Jumaat, 28 November 2008

Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu


Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini berkata konsep perkongsian kuasa dalam Barisan Nasional (BN) mesti diubah.Katanya slogan 'Ketuanan Melayu', hubungan Tuan dan Hamba, tidak boleh diterima lagi."Kita menerima kepimpinan Melayu, tetapi bukan Ketuanan Melayu," katanya dalam ucapan penerimaan Anugerah Kancil di Petaling Jaya hari ini."Bila kita berkata tolak 'Ketuanan Melayu', kita bukannya mencabar hak-hak istimewa orang Melayu. Ianya terkandung dalam perlembagaan kita dan tiada siapa pun boleh mengenetapikan pada masa ini."Dalam cara yang sama, Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan. Statusnya dilindungi dalam perlembagaan, dan tiada siapa pun yang boleh mengubahnya," kata Chua.Beliau berkata, status tersebut diterima dan dihormati, maka "bila kita belajar bahasa lain atau memasang papan tanda dalam bahasa lain, ianya bukan mencabar status bahasa kebangsaan kita".Sehubungan itu, Dr Chua menegaskan pentingnya mengubah pemikiran rakyat Malaysia supaya tidak menguasai 'satu bahasa' sahaja dalam dunia globalisasi IT."Kita perlu berdayasaing tinggi. Maka meningkat pembelajaran dan penguasaan adalah mengenai memperkayakan tenaga kerja kita, bukan (bermaksudn) lain," tambahnya.
Beliau berkata, rakyat Malaysia mesti berubah dan kurang bersikap konfrontasi, kontroversial, emosi dalam isu-isu yang melewati batasan perkauman."Jika kita menjadi kurang emosi/konfrontasi dan lebih objektif, maka suhu politik di Malaysia akan lebih 'normal'."Mesti ada lebih konsensus, lebih bertolak ansur dan lebih asas kesaksamaan; bukan hubungan Tuan dan Hamba."Hak semua masyarakat terkandung dalam perlembagaan. Para pemimpin tidak semesti tahu semuanya. Mungkin hanya yang terbaik untuk mereka dan bukannya untuk rakyat," katanya.Satu lagi perubahan yang diperlukan, katanya ialah bagi rakyat Malaysia berfikiran seperti rakyat Malaysia dan kurang berdasarkan garis perkauman.


Sumber Malaysiakini.


PAK LAH PERNAH MENJELASKAN.

Pak Lah explains meaning of ‘ketuanan Melayu’

By JANE RITIKOS and MANJIT KAUR
KUALA LUMPUR: The definition of ketuanan Melayu (Malay supremacy) is not about the Malays being in a position to dominate, rule over and force their power upon other races, said Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
He said Malay supremacy meant that the Malays, as the indigenous people in Malaysia, needed to strengthen themselves to ensure they were successful and developed.
Serious talk: Abdullah and Hishammuddin in deep discussion at the Umno supreme council meeting in Kuala Lumpur last night.
“If they are not successful and developed, then they are not tuan (masters), therefore they will be coolies. I am sure we do not want to become coolies who do not play any role in development because we are weak and not able.
“So when we talk about that (Malay supremacy), we mean we must be successful in many fields. It is never about ruling over others, or forcing our power upon them,” he told reporters after chairing the Umno supreme council meeting last night.
Abdullah, who is also Umno president, was asked about Malay supremacy being weakened due to Barisan Nasional’s losses in the general election and because the Malays were split between Umno, PKR and PAS.
He added that there were still matters related to the Malays that needed to be further improved and enhanced, although their successes were evident.
“We are not going to be a race that dominates others. We want to be a party that represents the Malays and that is ready to co-operate for the future of Malays and the people, as Malays will also succeed when all Malaysians are successful.
“That is Malay supremacy and I hope people will understand it,” he said.
On Datuk Seri Hishammuddin Hussein’s apology for wielding the keris (Malay dagger) at the party’s annual assembly that had upset non-Malays in the country, Abdullah said it was a brave act by the Youth chief.
“He wanted to put the issue to rest. I must say it is a brave move because he knows that many Malays might get angry with him.
“At least by his action, he has also made non-Malays understand about the function and position of the keris in Malay society. It would also no longer cause others to be frightened or worried.”
He said that Hishammuddin also wanted to clear the misunderstanding with the other component parties.
“We must acknowledge that we are friends in Barisan. This is Umno’s assurance to the other component parties,” he said.


Sumber dari thestar online.


PROF. EMERITUS DATUK KHOO KAY KIM PERNAH MEMBERIKAN PANDANGAN
KETUANAN MELAYU
“ Jadi kedudukan orang Melayu di sini timbul daripada hakikat bahawa Negara ini Kerajaan di perintah oleh Raja-raja, jadi orang Melayu sebagai rakyat kepada Raja ada keistimewaan. Kebanyakan orang bukan Melayu seperti Tan Cheng Lock dan yang lain-lain mereka adalah rakyat British kerana Negeri Selat Tanah Jajahan British. Oleh itu kedudukan mereka dengan orang Melayu tidak sama kerana orang Melayu adalah rakyat dan mereka ada hak-hak tertentu yang tidak ada pada orang lain, itulah permulaannya. Selepas 1957 orang bukan Melayu mula diserap sebagai warganegara……….
Jadi begini, kedudukan orang Melayu ini bukan sesuatu yang diberikan selepas tahun 1957 tapi sudah ada sebelum itu lagi……. Masalah sekarang ialah ramai orang bukan Melayu tidak faham latarbelakang terutama sekali generasi muda. Dia hanya tahu kata “ooh saya pun warganegara kenapa kedudukan saya lain….” Kedudukan zaman sekarang ini mesti berasaskan perkembangan sejarah sebab itu kita kata sejarah suatu yang penting, tetapi silapnya cara sejarah itu di ajar lebih beratkan politik, padahal yang lebih elok kalau kita titik beratkan undang-undang dalam pembelajaran sejarah”
(AKHBAR SIASAH, 3-16 NOVEMBER 2006).


YAB TUN MAHATHIR JUGA PERNAH MEMBERKAN PENDAPAT;

Ketuanan Melayu

Saya terkejut kerana ada yang berkata saya tidak pun tahu adanya http://www.chedet.com/. Saya tahu walaupun website itu disediakan oleh orang yang cekap dalam usaha ini, tetapi mereka membuat atas arahan saya.
Saya tulis sendiri segala yang terdapat di dalam blog ini. Saya juga tulis sendiri semua ucapan dan rencana yang saya sampaikan. Saya tak dapat baca semua komen terhadap blog saya. Tetapi saya cuba.Saya realist yang pegang kepada kenyataan. Memang Melayu menjadi Tuan dalam Tanah Melayu dahulu.Tetapi kerana Melayu tidak berusaha melawan penjajah maka di zaman Tanah Melayu dijajah yang jadi "Tuan" dan yang dipanggil "Tuan" oleh orang Melayu sendiri ialah penjajah terutama British.
Kita boleh panggil diri kita "Tuan" tetapi jika kita terpaksa bergantung kepada orang lain dan kita menjadi kuli kepada mereka, memanggil diri kita Tuan tidak bermakna.Dalam 50 tahun kita merdeka, kuasa politik ada pada kita. Ini membolehkan kita panggil diri kita "Tuan". Tetapi kita tidak Tuan sepenuhnya.Kita boleh jadi Tuan dengan ertikata yang bermakna jika orang Melayu berkebolehan dan berjaya dalam bidang ekonomi dan sosial juga. Ini boleh dihasilkan jika kita sanggup tuntut ilmu dan segala kemahiran dizaman teknologi tinggi. Tetapi kita amat kurang berusaha kearah ini. Kita lebih suka cari jalan mudah. Biar sahaja orang bekal segala-galanya kepada kita.Hari ini kuasa politik pun sudah terlepas dari tangan orang Melayu. Dan orang bukan Melayu tidak lagi menghormati orang Melayu dan institusi-institusi Melayu. Segala-gala yang dianggap sebagai hak istimewa orang Melayu disoal dan dicabar. Dan orang Melayu tidak membuat apa-apa untuk menangkis semua ini dan mengukuhkan kedudukan mereka. Sebaliknya mereka meminta-minta orang tertentu mempertahankan kedudukan orang Melayu. Tetapi ini adalah usaha "passing the buck" kata Mat Salleh, termasuk alasan bahawa semua ini adalah kerana Dr Mahathir yang memerintah 22 tahun dan pilih Dato' Seri Abdullah sebagai penggantinya.Nasib orang Melayu ada ditangan orang Melayu. Kita tidak jadi "Tuan" dengan mengungkit sejarah semata-mata. Kita boleh jadi "Tuan" jika kita berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa.Penafian hakikat yang nyata dan benar tidak akan menghasilkan apa-apa. Hanya dengan mengakui kita mempunyai masalah yang besar dan kita bertindak untuk mengatasi masalah itu barulah dapat kita tebus balik maruah kita.Ketika itu tanpa memanggil diri kita "Tuan" dunia akan iktiraf kita sebagai Tuan yang sebenar.

Petikan dari

http://www.chedet.com/


Penulis berpendapat,

Ketuanan Melayu adalah satu ungkapan yang perlu di rujuk kepada faktor sejarah. Ungkapan itu telah pun ujud dan berasal nun jauh dari sorotan susuran sejarah Melayu sebelum merdeka iaitu semasa bermulanya zaman ketuanan melayu iaitu Kesultanan Melayu Melaka dan lain-lain Kesultanan Melayu di Semenanjung Melayu semasa itu.

Ya, ungkapan keramat zaman-berzaman inilah yang menjadi panahan berbisa kepada telinga-telinga bukan melayu sejak sedari awal kemerdekaan dahulu, walau pun pada hakikatnya mereka begitu faham dan mengerti bahawa sebenarnya hak-hak dan taraf kerakyatan Malaysia adalah sama untuk semua bangsa. Pada pengetahuan penulis bangsa Melayu tidak pernah pula mengajar anak-anak mereka bahawa melayu tuan kepada bangsa lain, kerana bangsa melayu amat memahami madsud ungkapan Ketuanan Melayu tersebut bukan bermadsud hubungan diantara TUAN dan HAMBA.

Penulis beranggapan yang kerap dipertikaikan itu hanyalah pemerintahan negara yang diterajui oleh orang berbangsa melayu dan sedikit keistimewaan bangsa melayu yang mungkin sering dikaitkan dengan Ketuanan Melayu. Penulis keliru juga, bagaimana pula dengan keistimewaan yang diberikan kepada bangsa Cina dan India bagi mengekalkan Sekolah Aliran Kebangsaan mereka agar bahasa ibunda mereka boleh dikekalkan. Jadi apakah dengan pemerintahan yang diterajui orang melayu dan sedikit keistimewaan yang diberikan kepada Melayu itu telah membuat melayu berhak menjadi tuan kepada bangsa lain. Oleh itu bukankan adil juga kita panggil bangsa bukan melayu juga tuan kepada Melayu kerana keistimewaan juga diberikan kepada mereka iaitu memberikan laluan kepada bukan melayu untuk menjadi sebahagian dari pemerintah dan membenarkan mereka mengekalkan bahasa dan adat resam budaya warisan bangsa mereka.

Siapa itu Tuan, ya sedarlah, fahamlah, sebenarnya kita semua juga adalah tuan kepada negara ini dan jangan sesekali pula kita lupa bahawa RAJA-RAJA MELAYU keturunan dari kesultanan melayu zaman dahululah yang menjadi ketua kepada TUAN-TUAN semua.

Oleh itu, tanpa mengira siapa kita sama ada kita Melayu, Cina, India atau lain-lain selagi kita masih digelar rakyat Malaysia maka berbanggalah bahawa kita juga adalah tuan kepada negara ini. Akuilah wahai TUAN-TUAN, kita adalah BANGSA MALAYSIA, dan selagi kita tidak dapat bertolak-ansur antara satu sama lain, sering cemburu-mencemburui, tikai mempertikaikan, maka wawasan murni tersebut mungkin tidak akan tercapai.

7 Comments:

Tai said...

Ini Soi Lek apa dia tau? Dia mana tau sejarah?

Ali Abdullah said...

Salam,

Kita kena beritahu dia apa itu ungkapan 'ketuanan melayu' supaya dia faham, bukan satu kuasa untuk menjadi tuan kepada bangsa lain.

Tai said...

Ya betul. Saya sokong 100%.

Apai Ngelai
telah meninggalkan ulasan baru pada catatan "
Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu":

Salam,

Kita kena beritahu dia apa itu ungkapan 'ketuanan melayu' supaya dia faham, bukan satu kuasa untuk menjadi tuan kepada bangsa lain.

Awang Kata said...

'Kita juga terima imigran Cina sebagai rakyat tetapi tidak menerima kecinaan Cinanya di negara ini'. Kalau nak balas. Kerana sebagai tuan rumah yang menerima kedatangan komuniti imigran, tentunya tuan rumah tidak sama dengan imigran. Adat dan peraturan pun lain. Biadab dan tiada hak tetamu yakni pendatang untuk menafikan hak tuan rumah (negara).

kuntakinte said...

Salam, tu si Chua bukan apa dia nak melayu semua menerima cara berzina pakai CCTV siap hisap sekali....he..he..geli geliman teman.

kuntakinte said...

Salam. PECAT CHUA!!! PECAT CHUA!!!, PECAT CHUA!!!, UMNO telah gantung dan memecat Dato Ismail diatas desakan dari Parti komponen dari kaum Cina, itu bukti UMNO menjaga semangat Setia kawan, dimana pulak kesetiaan semangat BN apabila pemimpin mereka seperti Chua melakukan kesalahan yang sama seperti Dato Ismail. dimana keberanian yang didesak untuk UMNO lakukan yang telah UMNO kotakan sekarang ini mengapa MCA tidak lakukan dan tunjuk kan keberanian yang mereka sendiri suarakan terhadap UMNO tentang isu Dato Ismail.

Opera cina lakonan MCA telah ditonton oleh jutaan orang UMNO dan mereka kini tunggu dan lihat, Ong Tee kiat berhadapan dengan isu setia kawan.

PPP telah didesak oleh pemimpin UMNO agar keluar dari Parti kerana mengugut UMNO mengenai Isu ISA dengan keluar BN tanpa perlu tunggu PRU13, teman sokong 200% setakat puluhan ribu keahilan seluruh Malaysia jangan diharap UMNO untuk tunduk, niat dan sikap berkali2 mengugut UMNO tak perlu lagi untuk kita pujuk dan belai, dialu - alukan kalau perlu UMNO bentang karpet merah mengiringi pemergian PPP keluar dari BN.

Adakah MCA berani untuk bersikap mengugut UMNO, tentu sekali tidak kerana MCA sedar hanya BN dapat memberi makan kepada mereka, hanya BN saja yang dapat membuncitkan perut2 boroi mereka, hanya BN saja yang dapat memberi anak2 cina pelajaran dan keistimewaan sebagai warga Malaysia, hanya BN saja memberi peluang mereka hidup semewah-mewah nya di tanah melayu berbanding di tanah besar China, hanya BN dapat menghilangkan sepet di mata dan boleh mandi di pagi hari, hanya BN yang mengajar cina basuh buntut apabila buang air besar, MCA sedar semua itu, maka MCA tiada keberanian kecuali tunduk dengan kehendak UMNO, Parti Gerakan menanti penuh geli untuk menganti tempat MCA menjadi Parti no 1 yang mewakili kaum Cina yang terbesar dan nombor 2 dalam BN selepas UMNO apabila MCA keluar BN.

Oleh itu kalau tak berani, jaga mulut, jaga telinga, jaga perut, jaga hati, jaga badan dalam melakukan tindakan, jangan bersikap sembrono seperti cina bodoh yang apek dan nyonya yang baru mendarat di pantai Tanah Melayu menaiki tongkang dari tanah besar China, ingat sehelai sepinggang kini jutawan, kini mewah, Ingat lah wahai MCA kata2 pepatah lama orang2 tua cina "dimana mula air sungai diminum disitulah di kenang selamanya"

Tai said...

Ya! Sokong tulisan encik 500%.

kuntakinte
telah meninggalkan ulasan baru pada catatan "
Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu":

Salam. PECAT CHUA!!! PECAT CHUA!!!, PECAT CHUA!!!, UMNO telah gantung dan memecat Dato Ismail diatas desakan dari Parti komponen dari kaum Cina, itu bukti
UMNO menjaga semangat Setia kawan, dimana pulak kesetiaan semangat BN apabila pemimpin mereka seperti Chua melakukan kesalahan yang sama seperti Dato Ismail.
dimana keberanian yang didesak untuk UMNO lakukan yang telah UMNO kotakan sekarang ini mengapa MCA tidak lakukan dan tunjuk kan keberanian yang mereka
sendiri suarakan terhadap UMNO tentang isu Dato Ismail.

Opera cina lakonan MCA telah ditonton oleh jutaan orang UMNO dan mereka kini tunggu dan lihat, Ong Tee kiat berhadapan dengan isu setia kawan.

PPP telah didesak oleh pemimpin UMNO agar keluar dari Parti kerana mengugut UMNO mengenai Isu ISA dengan keluar BN tanpa perlu tunggu PRU13, teman sokong
200% setakat puluhan ribu keahilan seluruh Malaysia jangan diharap UMNO untuk tunduk, niat dan sikap berkali2 mengugut UMNO tak perlu lagi untuk kita pujuk
dan belai, dialu - alukan kalau perlu UMNO bentang karpet merah mengiringi pemergian PPP keluar dari BN.

Adakah MCA berani untuk bersikap mengugut UMNO, tentu sekali tidak kerana MCA sedar hanya BN dapat memberi makan kepada mereka, hanya BN saja yang dapat
membuncitkan perut2 boroi mereka, hanya BN saja yang dapat memberi anak2 cina pelajaran dan keistimewaan sebagai warga Malaysia, hanya BN saja memberi
peluang mereka hidup semewah-mewah nya di tanah melayu berbanding di tanah besar China, hanya BN dapat menghilangkan sepet di mata dan boleh mandi di pagi
hari, hanya BN yang mengajar cina basuh buntut apabila buang air besar, MCA sedar semua itu, maka MCA tiada keberanian kecuali tunduk dengan kehendak UMNO,
Parti Gerakan menanti penuh geli untuk menganti tempat MCA menjadi Parti no 1 yang mewakili kaum Cina yang terbesar dan nombor 2 dalam BN selepas UMNO
apabila MCA keluar BN.

Oleh itu kalau tak berani, jaga mulut, jaga telinga, jaga perut, jaga hati, jaga badan dalam melakukan tindakan, jangan bersikap sembrono seperti cina
bodoh yang apek dan nyonya yang baru mendarat di pantai Tanah Melayu menaiki tongkang dari tanah besar China, ingat sehelai sepinggang kini jutawan, kini
mewah, Ingat lah wahai MCA kata2 pepatah lama orang2 tua cina "dimana mula air sungai diminum disitulah di kenang selamanya"

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online