Rabu, 26 November 2008

ISLAM DAN YOGA

Umat Islam di serata dunia menjadi sasaran oleh golongan-golongan tertentu untuk melemahkan akidah orang-orang Islam dengan berbagai-bagai bentuk dan cara.Kita sebagai Umat Islam akhir zaman ini perlu, sentiasa berwaspada kepada unsur agama lain yang secara langgsung atau pun halus cuba menyadurkan kepercayaan agama mereka kedalam Agama yang suci dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Melalui Islam Allah s.w.t. telah mencukupkan dan merahmati agama Islam bagi umat Islam untuk sepanjang zaman. Apabila kita sebagai umat Islam mengetahui atau pun diberitahu bahawa amalan agama lain telah disadurkan dalam amalan seharian ; kita masih degil dan memberi banyak alasan untuk terus mengamalkan amalan-amalan itu yang akan melemahkan akidah Islam itu sendiri dan juga Iman seseorang.Dengan cara yang tak sengaja ini juga,kita cuba memberi pengiktirafan untuk agama lain , selain dari Islam.Implikasinya pengiktirafan ini juga seperti kita mengakui kewujudan tuhan agama mereka dan kepercayaan agama mereka. Andainya umat Islam membaca dan memahami Surah Al-Kafirun didalam Al-Quran itu dan Surah Ali’Imran Ayat 28 dan Ayat 144 dan Surah Al Nissa akan memahami kenapa Majlis Fatwa Negara telah membuat kesimpulan untuk mengharamkan YOGA.Pengharaman YOGA ini bukan saja diharamkan di negera kita tetapi ia telah diharamkan oleh Mufti Besar Negara Mesir ,Shiekh Ali Gomaa sejak tahun 2004 lagi.Majlis Islam Singapura (MUIS) juga telah pun keputusan yang sama mengharamkan YOGA untuk orang Islam di Singapura.

Sebenarnya apa yang dikatakan YOGA?.Yoga ini sebenarnya bermakna “Penyatuan”.Yang persoalannya ialah Penyatuan itu dengan apa?.Banyak persoalan akan ditimbul dalam penyatuan ini kalau didebatkan.Perihal YOGA ini banyak sekali dikupaskan dalam kitab-kitab Hindu Sahaja seperti Vedas dan juga BhagavadGita.Bukankah kedua kitab itu ,Suci bagi penganut beragama Hindu!.Jadi bukankah Amalan itu sangkut paut dengan keagamaan Hindu.Orang melakukan YOGA ini biasanya dipanggil YOGI untuk laki-laki dan YOGINI untuk kaum perempuan.Yoga ini mempunyai beberapa peringkat dan struktur seperti Raja Yoga,Karma Yoga,Jnana Yoga,Bakhti Yoga,Hatha Yoga.Tetapi yang paling popular yang diamalkan oleh majoriti golongan bukan beragama Hindu ialah Hatha Yoga dan Asanas.’Hatha yoga’ adalah cara pengawalan pernafasan dan ‘Asanas Yoga’ adalah tata cara pembentukan latihan fizikal untuk tubuh badan.

Perkembangan pembelajaran Tasauf Islam di Timur Tengah telah banyak mempengaruhi pelatih-pelatih Yoga India Muslim di India.Dalam catatan buku yoga ‘AMritakunda’ (Kolam Madu) mereka telah mencantumkan Yoga Asana (Pembentukan fizikal tubuh badan) dan Yoga kawalan pernafasan Hatha Yoga dengan panggil ‘Pranayama’. Catatan ini telah dialih bahasakan dalam Bahasa Arab dan Persia oleh orang-orang Islam di India.Inilah kekeliruan yang telah berlaku memperlihatkan Yoga ini seperti telah diterima oleh Agama Islam dan mereka pertikaikan sandaran pada Kitab-kitab yang Berbahasa Arab dab juga Parsi.Ia adalah Seperti sesetengah adat-adat beragama Hindu yang di Islamasikan.Seperti adat bersanding,berinai dan kenduri Arwah dan jampi Serapah yang menggunakan Selawat ke atas Nabi dan Zikirullah pada awal jampi dan juga di akhir jampi untuk menghalalkan kegunaannya jampi mengikut Islam kononya..
Bagi orang Islam,Salat adalah lebih baik dari Yoga yang sempurna.

a) Berdiri (tegak) atau ‘Qiyam’ seperti Ta’Dasana dalam Yoga .Ta’Dasana adalah asas dalam kesemua pergerakan dalam “Asanas Yoga”.

b) Ruku’ dan Duduk diantara dua sujud juga lebih baik dari ‘Asana Yoga’.

c)Sujud itu persamaan dengan ‘Sarvangasana dan Sirsasana’.

Allah telah cukupkan Islam dan telah merahmati Agama Islam ini untuk Umatnya.Hadis telah dicukupkan untuk membimbing kita umat Islam sepanjang zaman.kenikmatan Salat tak ada kenikmatan bandingannya.Salat juga memperolehi ganjaran dari Allah dan ia adalah ubat yang mujarab untuk Zahir dan Batin seseeorang Insan. Salat Wajib,solat sunat,Puasa dan Zikir dan banyak lagi anugerah yang telah diberi oleh Allah untuk umat Islam.Kenapa Orang Islam masih meraba dalam kegelapan lagi?.Hindarkan dan berhentikan segera apa jua amalan atau kepercayaan agama lain yang mula merebak dalam masyarakat Islam.Wassalam.

1 Comment:

kuntakinte said...

Salam, isu agama kalau dijadikan politik, ha..ha.. ni lah akibatnya, tak ada kena mengena dengan kaum India ke Cina ke, semata2 hanya untuk orang Islam dan adalah hak orang Islam, semua rang tutup mulut biar yang ahli dan hak saja yang berperanan untuk memberi penjelasan, jangan ada musang pulak menegok di air keruh.

Mana suara Paih takat diam membisu bagi kat Kerajaan dan majlis fatwa je menekornya... takut lagi ke dengan teressa folk.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online