Khamis, 19 Februari 2009

TAMBI PUNYA AUTAH..

Penulis terkejut dengan tindakan V. Sivakumar (Speaker Dewan Undangan Negeri, Perak, ADUN DAP Tronoh) mengambil tindakan terdesak dan tidak mengikut peraturan apabila menggantung dan melarang Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir (Menteri Besar) bersama enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri sidang DUN berkuat kuasa serta-merta.

Berani betul Tambi ni menafikan kuasa pelantikan sultan kepada MB baru. Inilah sikap biadab dan kurang ajar serta menghina sultan perak selaku yang melantik MB.

Apa punya autahlah Tambi ni mainkan. Bukannya dia tak tahu peraturan dewan atau dia ni sememangnya naive. You tarak tahu ka you sudah salah guna kuasa.

Deii Tambi you dengar sini, you punya tindakan ini jelas tidak menghormati keputusan institusi raja melantik Menteri Besar baru di Perak.

Lagi awak sudah langgar Aturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Perak (perintah-perintah tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan).

Ayoyo Tambi siapa lebih tinggi kuasanya, Sultan ke Lu?

So you dengar sini lain orang punya pendapat:

Ahmad Shabery kata tindakan yang boleh diambil oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan adalah sama seperti dalam Dewan Rakyat berkaitan dengan ucapan dan tindakan yang dibuat dalam dewan dan bukannya digunakan untuk mengambil tindakan terhadap perkara yang berlaku di luar dewan.

Menteri Pelancongan Datuk Seri Azalina Othman Said pula cakap awak punya tindakan jelas bermotifkan politik.

Katanya ia merupakan satu taktik terdesak pembangkang.

“Beliau tidak sepatutnya berbuat demikian,” kata Azalina.
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar kata you punya tindakan adalah subjudis kerana isu pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar telah dirujuk ke mahkamah.

You punya tindakan adalah tidak wajar. You sudah bertindak sebagai pendakwa dan hakim dalam kes itu. Awak tahu ka awak tidak boleh membuat keputusan itu dengan sewenang-wenangnya tetapi sebaliknya perlu membawanya ke sidang DUN terlebih dahulu

Menurut Datok Dr. Zambri you melakukan satu penipuan yang besar apabila you mendakwa di dalam kenyataan akhbarnya hari ini bahawa beliau dan enam Exco berkenaan telah gagal dan tidak memberikan sebarang penjelasan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Menurut Zambry, beliau dan Exco berkenaan telah memberikan penjelasan kepada jawatankuasa tersebut dan turut mengemukakan bantahan awal dengan mengemukakan sebab-sebab mengapa beliau dan Enam exco berkenaan tidak boleh dikenakan tindakan terhadap pertuduhan yang dikenakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz menyifatkan tindakan DUN Perak itu sebagai kelakar dan mempersenda dewan berkenaan.

"Speaker bertindak sendiri menjadi hakim dan juri sedangkan beliau tidak langsung mempunyai bidang kuasa itu.

Manakala Bekas Setiausaha Dewan Rakyat Datuk Abdullah Abdul Wahab berkata tindakan speaker DUN menggantung serta-merta dan melarang Dr Zambry serta enam exco daripada menghadiri sesi dewan, tidak dijalankan mengikut prosedur persidangan dewan.

"Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang ditubuhkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri hanya boleh membuat syor kepada persidangan dewan, dan adalah hak anggota dewan untuk menerima atau menolak syor yang dibuat itu," katanya.

Seorang perguam kanan Ipoh, yang tidak mahu dikenali, berkata tindakan Sivakumar itu "jelas melanggar Aturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Perak (perintah-perintah tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan)."
Katanya mengikut Peraturan 71 (2) iaitu apabila dewan tidak bersidang, seorang anggota boleh memberitahu Speaker jika ada dikatakan telah berlaku kesalahan melanggar peraturan hak-hak dan kebebasan dewan.
Speaker jika berpuas hati, boleh menyerahkan perkara itu kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, dan jawatankuasa itu hendaklah melaporkan kepada dewan berkenaan dengannya, katanya.

Dan terkini memalui berita TV Karpal Singh berkata Sivakumar telah tidak mengikuti peraturan dewan kerana membuat keputusan pengantungan di luar dewan.

Ayoyo Tambi apa you sudah bikin…saya advice you kasi stoplah bikin cerita lawak…orang sudah tak larat gelak dengan PR punya AUTAH...

Sumber rujukan:

Bernama
The Star online

21 Comments:

Tanpa Nama said...

Suruhlah Dr Zambri publishkan transcript penjelasannya dalam mesyuarat tu,biar rakyat tahu siapa bohong. The Speaker is giving the Sultan the middle finger and saying F@@k you.

EQUILIBRIUM said...

apa yang hang meparpu ni yop muahahahaha

sultan pun tak boleh paksa speaker letak jawatan tau muahahahahha

hang tak tau kuasa speaker hang senyap2 je la muahahahhaa

nanti nampak pulak kebangangan hang muahahahhahaha

PAPA GOMO said...

SALAM BRO...
AYO..YO....
INI TAMBI BANYAK PUSING JUGA.
AUTA SANA....AUTA SINI.....

BELAKANG PUNYA PASAL PUN DIA SAPU JUGAK INI TAMBI!!!

SEKARANG INI TAMBI SUDAH BANYAK MALU...
TIDOR PUN SUDAH TAK LENA!!!

CIT...PODAH.......

Tanpa Nama said...

Tak guna punya tambi...Tengah keadaan ekonomi macam ni, ramai orang kena berhenti kerja, seekor ni boleh buat pulak kerja gila. Siapa yg akan rugi nanti, RAKYAT lah.....

ADI JAGAT PUTRA said...

tugas seorang speaker adalah didalam dewan bukan diluar dewan.jadi adakah keputusan tambi ni sah.sebab DUN Perak belum bersidang lagi...

Malaysian-2Day said...

Tambi ke KELING! kalau keling ni tak reti nak HORMAT dan dia DERHAKA pada Tuanku apa pasal nak hormat dia kan, so panggil dia KELING PARIA je. Keling paria ni mainan Pakatan Rakyat, dia je yg tinggal dlm kerajaan perak skrg yang ader sedikit power nak kasik huru hara dlm negeri kita nih! Keling paria ni nak kecilkan majoriti BN dlm dewan je, sebab per? takkan tak tau. V SIVAKUMAR KELING PARIA PENDERHAKA LAKNAT!!

Tanpa Nama said...

Pariah Punya Tuan Speaker...ingat Dewan bapak dia punya.

Najib Raja Kulup dah plan baguih...ni oariah kacay daun.

Bila nak dighaibkan Tuan Speaker ni. MB Zombie and the gengs dah ada timbalan Speaker yang setia menunggu.

pariah betul. Mr Zombie and the gengs nak buat kerja pun susah..

Tanpa Nama said...

MALAS NAK LAYAN KELING BODOH NI....
DAH NYANYUK APA....KERAJAAN KO DAH TUMBANG
BALIK ESTET JE LAHHHHHHH

Tanpa Nama said...

Cuba dapatkan Perlembagaan Negeri Perak dan Perlembagaan Malaysia dari mana-mana perpustakaan kalau tak mau belipun kemudian buat sedikit rujukan dan kajian. Rasanya peruntukan yang tercatat mengenai kuasa speaker dan bidang kuasa jawatankuasa Hak dan Kebebasan mudah difahami dalam versi BM dan BI. Kemudian jadikan itu asas perbincangan baru elok dan bermaruah dari petik kenyataan orang itu dan ini. Kitakan Melayu jangan jatuhkan maruah kita dengan komentar yang tidak ilmiah, malu nanti kepada orang yang dicaci.

Tai said...

Ha, jangan bagi muka o.

Ali Abdullah said...

Salam,

Inilah keadilan yang ditegakkan oleh PAkatanRakyat iaitu BALAS DENDAM. Inikah kerajaan yang mereka buat? Hancur negara.....

Malaysian-2Day said...

Takpe, keling pariah ni dah kelam kabut sekarang, dia dah salah guna kuasa, sikit lagi kene tendang la tuh. Mr Karpal Sigh pun kata keling paria ni ikut saluran yang tak betul! Cuma aku harap MB DR ZAMBRY tak berlembut sangat dengan bekas2 lantikan PR nih. Kasik cantas semua!! dengan segeraaaaaaaaa

Tanpa Nama said...

Asalamualikum..

Tahniah dan syabar dalam usaha saudara Tuah mahu menegak kebenaran...kami menyokong selalu menyokong dalam setiap usha yg baik.

Sesungguhnya mereka punyai agenda dan niat mahu menjatuhkan kerajaan BN dibawah MB Zambry.

Salam perjuangan utk anda dan rakan2 kita yg lain BPN.

Pakmie.blogspot.com

PARPUKARI said...

PALOI, KAU PUNYA PERANGAI NI KAN..CAKAP SIKIT GELAK CAKAP SIKIT GELAK, KALAU PANDAI SANGAT TAKPE GAK, NI KAU TGK KAU NI ADA NAMPAK KEBANGANGAN LAH DALAM DIRI KAU NI...

KALAU KAU PANDAI SANGAT PALOI CHUNTOI, MEH HABAQ KAT KAMI APA YANG HANG TAU...JGN LA JADI MUNAFIK MACAM ANWAR PELIWAT TU

DEI SIVAKUMAR, NANDRI KATTEY NAI....DEIIII SHUNNIIII...PIGI KELUAR DARI PERAK LA LU, KELING BODOH

AbgTuah said...

Salam Pak mie, Parpukari dan semua sahabat yg berfikiran positif.

PARPUKARI YES..POWERRRR PUNYA KOMEN.

Pak Mie..inshallah kita akan rapatkan SAF luruskan barisan..agar kita lebih bersatu dengan usaha yang bersepadu supaya tindakan menjadi lebih jitu.

Daddy said...

Bismillahhir-Rahman nir-Rahim

Assalamualaikum... Salam keimanan dan salam kemanusiaan buat para pencinta kedamaian... moga-moga kedamaian itu sentiasa mendakap hari-hari yang dilalui... moga kedamaian itu mengisi ruang-ruang kosong hidup mu dengan ingatan kepada yang Maha Pencipta.. moga-moga Tuhan Rabul Izzati menjadikan hari-hari dalam hidupmu adalah hari-hari yang diredhaiNya

Apa yang diperjuangkan pihak saudara selama ni??? dan apa yang ditinggalkan oleh pihak saudara selama perjuangan itu berjalan???

Sekian..
Salam kemaafan... buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan...

AbgTuah said...

SALAM USTAD AKU...

TUAH MASIH MENGENALI USTAD..

TERIMA KASIH DIATAS KESUDIAN SINGGAH KE TERATAK BURUK TUAH.

KEHADIRAN USTAD MEGINDAHKAN LAGI BLOG TUAH.

ISHALLAH SEGALA NASIHAT USTAD AKAN TUAH JADIKAN PANDUAN...

Tanpa Nama said...

Tindakan YB Tuan Speaker Siva mengantung kehadiran MB Zambri dan exco selama 12 -18 bulan adalah tindakan melampau dan mengandungi unsur-unsur jahat untuk menjatuhkan MB Dr Zambri. Saranan Dato Seri Najib sebagai Ketua Penghubungan Perak supaya laporan polis dibuat adalah tindakan yang sepatutnya dan disusuli dengan tindakan mahkamah.

Adalah maklum proses mahkamah akan memakan masa dimana rakyat telah mual dengan kemelut politik Perak, diharap MB Zambri dengan bijak-sana mengambil tindakan sewajarnya. MB Zambri perlu belajar dari sejarah.

Untuk melucut jawatan Tuan Speaker, MB Zambri perlu berpakat dengan Pak Lah untuk mengadap kembali Sultan Perak supaya peristiwa yang sama iaitu rampasan kuasa terhadap MB Nizar berulang kembali. Walaupun Sultan tidak mempunyai kuasa memecat MB atau Tuan Speaker, dengan kebijaksanaan MB Zambri dapat menyakin Sultan Perak agar mengeluarkan perintah Tuan Speaker meletakkan jawatan atau jawatan tersebut diisytihar kosong. Bawa sekali 28 adun BN + 3 adun bebas supaya lebih menyakin Sultan. Untuk mengelak dtuduh derhaka, Tuan Speaker terpaksa patuh.

Jika MB Zambri masih tidak mampu , langkah yang lebih drastic perlu diambil.

Hubungi pakar-pakar yang menghilang Mr Bala SB, mereka sedia membantu . Jika C4 perlu digunakan ,cari kambng-kambing hitam yang sanggup disembelih buat korban.

Jika gagal juga langkah Harakiri terpaksa diambil iaitu bubar dun walau pun fobia dengan istilah ini, MB Zambri perlu dikorbankan demi kesejahteraan Rakyat Perak.

Tanpa Nama said...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama said...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
AbgTuah said...

SORRY MR TANPA NAMA.

THIS IS NOT A RACIST BLOG.

THIS IS A PURE POLITICAL, DEMOCRATIC AND PEACE LOVING BLOG. WE REALLY MEANT NO HARM TO ANYONE.

WE ARE A FRIEND TO ALL..MALAY, INDIAN, CHINESSE, SINGH AND ALL THE RACES IN THIS WORLD EXCEPT ZIONIST JEW.

ME AND MY FRIENDS, WE NEVER MEANT TO HATE YOUR RACE NOR YOUR BELIEF..

WE NEVER MEANT TO HURT YOUR FEELING NOR ANY OTHERS FEELING EXCEPT WE HATE THE CROCKED NIJAR AND THE GANGS...THAT'S ALL

SO, PLEASE UNDERSTAND US

HAD WE HAVE OFFENDED YOU OR HURTED YOUR FEELING, WE BEGGED FOR APOLOGIES AND HOPE YOU CAN FORGIVE US.

WELL, I HAVE TO DELETE YOUR COMMENTS..AND FORGIVE ME FOR DOING SO BECAUSE TO ME ARGUMENT AND HATRED ABOUT RELIGION AND RACE IS UNHEALTHY AND SHOULD BE STOPPED AT ONCE.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online