengan PPSMI, sekarang mereka bakar 30% periuk nasik orang lokal (utusan tak sebut bumi, tapi lokal). Dalam masa yang sama, ameno masih menakut2kan rakyat dengan menuduh pembangkang AKAN melakukan semua ini jika mereka memerintah. Ironi.

Dan dalam tahun ini jugak, kita, rakyat Malaysia, sekali lagi dimalukan oleh Perdana Menteri kita sendiri. Kalau mahadet, kita dimalukan dengan kenyataannya tentang Anwar menumbuk mata sendiri. Zaman Paklah, kita dimalukan dengan kenyataannya bahawa DNA ada tarikh luput. Di zaman laki Rosmah pulak, kita dimalukan dengan kenyataannya yang takut nak berlawan dalam pilihanraya kecik!

Selembut2 Paklah. Semengantuk2 Paklah. Setenang2 Paklah, dia tak pernah undur kalau orang ajak lawan! Permatang Pauh yang dia sendiri tau kerat jari pun BN tak akan boleh menang, dengan selambanya dia lawan! Lepas kalah di Kuala Terengganu, dia masih lagi senteng lengan lawan di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Walaupun cedera parah ditumbuk, terajang, tendang, dan dicincang lumat, tapi kalau orang ajak lawan, dia lawan! Ini baru orang kata Melayu!

Najib? Mahap kata la no. Kata tadak teloq, orang komplen kata aku ni kasaq sangat. Tapi nak kata apa lagi? Baru jadi PM dan kalah 2 kawasan, ketaq habih pala lutut. Takdan SPR umum kerusi tu kosong ka dak. Takdan orang lain nak ambik peduli tentang Penanti, dia dah awal2 angkat tangan serender. Aduuuiiii. Malu kita weh ada PM penakut macam ni! Inilah Presiden ameno yang paling penakut yang pernah rakyat Malaysia jumpak.

Sedara sedari adik kakok yang tengah membaca blog sekarang ni, cuba korang pikiaq tengok kita ni sedang berhadapan dengan apa? PM penakut, yang penuh dengan skandal, dan dikatakan dikontrol oleh bini. Cuba bayangkan jika negara luar ada bukti2 kukuh tentang penglibatannya dengan Altantuya atau skandal2 yang lain. Aku tak mencadangkan, hanya menyeru kita untuk berimaginasi sedikit. Bayangkan apa yang PM kita sanggup lakukan untuk bukti2 itu tidak dikeluarkan oleh negara2 yang mengetahui? 30% ekuiti? Aku tidak menuduh dan menghasut, cuma memberi sedikit stimulasi kepada otak kalian semua untuk berfikir.

Kita sekarang mempunyai PM penakut, dan hanya kuat bila berlindung di belakang undang2 drakonian yang ruang lingkupnya hanya di dalam Malaysia. Tanah Melayu sekarang menghadapi masa yang sangat muram. Kenapa? Kerana orang ameno yang sibuk bercakaran untuk menjatuhkan Paklah yang dikatakan lembik, tetapi tak sedar bahawa yang bakal naik itu bukan sahaja lembik, malah lunyai dan boleh dipekasamkan oleh sesiapa sahaja.

Negara makin dihancurkan satu persatu oleh ameno. Hak rakyat dicabut dan dirampas di depan mata. Hak orang Melayu diragut oleh mereka yang dikatakan satu2nya “pelindung” hak2 Melayu. Dan kita terus ditakut2kan oleh ameno bahawa semua ini AKAN dilakukan oleh pembangkang apabila mereka memerintah nanti!

Mahadet pula terus2an menggunakan pelurunya untuk memastikan Najib mengikut telunjuknya, buka memastikan Najib melakukan perubahan untuk kebaikan Malaysia.

Simpan balik tempayan kita. Mendung sekarang tidak menjanjikan hujan, sekadar memberikan peluang untuk kita bersedia berhadapan dengan kemarau yang panjang.

Awanama said...

Setiausaha AIC semalam bergurau dengan aku, katanya kabinet baru ni adalah kabinet Rosmahathir. Sebabnya ada bunyik2 nakal mengatakan Zulhasnan tak diambik semula sebab Rosmah tak bekenan dengan bininya. Begitu jugak beberapa menteri yang gugur, banyak suara2 sumbang mengaitkan Rosmah dalam percaturan ini. Mahathir pulak pastikan si Mukhriz tak terus2 meraung dalam bilik dan tak mau keluaq makan sebab sedih tak dipilih ketua pemuda dengan memastikan anaknya dapat jawatan jugak. Betul atau tidak, aku tak tau. Aku takdak jin nak suruh pi confirm cerita.

Tapi cerita kabinet dapoq nih dah banyak orang ulas. Yang semuanya menjurus kepada “whatever”. Pembangkang dengan cara hentamnya, dan kerajaan dengan cara jilatnya. So, nak ulas lagi pun dah jadi tak seronok. Dah tadak hurup nak tulis.

Cerita tali gantung azilah dan sirul yang bunuh altantuya pun dah ramai orang komplen. Yang tak ulas lagi sorang saja, mahadet. Sampai sekarang langsung tak berdenyit komen tentang kisah negaranya yang menjadi perhatian dunia semasa laki Rosmah pegang kunci gudang C4. Kenapa? Mungkin jin2 yang berkeliaran di Putrajaya saja yang tau sebabnya.

Cerita Najib lari keluaq hotel terketaq2 masa geng merah rempuh hotelnya? Tu tak ramai yang komen lagi, tapi aku pulak malas nak komen sebab frust PM aku tak jadi hero time tu. Apa yang laki Rosmah buat ialah suruh macainya tulis blog bejela2 dan buat2 heran pasaipa ada golongan nak halang buat kerja baik. Jawapan ni sama macam Rosmah dok heran pasaipai ramai orang buat “tohmahan” pada keluarganya yang “baik” dan telah ditakdirkan jadi PM.

Hmmm… Frust. Aku dah tadak benda baru nak ulas. Oklah, next time aku akan pastikan blog ini terkedepan dalam mengulas isu2 sensasi. Untuk itu, mungkin aku kena kidnap sekoq dua jin dan toyol untuk dijadikan khadam mendengar rahsia2 terkini di putrajaya. Bisik2 di alam jin sekarang ni khabarnya banyak betul benda2 menarik berlaku kat sana! Ada sampai ke tahap Datuk Kenneth dah tak menang tangan layan sms?

Kita tungggguuuuu……

AbgTuah said...

TERIMA KASIH DI ATAS KOMEN..

KEKADANG AKU BOLEH BAGI TABIK PADA TENTERA PUAK PEMANGKANG NI.

KALAU TENTANG KOMEN PROPAGANDA DAN MEMBURUKAN BAGI KAT DEPA..MEMANG LAH HEBAT TIADA TANDINGAN..

ADA YANG PAKAI NAMA EX-UMNOLAH..THEN ORANG TAK LAYAN PAKAI PULA NICK UMNO JOHORLAH..

TAKTIK KAU ORANG DALAM POKET AKU DEII..HEHEHE

kuntakinte said...

salam, pirrraaaah!!! setakat propaganda memang dasar pengkhianat!!! apa korang tahu kecuali cari selagi ada dalam kain pelikat dan kain batik orang kerja sapa lagi, semua orang tahu species pengkhianat la pun yang cekap.

Yeop apa kau tahu membazir ke apa ke, yang cari duit yang bangun kan negara buka puak haprak korang, korang setakat membuntalkan perut je...tanya ustaz tangan yang suap makan ke mulut kita, kita gigit apa jenis manusia disisi agama, bukan korang yang bangunkan negara boleh lah cakap sembrono macam mulut tak ada gigi main lepas je... jasa setitik pun tak ada di muka bumi ni, melainkan firnah dan propaganda..mana layak nak cakap bazir ke tidak.

Piraaahhhh sekali lagi, sejak bila korang ambil berat hak istimewe orang melayu sedang kan korang sendiri pengkhianat melayu, apa kerajaan nak buat untuk negara korajg peduli apa!!! mana layak pengkhianat bercakap nasib untong orang melayu...betul lah haprak korang ni...30% ekuiti ke apa pun sekali apa yang korang heran, korang bukan melantak duit kerajaan selama ni, jadi nak heran apa yg nak belaku pada melayu...phuiii.

Korang ni jenis tak bersyukur memang layak dikuda dik cina.. sejak dulu memang kita bagi cina ke hindu ke duduk di bumi malaysia ni sebab memang kita baik...hak tu korang sedar pun... tapi baik kita baik secara jujur dan ikhlas, berpada2 melayu dapat banyak cina dan hindu dapat sikit... la ni haprak NI Jar korang tu dah masuk dalam kategori pengkhianat bagi 999 pada cina melayu papa kedana macam puak2 PAih hidup melarat menadah tangan pada kerajaan minta projek kelas F ,menyamar jadi orang UMNO nak melantak makan minum untuk anak bini belakgn berani bantai kerajaan, sebab tu papa kedana sebab bodoh tak reti nak hidup sendiri kena tolong dik DAP kafir harbi tolong bagi tongkat baru bernyawa...pirrrahhh cakap kelentong boleh bukti berlaku dah di Perak... propaganda dan buat dosa kering sapa lagi kalau tak puak2 korang pembangkang dan pengkhianat...teman tak heran dengan korang punya propaganda dan biasa dah...masjid dan surau lagi korang guna untuk ajar agama sesat ini kan pulak dalam blog.

teman gelak dengan korang, kuat dalam politik tak setara mana, menang pun dua tiga kerat je kawasan sekakang kwera Elizabert wong je luas nya tapi gebang besor, walhal kuat pun kerana Cina DAP Kafir Harbi yang isikan minyak yeoppp p...dah kau cakap apa... geli hati teman denganragam tak sedar kan diri dan muka tak pemalu... 6 krusi yeop diPerak pikior lah dik akai buruk korang tu...mana ada 6 kerusi jdi MB...MB yeop MB... kalau tak kfir Harbi letak jadi kan gula2 kit2 boleh jadi hero pengkhianat dan penderhaka bagio piak diorang yeop...sapa yang layak kalau tak species lupakan diri korang lah puak2 PAih dan melayu PKR...

Sia2 mak bapak beranak kan korang yeop...mali diorang.. hidup dalam dunia pun kerajaan tolong hiodupkan dari kenal dunia lagi yeop dah besaor panjang jadi pengkhianat... malu waris yeop... pasal anak buah jadi tali barut kafir harbi.... teman doa2 harap2 idak lah sedara mara teman...malu keturunan teman ada sedara macam korang ni.....

Zaman japang korang le yang kena pancung yeop...zaman silam Raja Melayu korang le yang kena sula dengan lembing pungkok korang tu yeop... kalau Nazi korang le kena tembak yeop.....

kalau itu lah hukum nya orang2 melayu bezakan lah apa jenis melayu macam penakut tak bernama ni. yang letak nama UMNO Johor haprak ni ha...m layak panggil apa sendiri punya ingat..... kah!!! kah!!!

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online