Jumaat, 12 Jun 2009

SYARAT HADI UMPAMA SYARAT HANTARAN PUTERI GUNUNG LEDANG.

KENAPA TUAN GURU..DAH TAK LEH NETAS KE TELOR TU ..?

Hadi: Tiada Muqabalah Hingga Umno Patuh Perlembagaan, Bebas Media, Pulih Kehakiman


PRESIDEN PAS DATUK SERI ABDUL HADI AWANG HARI INI MENEGASKAN PAS TIDAK AKAN MENGADAKAN SEBARANG MUQABALAH, ATAU DIALOG, DENGAN UMNO SEHINGGA PARTI TONGGAK BARISAN NASIONAL ITU PATUH KEPADA PERLEMBAGAAN, MEMBEBASKAN MEDIA DARI KONGKONGAN DAN MEMULIHKAN KEWIBAWAAN INSTITUSI MAHKAMAH.

BELIAU MENEGASKAN IDEA KEMUNGKINAN PAS-UMNO MENGADAKAN MUQABALA HANYA DILONTARKAN SEBAGAI PERBINCANGAN DAN TIDAK ADA SEBARANG KETETAPAN YANG DIAMBIL OLEH PARTI ITU.

BELIAU BERKATA DEMIKIAN PADA SIDANG AKHBAR DI PEJABAT AGUNG PAS KUALA LUMPUR HARI INI, SELEPAS MEMPENGERUSIKAN MESYUARAT 6 JAM BERSAMA SAF PIMPINAN

KOMEN PENULIS –

GELINYA HATI PENULIS DENGAN KENYATAAN PRESIDEN PAS DS HJ HADI INI. PENULIS AWAL-AWAL TELAH RAGU-RAGU TERHADAP KERAJAAN PERPADUAN YANG KABOR TERSEBUT. SEKARANG JELASLAH SEMUA POLIMIK POLITIK PAS DAN USUL KERAJAAN PERPADUAN HJ HADI DAN TIMBALANNYA NASA.

CUBA PARA PEMBACA BERFIKIR SEKETIKA…BILALAH AKAN MENJADI KENYATAAN KERAJAAN PERPADUAN TERSEBUT SEKIRANYA AWAL-AWAL LAGI TELAH DILETAKAN PRA-SYARAT TERTENTU SEBELUM HENDAK DIMULAKAN.

PRA SYARAT TERSEBUT IALAH;

1. BARISAN NASIONAL ITU PATUH KEPADA PERLEMBAGAAN.
2. MEMBEBASKAN MEDIA DARI KONGKONGAN
3. DAN MEMULIHKAN KEWIBAWAAN INSTITUSI MAHKAMAH

PENULIS NAK ULAS SEDIKIT BERKENAAN PRA SYARAT TERSEBUT…

BAGAIMANA BN HENDAK MEMENUHI PRA SYARAT YANG PERTAMA IAITU PATUH KEPADA PERLEMBAGAAN KERANA SELAMA INI SEMEMANGNYA BN TIDAK MELANGGARNYA. KENAPA HJ HADI MASIH ENGGAN FAHAM, PAKATAN RAKYAT PERAK LAH YANG ENGGAN AKOR KEPADA TITAH SERTA KUASA BUDI BICARA SULTAN DAN UNDANG-UNDANG TUBUH NEGERI PERAK BERKAITAN PEMBUBARAN DUN DAN PERLANTIKAN MENTERI BESAR. TENTANG PENGANTUNGAN MB ZAMBRY DAN EXCO NYA HJ HADI JUGA SEPATUTNYA AKOR DENGAN KEPUTUSAN MAHKAMAH MEMUTUSKAN PENGATUNGAN TERSEBUT TIDAK SAH KERANA TIDAK JELAS DI DALAM PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG TUBUH NEGERI PERAK.

BAGAIMANA BN HENDAK MEMBEBASKAN MEDIA DARI KONGKONGAN KERANA TIADA LANGSUNG TERDAPAT KONGKONGAN KEPADA MEDIA. ISU BLOGGER DAN MEDIA YANG DI AMBIL TINDAKAN ADALAH KERANA MEREKA TELAH MELAKUKAN KESALAHAN AKTA PENYIARAN IAITU MENYIARKAN BERITA FITNAH YANG TIDAK BENAR. SEPATUTNYA PAS PERLU TANYA KEPADA TERESSA KOK DAN MAHFUZ KENAPA MEREKA BERTINDAK MENYAMAN UTUSAN YANG SENTIASA MEMPRAKTIKAN KEBEBASAN BERSUARA DALAM MENYAMPAIKAN BERITA.

TENTANG PRA SYARAT YANG KETIGA PULA…PENULIS TIDAK NAMPAK ADA KEPINCANGAN TERHADAP KEWIBAWAAN INSTITUSI MAHKAMAH. YANG PENULIS NAMPAK IALAH KEPINCANGAN HANYA WUJUD PADA KACA MATA PAS SAHAJA. SEKIRANYA KEPUTUSAN MAHKAMAH TIDAK MENYEBELAHI MEREKA, MAKA PINCANGLAH KEWIBAWAAN MAHKAMAH TERSEBUT..BUKAN BEGITU ? SEKIRANYA SEGALA KEPUTUSAN BERPIHAK KEPADA MEREKA MAKA SEKELIP MATA SAHAJA INSTITUSI MAHKAMAH MALAYSIA AKAN DIIKHTIRAF SEBAGAI FIRST-CLASS DAN TERBAIK DI DUNIA.

HAI KENGKAWAN...!! NAMPAK NYA BERPUTIH MATALAH KITA..TUNGGU KUCING BERTANDUKLAH JIKA HENDAK MELIHAT KERAJAAN PERPADUAN INI.
PRA SYARAT HJ HADI SEBAGAIMANA PUTERI GUNUNG LEDANG MEMBERIKAN SYARAT HANTARAN MAS KAWINNYA…TUJUH DULANG HATI NYAMOK..JAMBATAN EMAS KE GUNUNG LEDANG…TUJUH DULANG HATI HAMA…TUJUH TEMPAYAN AIR MATA DARA…HEHEHE..INIKAH YANG DIKATAKAN PRA SYARAT ULAR MAK ?

YANG PENULIS FAHAM SATU SAHAJA..’HENDAK SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU PULA DALIHNYA’

SUMBER-
SO BORINGLAH DENGAN KERAJAAN PERPADUAN NI...MARI KITA BACA KISAH LEE KUAN YEW;

16 Comments:

Mohammad Roslan said...

Salam Abang Tuah...

Ha..Ha..ha..Abg tuah sepatutnya letak gambaq "Hadi pegang Teluq" pulak kali ini.Kerana lambang parti pas itu bukan lambangkan bulan tetapi lambang "teluq"... He..he..wassalam.

Tanpa Nama said...

maybe saudara tak tau ape yang UMNO dh buat..hanya mereka yg tau ape mereka dah buat..mereka boleh berpura-pura tidak tahu..tidak buat..

tapi itu yg diminta..so, kalo rasa xbuat..xleh nak terima syarat tu..xpayah la muqabalah..abih cita..btol x?

Tok Pawi said...

Syarat yang Pas sendiri pun tak dapat nak penuhi jika/bila mereka berkuasa. Saya lihat ini sebagai tanda Hadi sudah tunduk kepada tekanan yang diberi oleh ahli-ahli Pas pemuja Nik Aziz dan menyokong agenda Anwar Ibrahim. Ia helah untuk mengelak daripada cadangan itu dilaksana. Sama seperti helah Anwar untuk mengumumkan sesuatu yang "besar" ketika di Bukit Selambau dulu.

AbgTuah said...

OK MAMAK..

NASI GORENG SAMA TELOR BUNGKUS PERPADUAN READY KA..?

Tanpa Nama said...

KEHKEHKEH NAMPAKNYE MMG UMNO TERPAKSE LA TUNGGU SAMPAI HJ HADI BERTANDUK BROOO..ADOIYAIII..SAMPAI BILE PUN X KN SELESAI KES NI BRO

Mohammad Roslan said...

Salam Abg Tuah...

Mana boleh itu teluq siap cepat abg.tuah... itu teluq kena "adi" dulu lah..Baru boleh goreng..boleh naik bagus punya...ha..ha..ini kena "adi" sikit saja...itu teluq pun sudah hilang tak tahu mana pigi..he..he..maap ha!..

kuntakinte said...

salam, kah!!kah!!! teman dah cakap awai2 lagi lakunan je...mana ada telug hj hadi sebab dia dah kongsi dgn Ni Ajis buat roti telug 2 biji telug...telug tengah masak 2 bijik..satu Hj hadi punya satu lagi Ni Ajis punya tapi kecik sikit daripada Hj hadi punya he..he..

Mamak kasi baru punya menu...teman serah mamak cipta itu nama...he..he..

Tanpa Nama said...

salam abg tuah,

betul ke saluran tv n akhbar bebas dalam menyampaikan berita?

ataupun bebas bagi pentafsiran umno/bn sahaja??? apakah maksud sebenar bebas itu abg tuah?

xyah cakap berbelit2 bro, semua org tahu tv n akhbar adalah berpihak pd krjaan!!! tiada ketelusan langsung dalam menyampaikan berita.

pasal mahkamah lak, terdapat bias dalam pengadilan. cth, masa yg terlalu singkat dalam menerima rayuan zamry ms kes dun perak.

tiada rayuan perbicaraan terhadap kes pemunuhan altantuya setelah razak baginda didapati tidak bersalah.

apa yang berlaku tidak mengikut norma2 yg biasa dilakukan??? wujud persoalan apabila perkara camni berlaku...

mrL

Antibarua said...

Hairan bin ajaib..

Masa PAS nak nikah dengan DAP dan Parti BABI syaratnya pula apa ye?

1. MB Perak mesti PAS punya (walaupun tak layak sebab ada 6 je)

2. Kawasan balak di Perak untuk PAS mesti ada (walaupun kebanyakannya DAP yang dapat)

3. Orang PAS hanya boleh peluk orang DAP je, orang UMNO haram peluk dan jabat tangan.

4. Orang DAP atau PKR yang tak bermoral dipertahankan tapi kalau org UMNO kutuk habis-habisan.

5. Suara DAP dan PKR hendaklah dipatuhi, kalau PAS nak bersuara kena minta izin.

6. Sebarang usaha PAS nak berbaik sesama islam dan Melayu dengan UMNO hendaklah ditolak.

7. Ulama PAS mesti mengeluarkan fatwa yang menyokong pakatan rakyat sahaja walaupun menyalahikehendak al-Quran

8. DAP boleh memabaca dan mentafsir al quran ikut suka dan PAS mesti menyokongnya.

akai ada ka?

PARPUKARI said...

HADI THE FLIP FLOP MAN???? AYOYO, APA CERITA NI ABG TUAH?

MRL, LU TOKSAH MERAPU LA...

ISAC said...

Salam semua...

Nasib ko lah Labu....

Biasalah orang politik.....Pagi cakap lain, petang cakap lain & malam X tahu apa lak yang dia cakap...

Bagi org2 politik apa pun boleh demi survival politik mereka...

TG Hj. Hadi pun di awal2 pembabitanya adalah antara ulamak Pas yang paling lantang menghentam Umno. Bahkan fatwa Umno kafir kerana bekerja-sama dengan bukan Islam, juga dicetuskan oleh beliau.

Cuma akhir2 ini beliau dilihat lebih lembut pendekatannya berbanding TG NA sendiri...

Walau apapun tujuan beliau mengeluarkan kenyataan terbarunya itu hanya beliau seorang yang tahu.

Harapan saya agar semua pemimpin Melayu/Islam terbuka pintu hati mereka demi penyatuan umah.

Bak kata pepatah;

"Bulat air kerana pembentung,
Kuat manusia kerana muafakat"

"Yang menang jadi arang,
yang kalah jadi abu".

Nak bergurau sikit lah... Kalau menang nanti leh lah ramai2 join hidraf...Satu pasal dah gelap, dua kerana yang menang sure adalah golongan yang paling kuat cakap pusing2......

Wassallam

ISAC said...

Salam Saudara MRL,

Telus ke akhbar2 politik yang diterbitkan oleh parti2 pembangkang termasuk Harakah?

Bayangkan jika golongan ini menerajui akahbar2 dan media2 arus perdana yang lain?

Bak kata orang tua2 "telunjuk lurus kelingking berkait"

Mengata orang mudah tapi puak anda pun mungkin 2 X 5 bahkan kemungkinan lebih teruk lagi...

Ingatlah bila kita tunjuk kat orang lain menggunakan ibu jari tangan kita, sebenarnya dalam masa yang sama kita sebenarnya tunjuk balik kat diri kita sendiri menggunakan 4 jari2 yang lain.

Jestru itu sebelum kita mengata orang lain perlulah kita melihat diri kita dahulu.

Wassallam MRL. Gembira dapat bertukar2 pandangan dengan saudara.

Darth Anwar said...

Benar kata seorang sahabat jurukomen di atas bahawa Anak Awang ni flip-flop macam bekas presiden kita.

Nak salahkan dia saja pun tak boleh juga sebab kedudukan kepresidenan dia macam kedudukan kepresidenan Karpal Singh dalam DAP. Semua kuasa dalam PAS tiada dalam tangan Anak Awang tapi terletak di tangan Mursyidul Am dan Anwar yang bukan ahli mana-mana parti. Macam juga semua kuasa dalam DAP terletak dalam tangan dinasti Lim (Kit Siang & anak-anaknya), dan Karpal sebenarnya tiada kuasa apa-apa.

Bagi saya, lupakanlah isu kerajaan perpaduan ni. Kebarangkalian ia akan terjadi adalah 0.001%. Satu-satunya cara untuk diadakan kerajaan perpaduan dengan PAS adalah dengan cara membubarkan PAS dan semua ahli dan penyokong PAS menjadi ahli dan penyokong UMNO. Ingat, PAS adalah SERPIHAN UMNO (kaum bughah). Satu-satunya cara untuk berpadu adalah dengan dihapuskan serpihan itu.

Malah kalau dirujuk hukum hudud (bahagian hukum bughah), yang lebih detail daripada yang dikeluarkan oleh Jakim, hukuman ke atas kaum bughah, yang setelah diminta bergabung semula dengan pemimpin tetapi tetap enggan, adalah KILL ON-SIGHT WITH NO MERCY. Malah sesetengah ulama turut memfatwakan bahawa bangkai-bangkai kaum bughah yang dibunuh itu haram ditanam di perkuburan Islam bahkan perlu dicincang-cincangkan dan dijadikan makanan haiwan liar atau haiwan zoo.

Now, kalau sebegitu berat kedudukan hukuman hudud ke atas PAS (kaum bughah), maka kenapa kita masih memandai-mandai cuba mencari perdamaian dan perpaduan dengan mereka?

penpusaka said...

1. Patuh Pada Perlembagaan?
Bukankah PAS kata dia lawan UMNO pasal UMNO kekalkan Perlembagaan Penjajah? Jadi sekarang PAS sudah halalakan apa yang dia kata haram dulukah atau memang dulu PAS tipu rakyat?

2. Bebaskan Media?
Bukankah sekarang Harakah, Roket dan Keadilan bebas mengata dan mengutuk. Tambah pula lagi Web TV,Blog dan berbagai lagi bukan sahaja bebas malahan bebas nak cakap apa pun? Adakah UMNO cuba sekat macam disesetengah Negara lain?

3. Bebaskan Badan kehakiman?
Ini susah sikit pasal badan kehakiman ini disanjung sendiri oleh PAS bilamana keputusannya menyebelah kedia, tetapi boleh jadi tak bebas setiap kali menjalankan kewajipannya walaupun pahit bagi PAS. Jadi nak bebas macam mana lagi? Banyak dah UMNO tidak mendapat keputusan yang menyebelahinya, jadi bukan kah itu tanda badan kehakiman itu sudah cukup wibawa dan bebas? Atau adakah ia benar-benar bebas bila PAS dan rakan-rakannya dapat kuasai Mahkamah untuk sentiasa diguna bagi membantunya menewaskan UMNO baru dikatakanm bebas? Jadi bebas pada PAS ialah bila ianya tak bebas melanggar kehendak PAS, begitu?

AbgTuah said...

SALAM PEN PUSAKA..

TERIMA KASIH MASUKKAN BLOG SAYA SEBAGAI LINK DI BLOG TUAN. NANTI SAYA MASUKKAN BLOG TUAN KE LINK BLOG SAYA.

INSHALLAH NANTI KAWAN AKA TINGGLAKAN KOMEN DI BLOG TUAN..

AbgTuah said...

Salam semua Komentator..

Terima kasih diatas kesudian ziarah dan meninggalakan komen. Komen anda amat-amat dihargai...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online