Khamis, 4 Disember 2008

TIDAK BERBAUR PERKAUMAN

Bukan Melayu tolak

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Badan-badan bukan kerajaan (NGO) khususnya daripada organisasi bukan Melayu menolak cadangan mewujudkan satu sistem pendidikan yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat selain mengelak polarisasi kaum di negara ini.

Mereka menyifatkan cadangan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir itu sebagai berbaur perkauman dan mahu sistem pendidikan sedia ada dikekalkan.

Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (UCSTAM) dan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM) dalam kenyataan bersama hari ini kesal dengan kenyataan Mukhriz itu yang disifatkan boleh menjejaskan perpaduan.

‘‘Kami meminta agar kerajaan mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin yang tidak bertanggungjawab ini bagi mengelak perkara sedemikian berlaku lagi pada masa depan,’’ jelas kenyataan itu.

Berita lanjut sila dapatkan akhbar Utusan Malaysia atau langgani e-paper di

http://ebrowse.bluehyppo.com/

Cadangan Mukhriz tidak berbaur perkauman - Hishammuddin

KUALA LUMPUR 4 Dis. - Cadangan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir supaya kerajaan mewujudkan hanya satu sistem pendidikan yang berteraskan semangat kebangsaan, tidak langsung mempunyai unsur perkauman.

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, sehubungan itu, dakwaan beberapa pihak terutama parti pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyatakan kenyataan Mukhriz itu sebagai berbaur perkauman, adalah tidak berasas.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, sistem pendidikan negara mempunyai dua aliran iaitu aliran perdana yang merangkumi sekolah kebangsaan dan aliran bantuan kerajaan yang terdiri daripada sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC), Tamil (SJKT), sekolah mubaligh dan sekolah agama bantuan kerajaan. - Utusan


Pandangan penulis,;

Cadangan mewujudkan satu sistem pendidikan sebagai contoh sekolah wawasan adalah satu cadangan yang tepat bagi mewujudkan sistem pendidikan yang akan menjurus kepada integrasi kaum yang lebih ideal. Ia bertujuan untuk menyatupadukan rakyat selain mengelak polarisasi kaum di negara ini dan akan menjadi pemangkin kearah usaha kerajaan menjenamakan rakyat Malaysia sebagai Bangsa Malaysia.

Manfaat yang boleh dapat perolehi sekiranya Malaysia mengamalkan dasar pendidikan satu aliran atau pun secara spesifiknya Sekolah Wawasan.

1. Rakyat dapat disatupadukan sedari zaman kanak-kanak lagi, kerana pergaulan yang akrab semasa zaman kanak-kanak akan memberikan kesan yang lebih baik dari segi persahabatan dan ianya akan berpanjangan sehingga dewasa.

2. Segala usaha Negara akan menjadi lebih effisien iaitu lebih progressif dan produktif sekiranya rakyat bersatupadu dan berkerjasama tanpa mengira kaum selepas dipupuk dengan lebih kejab oleh konsep integrasi, uniti dan cintakan Negara di sekolah wawasan.

3. Rakyat dapat memahami secara lebih dekat dan lebih mendalam adat resam dan sensitibiti sesuatu kaum.

4. Bumiputra boleh mendapat lebih manfaat dari kesan integrasi kaum dari peringkat sekolah rendah, iaitu bumiputra dapat mencontohi sifat bangsa lain dari segi ketahanan, daya saing dan kerajinan.

5. Kaum bumiputra akan menjadi rakan yang lebih akrab dengan bangsa lain, dan seterusnya dapat mengambil manfaat dengan peningkatkan kerjasama didalam bidang perniagaan dan ekonomi justeru itu akan mempercepatkan lagi jumlah quota pemilikan ekuiti kekayaan Negara oleh kaum bumiputra.

6. Usaha menuju cita-cita Malaysia Negara maju 2020 tentu akan dapat dicapai dengan lebih jayanya sekiranya kita mempunyai rakyat yang tidak lagi disempadani oleh perbezaan bangsa dan sisio budaya.

Oleh itu wahai Rakyat Malaysia, marilah kita sambut cadangan yang baik tersebut, usahlah lagi kita berperasangka buruk diantara satu sama lain justeru itu kita rapatkan barisan Bangsa Malaysia dan berkerjasama dengan lebih erat tanpa mengira sempadan bangsa.

6 Comments:

Sedingin Salju said...

Ha, yang ni, pandai pulak mereka kata perkauman. habis, yang mereka sentuh soal ketuanan melayu, bukankah perkauman jugak?

kuntakinte said...

Salam, bukan benda baru.... dan cadangan Dato Mukriz bukan perkauman itu kata DS Hishamuddin...

Teman setuju, yang dok putar belit isu ini DAP, cina haprak, cina harbi, Teressa kok cuba mendapat sokongan cina2 sayur yang duduk di kampung2 baru pendalaman, yang tak pernah bersekolah, kalau bersekolahpun antara kelompok mereka saja, cukup sekadar pandai membaca surat khabar cina dan tak tahu cakap bahasa melayu.

Bukan kah sekolah wawasan telah dilaksanakan di beberapa Negeri, kalau di Perak di Daerah Manjung telah ada satu sekolah wawasan, apa masalahnya konsep sekolah wawasan, bukan menyekat pengajaran ibunda masing2 HANYA MENEMPATKAN SEMUA SEKOLAH KEBANGSAAN, CINA DAN TAMIL didalam satu kawasan atau kompleks, kenapa dalam satu sudut lagi tiada masalah di kampung2 tersusun dan taman2 perumahan ada rumah melayu, ada rumah cina dan ada rumah india, kenapa itu kita boleh terima tetapi bila isu pendidikan kita politikkan, mana otak kita, mana maruah kita. tidak kah kalau ada sekolah dalam satu kompleks kos kerajaan akan dapat dijimatkan, tidakkah prasarana dan kemudahan dapat dibangunkan dengan baik dan 1st class, apa yang nak di kecoh2 kan.

Gabungan Guru2 cina dan lembaga pengurus sekolah cina yang tak kaji terus mengutuk cadangan Dato Mukriz, apakah ini bentuk kepimpinan dalam gabungan warga pendidik kita yang mahukan masyarakat hormat, amat dikesali kalau isu ini pun tak terfikir baik buruk nya. kita bergaduh berbagai kelengkapan di sekolah2 tak lengkap dan berbagai alasan kita beri untuk menutup kelemahan cara kita mengajar dan menjadi pendidik, berbagai tuntutan habuan kita tuntut dari kerajaan, berbagai2 insentif kita minta, berbagai kenaikan pangkat kita desak, tetapi asas siapa kita sebab diletakkan disekolah kita lupa dan letak tepi, apa masalahnya semua bangsa pelajar dan guru ditempatkan di satu kawasan kompleks dan kita perbaiki salibus yang bersesuaian dengan pengajaran demi tingkatkan perpaduan tanpa kita mansuhkan aliran kebangsaan, aliran cina dan tamil sememangnya sedia ada dan tak diusik,kejayaan ini semua terletak secara utama di bahu warga pendidik, perlulah warga pendidik mempunyai mental yang 1st class, tidak seperti sekarang, hancur anak didik kita, hancur aset kita, hancur pewaris negara kalau begini bentuk guru2 yang kita ada sekarang, dah tu mula lah nak berpolitik hentam kerajaan bagi menutup sikap dan perangai buruk kita, mulalah kita tunjuk sokongan pada pembangkang untuk menutup kelemahan kita, umpama mengugut kerajaan, teman minta maaf lah kalau ada guru2 cinamahu pun melayu atau india yang akan terasa, tetapi kuntakinte rasa terpendam selama ini terhadap segolongan guru2 yang terlupa akan diri dan tak bertanggungjawab dan perlu untuk teman suarakan.

Kita lihat kebanyakan sekolah cina dan tamil yang agak uzur kemudahannya, kerana masalah perbelanjaan kerajaan yang terpaksa mengutamakan jumlah pelajar dan lokasi sekolah, kebanyakkan pendalaman dan pernah kuntakinte terserempak dengan sekolah SJKT Changkat Kinding Perak hanya ada 15 orang murid manakala di SJKC Changkat Kinding hanya ada 45 ke 55 murid, berapa jumlah bantuan yang patut kerajaan salurkan untuk bangunkan sekolah2 seperti ini, tentunya peruntukan berjuta2 juga, maka kerajaan terpaksa mengutamakan sekolah yang mempunyai pelajar yang ramai, dalam keadaan ini sekolah kebangsaan mendapat peruntukan yang lebih dari sekolah lain, apabila ini berlaku kita politikkan lagi isu sekolah dan kita salahkan kerajaan, walhal kerajaan bersikap berbelanja secara berhemah dan mengutamakan yang utama dan majoriti demi menjimatkan wang yang terhad. tidak kah dengan wujudnya sekolah wawasan bantuan kerajaan terus dapat dinikmati sekolah semua aliran kerana dapat menumpukan dalam satu tempat dan ini menjimatkan lagi kos kerajaaan malah kesannya akan dinikmati keseluruhan warga pendidik dan warga pelajar serta ibubapa semua kaum, apa masalahnya, apa susahnya, hidup berkongsi2 ini bukan kah amalan yang kita pun ajar di sekolah, kantin berkongsi, padang berkongsi, parking berkongsi, tandas berkongsi, tidak kah amalan yang sihat, kerjasama yang akrab, perpaduan yang jitu, kemesraan yang jujur.

Kenapa kita mesti mempolitikkan isu pendidikan, bukankah semua pihak memang mementingkan pendidikan, pendidikan bukan hak satu2 kaum saja, oleh itu menjadi perjuangan semua tanpa kecuali, kenapa apabila Dato Mukhriz lontar kan idea ini kita politikkan dan tuduh dan jadikan ianya isu perkauman hingga bawa ke parlimen oleh teressa kok, tidak kah itu pun dianggap perkauman, betul kata sdr. sedingin salju, bila sentuh kaum sendiri kita kata perkauman, apabila sentuh isu ketuanan melayu kita kata UMNO recist, tidak kah buruk hati budi kita sedangkan kita pemimpin unt semua kaum, DAP walau pun cina, ada melayu dan india yang mengundi mereka, bukan satu kaum saja yang mengundi.

Kita tak mengetahui apa keadaannya apabila 2020 kelak dan selepas 2020, adakah bentuk dunia ini tidak seperti sekarang, kita tak tahu, tetapi kita bersikap rasional, kita bersedia untuk menyediakan modal insan yang bersangka baik antara satu sama lain, untuk jadi perkara itu bukan ambil jangka masa yang singkat, ia perlu dilakukan secara total dan konsisten, ianya bermula dari sekarang malah bukan sekarang tetapi sejak masa lalu lagi konsep sekolah wawasan ini patut dilaksanakan, mungkin dulu kita pentingkan pendidikan mengikut kaum kerana mahu menunjukkan setiap pemimpin kaum dulu hendak menunjukkan mereka membuat kerja dan memperjuangkan hak masing2, itu kita fahami, tetapi sekarang inveroment negara sudah berubah secara agresif dan kita juga perlu berubah secara agresif, maka persediaan sekarang menentukan modal insan pewaris rakyat malaysia yang berkualiti dan berpadu akan terhasil dengan langkah pertama yang kita lakukan sekarang dan semua pihak, SEMUA PIHAK tidak segolongan, tidak satu parti saja yang berusaha, semua pihak bertanggungjawab sehati sekata tanpa bermain politik, INGAT TANPA BERPOLITIK!!!

Kita kena sedar jangan kerana kesilapan kita kelak kita nanti dituduh dan di caci oleh generasi pewaris negara kita kelak, ingat kita sekarang tak pernah menyalahkan generasi lalu seperti pejuang2 kita yang lalu, tok nenek kita, adakah kita kelak akan mendapat cacian kelak, ianya semua bergantung dengan kerja dan usaha kita sekarang ini, melentur buluh biar dari rebung, jangan harapkan pagar, pagar pun haprak!!!!

p/s Yang kita tahu duk... salahkan kerajaan semata2 gila berpolitik..politik...politik dan habis2. feed up teman.

Sedingin Salju said...

Ya betul sekali apa yang anda tuliskan. DAP sebenarnya adalah parti perkauman walau pun dinafikan oleh mereka. Sebabnya, mereka boleh dengan sewenang-wenangnya menyentuh ketuanan melayu dan hak istimewa orang melayu, tapi apabila sekolah satu sistem dicadang, mereka cepat melatah. Sebab apa? Sebab terkena kaum cina. Oh, itu perkauman, soal ketuanan melayu dan hak istimewa itu bukan perkauman jugakkah?

Cerita pasai guru yang tak bersyukur, encik, guru buta mejoriti ini macamlah. Kerajaan dah banyak bantu. Tapi kutuk jugak, kerajaan rasuah, pembangkang lagi bagus. Kerajaan zalim dan macam-macam depa tuduh. Depa ni, dahlah mata buta, hati pun buta jugak.

kuntakinte
telah meninggalkan ulasan baru pada catatan "
TIDAK BERBAUR PERKAUMAN":

Salam, bukan benda baru.... dan cadangan Dato Mukriz bukan perkauman itu kata DS Hishamuddin...

Teman setuju, yang dok putar belit isu ini DAP, cina haprak, cina harbi, Teressa kok cuba mendapat sokongan cina2 sayur yang duduk di kampung2 baru pendalaman,
yang tak pernah bersekolah, kalau bersekolahpun antara kelompok mereka saja, cukup sekadar pandai membaca surat khabar cina dan tak tahu cakap bahasa melayu.

Bukan kah sekolah wawasan telah dilaksanakan di beberapa Negeri, kalau di Perak di Daerah Manjung telah ada satu sekolah wawasan, apa masalahnya konsep
sekolah wawasan, bukan menyekat pengajaran ibunda masing2 HANYA MENEMPATKAN SEMUA SEKOLAH KEBANGSAAN, CINA DAN TAMIL didalam satu kawasan atau kompleks,
kenapa dalam satu sudut lagi tiada masalah di kampung2 tersusun dan taman2 perumahan ada rumah melayu, ada rumah cina dan ada rumah india, kenapa itu kita
boleh terima tetapi bila isu pendidikan kita politikkan, mana otak kita, mana maruah kita. tidak kah kalau ada sekolah dalam satu kompleks kos kerajaan
akan dapat dijimatkan, tidakkah prasarana dan kemudahan dapat dibangunkan dengan baik dan 1st class, apa yang nak di kecoh2 kan.

Gabungan Guru2 cina dan lembaga pengurus sekolah cina yang tak kaji terus mengutuk cadangan Dato Mukriz, apakah ini bentuk kepimpinan dalam gabungan warga
pendidik kita yang mahukan masyarakat hormat, amat dikesali kalau isu ini pun tak terfikir baik buruk nya. kita bergaduh berbagai kelengkapan di sekolah2
tak lengkap dan berbagai alasan kita beri untuk menutup kelemahan cara kita mengajar dan menjadi pendidik, berbagai tuntutan habuan kita tuntut dari kerajaan,
berbagai2 insentif kita minta, berbagai kenaikan pangkat kita desak, tetapi asas siapa kita sebab diletakkan disekolah kita lupa dan letak tepi, apa masalahnya
semua bangsa pelajar dan guru ditempatkan di satu kawasan kompleks dan kita perbaiki salibus yang bersesuaian dengan pengajaran demi tingkatkan perpaduan
tanpa kita mansuhkan aliran kebangsaan, aliran cina dan tamil sememangnya sedia ada dan tak diusik,kejayaan ini semua terletak secara utama di bahu warga
pendidik, perlulah warga pendidik mempunyai mental yang 1st class, tidak seperti sekarang, hancur anak didik kita, hancur aset kita, hancur pewaris negara
kalau begini bentuk guru2 yang kita ada sekarang, dah tu mula lah nak berpolitik hentam kerajaan bagi menutup sikap dan perangai buruk kita, mulalah kita
tunjuk sokongan pada pembangkang untuk menutup kelemahan kita, umpama mengugut kerajaan, teman minta maaf lah kalau ada guru2 cinamahu pun melayu atau
india yang akan terasa, tetapi kuntakinte rasa terpendam selama ini terhadap segolongan guru2 yang terlupa akan diri dan tak bertanggungjawab dan perlu
untuk teman suarakan.

Kita lihat kebanyakan sekolah cina dan tamil yang agak uzur kemudahannya, kerana masalah perbelanjaan kerajaan yang terpaksa mengutamakan jumlah pelajar
dan lokasi sekolah, kebanyakkan pendalaman dan pernah kuntakinte terserempak dengan sekolah SJKT Changkat Kinding Perak hanya ada 15 orang murid manakala
di SJKC Changkat Kinding hanya ada 45 ke 55 murid, berapa jumlah bantuan yang patut kerajaan salurkan untuk bangunkan sekolah2 seperti ini, tentunya peruntukan
berjuta2 juga, maka kerajaan terpaksa mengutamakan sekolah yang mempunyai pelajar yang ramai, dalam keadaan ini sekolah kebangsaan mendapat peruntukan
yang lebih dari sekolah lain, apabila ini berlaku kita politikkan lagi isu sekolah dan kita salahkan kerajaan, walhal kerajaan bersikap berbelanja secara
berhemah dan mengutamakan yang utama dan majoriti demi menjimatkan wang yang terhad. tidak kah dengan wujudnya sekolah wawasan bantuan kerajaan terus dapat
dinikmati sekolah semua aliran kerana dapat menumpukan dalam satu tempat dan ini menjimatkan lagi kos kerajaaan malah kesannya akan dinikmati keseluruhan
warga pendidik dan warga pelajar serta ibubapa semua kaum, apa masalahnya, apa susahnya, hidup berkongsi2 ini bukan kah amalan yang kita pun ajar di sekolah,
kantin berkongsi, padang berkongsi, parking berkongsi, tandas berkongsi, tidak kah amalan yang sihat, kerjasama yang akrab, perpaduan yang jitu, kemesraan
yang jujur.

Kenapa kita mesti mempolitikkan isu pendidikan, bukankah semua pihak memang mementingkan pendidikan, pendidikan bukan hak satu2 kaum saja, oleh itu menjadi
perjuangan semua tanpa kecuali, kenapa apabila Dato Mukhriz lontar kan idea ini kita politikkan dan tuduh dan jadikan ianya isu perkauman hingga bawa ke
parlimen oleh teressa kok, tidak kah itu pun dianggap perkauman, betul kata sdr. sedingin salju, bila sentuh kaum sendiri kita kata perkauman, apabila
sentuh isu ketuanan melayu kita kata UMNO recist, tidak kah buruk hati budi kita sedangkan kita pemimpin unt semua kaum, DAP walau pun cina, ada melayu
dan india yang mengundi mereka, bukan satu kaum saja yang mengundi.

Kita tak mengetahui apa keadaannya apabila 2020 kelak dan selepas 2020, adakah bentuk dunia ini tidak seperti sekarang, kita tak tahu, tetapi kita bersikap
rasional, kita bersedia untuk menyediakan modal insan yang bersangka baik antara satu sama lain, untuk jadi perkara itu bukan ambil jangka masa yang singkat,
ia perlu dilakukan secara total dan konsisten, ianya bermula dari sekarang malah bukan sekarang tetapi sejak masa lalu lagi konsep sekolah wawasan ini
patut dilaksanakan, mungkin dulu kita pentingkan pendidikan mengikut kaum kerana mahu menunjukkan setiap pemimpin kaum dulu hendak menunjukkan mereka membuat
kerja dan memperjuangkan hak masing2, itu kita fahami, tetapi sekarang inveroment negara sudah berubah secara agresif dan kita juga perlu berubah secara
agresif, maka persediaan sekarang menentukan modal insan pewaris rakyat malaysia yang berkualiti dan berpadu akan terhasil dengan langkah pertama yang
kita lakukan sekarang dan semua pihak, SEMUA PIHAK tidak segolongan, tidak satu parti saja yang berusaha, semua pihak bertanggungjawab sehati sekata tanpa
bermain politik, INGAT TANPA BERPOLITIK!!!

Kita kena sedar jangan kerana kesilapan kita kelak kita nanti dituduh dan di caci oleh generasi pewaris negara kita kelak, ingat kita sekarang tak pernah
menyalahkan generasi lalu seperti pejuang2 kita yang lalu, tok nenek kita, adakah kita kelak akan mendapat cacian kelak, ianya semua bergantung dengan
kerja dan usaha kita sekarang ini, melentur buluh biar dari rebung, jangan harapkan pagar, pagar pun haprak!!!!

p/s Yang kita tahu duk... salahkan kerajaan semata2 gila berpolitik..politik...politik dan habis2. feed up teman.

Anak Melayu said...

salam perjuangan BPN bang tuah daripada farid.....
www.pmukmkl0708.blogspot.com
www.sedarlahbangsaku1986.blogspot.com

Tanpa Nama said...

Salam,

Dah memang menjadi satu strategi bagi DAP dan bangsa cina. apa PAS dan Melayu PKR tidak termasuk DSAI (sebab dia nie yahudi) tak perasan lagi ke saudara taliban yang banyak mentafsir quran dan hadith masih tak perasan jugak ke mereka cuba menang dengan cara menundukkan melayu secara halus. Isu cium keris mereka dah berjaya jatuhkan maruah pemimpin melayu dengan menyuruh mereka meminta maaf.

tapi bila isu perkauman ketuanan melayu mereka bangkitkan si chia tu tak jugak nak mintak maaf sebaliknya mempertahankan kenyataannya. disini kita dapat lihat bagaimana mereka bersatu utk jatuhkan melayu... tetapi itu pun melayu2 bangang nie masih tak sedar2.

kini mereka cuba pulak nak gunakan kenyataan mukhriz nak jatuhkan melayu kita tengok la mcm mana adakah mukhriz akan mintak maaf atau tidak.

Kepada melayu2 yang semeja dengan DAP makan babi tu harap sedarlah bangsa mu semakin ditindas dan dipijak udah2lah tu makan babi pegila beli ayam ke dagaing ke pulak..

salam,
ikhlas JIRO...

Sedingin Salju said...

Ya, suatu tulisan yang amat bernas sekali.

Tanpa Nama telah meninggalkan ulasan baru pada catatan "
TIDAK BERBAUR PERKAUMAN":

Salam,

Dah memang menjadi satu strategi bagi DAP dan bangsa cina. apa PAS dan Melayu PKR tidak termasuk DSAI (sebab dia nie yahudi) tak perasan lagi ke saudara
taliban yang banyak mentafsir quran dan hadith masih tak perasan jugak ke mereka cuba menang dengan cara menundukkan melayu secara halus. Isu cium keris
mereka dah berjaya jatuhkan maruah pemimpin melayu dengan menyuruh mereka meminta maaf.

tapi bila isu perkauman ketuanan melayu mereka bangkitkan si chia tu tak jugak nak mintak maaf sebaliknya mempertahankan kenyataannya. disini kita dapat
lihat bagaimana mereka bersatu utk jatuhkan melayu... tetapi itu pun melayu2 bangang nie masih tak sedar2.

kini mereka cuba pulak nak gunakan kenyataan mukhriz nak jatuhkan melayu kita tengok la mcm mana adakah mukhriz akan mintak maaf atau tidak.

Kepada melayu2 yang semeja dengan DAP makan babi tu harap sedarlah bangsa mu semakin ditindas dan dipijak udah2lah tu makan babi pegila beli ayam ke dagaing
ke pulak..

salam,
ikhlas JIRO...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online