Jumaat, 3 September 2010

10 Tahun Penduduk Kelantan Dinafikan Bekalan Air Bersih Yang Mencukupi dan Berkualiti!!!


Jangan alihkan masalah rakyaat Kelantan dengan menyaman Petronas..... Jika tak mampu mentadbir negeri, serahkan sahaja kepada mereka  lebih berkemampuan!!! Klik sini.

Anak-anak Kelantan merupakan antara pelajar-pelajar yang teramai belajar di IPTA-IPTA di seluruh negara. Dalam kata lain, sememangnya generasi muda Kelantan terdiri daripada  golongan bijak-pandai dan  terpelajar. Ramai para pensyarah-pensyarah dan professor-profesor di IPTA-IPTA adalah anak-anak Kelantan.

Jestru jangan biarkan Kerajaan Pas sewenang-wenangnya "menipu" rakyaat Kelantan dan "merendah-rendahkan" intelektual anda semua. Lakaukan tanggung-jawab anda kepada rakyaat Kelantan!!! Pastikan Pas menjalankan tanggung-jawab mereka dan bukannya hanya pandai menunding jari menyalahkan kerajaan pusat di atas ketidak-mampuan mereka sendiri!!!

Kebenaran sememangnya pahit untuk ditelan!!!!!!! Posting asal sila ke blog bumiyang.

11 Comments:

Tanpa Nama said...

SLM KEMERDEKAAN & SLM RAMADHAN DAH NAK MASUK SALAM SYAWAL BROO!. MANE PEGI?. HUHUHU. APE PUN WALLY SLIPOR KATE JLN KT KELANTAN MMG X SEMPURNA. BENGKANG BENGKOK! MCM AKIDAH DIA KEHKEHKEH >|D

ISAC said...

Salam Jeff,

Abg Tuah dah cuti raye awal kot...

Isac/bumiyang jadi penunggu "sementara"...

Bekalan air kat Kelantan sengaja dibuat mcm tu kot... jadi ustaz2 boleh jual air dalam botol masukkan zikir sekali...

Tanpa Nama said...

PAS memang hanya boleh bercakap je, buat kerja mana boleh? Patutnya biarkan je PAS perintah Kelantan sampai bila-bila, biar lingkup terus.

JEBAT said...

sila baca..

ISU : MASALAH PERBEKALAN AIR
Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Mahkota telah menerima banyak aduan berkaitan dengan masalah perbekalan air bersih yang telah mula dicatu oleh Syarikat Air Johor Holdings Sdn. Bhd. (SAJH) di daerah Kluang bermula 13 Februari 2009 sehingga 13 Mac 2010 ini berikutan paras air di Sungai Sembrong merosot kepada 0.3 meter iaitu lebih rendah daripada paras kritikal, 0.5 meter.
Media arus perdana telah menyiarkan berita berkaitan dengan krisis ini, di antaranya :-
• SAJH kesan tiga kimia di Sungai Semberong (Berita Harian ; 10 Mei 2005),
• Catuan Air Jika Bekalan Kritikal (Utusan Malaysia : 10 Mei 2005),
• Cadang Guna Dua Sumber Bekalan Air (Utusan Malaysia : 11 Mei 2005)
• Bekalan Air Tercemar Punca Gangguan Air (Berita Harian : 31 Mac 2005)

PERJANJIAN AIR MALAYSIA-SINGAPURA BERAT SEBELAH,
sebagaimana dijelaskan oleh Kerajaan BN di parlimen pada 20 Mac 2002.
Datuk Dr. Leo Michael Toyad: Tuan Yang di-Pertua, untuk makluman Dewan yang mulia ini, perjanjian bekalan air oleh Johor ke Singapura telah dibuat pada tahun 1961 dan 1962. Perjanjian tahun 1961 adalah bagi tempoh 50 tahun dan akan tamat pada tahun 2011. Manakala perjanjian tahun 1962 adalah selama 99 tahun dan akan tamat pada tahun 2061.
Melalui perjanjian tersebut kadar air mentah ke Singapura ditetapkan pada harga 3 sen bagi seribu gelen. Kadar tersebut tidak pernah dinaikkan sejak tahun 1961 hingga sekarang. Dalam hal ini, pihak kerajaan berpendapat bahawa harga tiga sen bagi 1,000 gelen tersebut adalah rendah dan tidak berpatutan. Ianya tidak mencerminkan nilai sebenar harga pasaran air mentah pada masa ini.
Walaupun Jabatan Bekalan Air N.Sembilan telah dikorporatkan menjadi SAINS (Syarikat Air Negeri Sembilan), namun masalah bekalan air di Negeri Sembilan semakin teruk.

Di mana silapnya ?

*******************************
RM 20 JUTA TAK CUKUP KE ?

Masalah air bukan perkara baru di Tampin .

Dulu masa Tok Man jadi menteri KTAK , peruntukan RM 20 juta dah diluluskan kerana khabarnya kalau ada RM 20 juta , masalah air di Tampin akan selesai .

Peruntukan dah lulus , sebahagian paip dah dipasang tetapi masalah air macam tu juga

Mungkin Tok Man kena bagi lagi RM 20 juta baru elok bekalan air di Tampin ini .

cukuplah tu.. dulu..

biarkan lembu sahaja yang berfikir macam lembu.Jangan biarkan diri anda seperti LEMBU YANG DICUCUK HIDUNG.

ISAC said...

Masalah pentadbiran dan pencemaran disebabkan penguatkuasaan adalah perkara biasa. Adat manusia, apapun ianya boleh dikemaskan dan diperbaiki.

Masalah air di kelantan lebih serius. X ada loji air... Mana nak datang air...

ISAC said...

Anon 2010 September 3 23:01,

RM 20 juta untuk pemasangan paip berapa panjang? secara purata kos pemasangan paip termasuk harga material (paip) lebih kurang RM400 ribu/km iaitu bagi saiz sekitar 300mm ke bawah.

Harga Loji rawatan adalah lebih mahal lebih kurang 10-15 juta mengikut saiz.

Kalau takat pasang paip X tamba loji rawatan, nak ambil air dari mana?

ISAC said...

Jebat,

Kerajaan Selangor nak buat keputusan untuk buat loji Langat 2 pun dah dua tahun X settle2...

Ada pro ada kontra... Pro, mungkin tidak terburu2, boleh menguntungkan.

Kontra, mungkin kena denda...

Apapun perjanjian air Malaysia/Singapura adalah ibarat perjanjian Kedah/Penang. Dalam satu negara memang agak longgar. Jestru kita perlu belajar dari sejarah... Perjanjian Kedah/Penang perlu diubah !!!!!

Tanpa Nama said...

Assalammualaikum W.B.T
Kepada semua pembaca blog Empayar Malaya, blog tersebut telah menjadi mangsa pengkhianat cyber dan disyaki pendokong Pakatan Rakyat dan juga seantero dengan blog Perisik Rakyat.
Walaubagaimanapun, Taming Sari tetap berusaha menulis semula dan membawa wajah baru dalam penulisan Taming Sari demi mendedahkan kepincangan di dalam Pakatan Rakyat dan membawa revolusi perdana bersama-sama sahabat-sahabat seperjuangan di dalam mempertahankan yang hak dan menghapuskan yang batil.
Sama-samalah tambahkan blog ini diruangan blog sahabat sekalian dan berikan sokongan padu kepada Taming Sari.
Wallahhualam.
-Taming Sari-

lord ried said...

ALOOOOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU......

SELAMAT HARI RAYA MOLA2 SEKALI AKU TUJU KAT BEWAK ABANG TUAH, WALAU PON POSA DOK WAT KIJA HARAM JADAH. BUAT LETIH JER POSA.

SELAMAT HARI RAYA JUGAK KAT BEWAK2 LEIN YANG SENTIASA MENAGIH TAIK BEWAK ABANG TUAH.

SEMOGA SEMAKIN HARI, PARTI BEWAK SEMAKIN LEMAH DAN TERUIH MAMPUIH SEROPA BEWAK KENA LANGGAQ KETA.

he he he
MALAYSIA MAJU TANPA BEWAK

melayurayadaily said...

Sdr Abang Tuah diruang ini saya ucapkan selamat hari raya aidilfitri dan maaf zahir batin. Saya doakan agar abang Tuah dan keluarga sejahtera dan dilindungi Allah swt sepanjang masa. Kepimpinan Abang Tuah dalam BPN saya hargai dan semoga tidak patah hati dalam menghadapi cabaran mendatang . wassalam dr Dato azizan

kuntakinte said...

salam, bro apa khabar? bz nampak caranya,lama tak muncul di sini.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online