Jumaat, 24 April 2009

LIBERALISATION OF SERVICES SUB-SECTORS

Liberalisasi tak jejas Bumiputera

Pembukaan 27 sektor tidak dapat dielak KUALA LUMPUR:

Liberalisasi pasaran bagi 27 sektor kecil perkhidmatan dijangka tidak akan menyebabkan pengurangan pembabitan Bumiputera dalam sektor berkenaan, kata Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan dan Industri (Miti), Tan Sri Abdul Rahman Mamat.

"Dalam era globalisasi, kita sebenarnya tidak mempunyai pilihan. Isu pemilikan ekuiti Bumiputera sebanyak 30 peratus perlu ditangani dalam bentuk berlainan.

http://www.bharian.com.my/Friday/Nasional/20090423230019/Article/index_html


PANDANGAN PENULIS

-APA YANG PERLU DIRISAUKAN BERKAITAN 27 SUB-SEKTOR YANG DILIBERALISASIKAN. IANYA TIDAK AKAN MENGURANGKAN PEMBABITAN BUMIPUTRA DALAM SUB-SEKTOR TERSEBUT. BUMIPUTRA TETAP BOLEH BERSAING ATAU BERGABUNG DAN BERSAING SEKIRANYA MELIBATKAN PELABORAN BERKAPASITI BESAR.

PERLU DI INGAT KALAU BUKAN SEKARANG SATU HARI NANTI MAHU TAK MAHU ISU 30 % EQUITI BUMIPUTRA DI DALAM SUB-SEKTOR PERKHIDMATAN TERPAKSA JUGA DITANGANI AGAR NEGARA TIDAK KETINGALAN DI ERA GLOBALISASI YANG LEBIH TERBUKA INI. LAGI PUN SYARAT SEBANYAK 30% EQUITI UNTUK BUMIPUTRA TERSEBUT TIDAK PUN PERNAH DI PENUHI.

BAGI MENANGANI PEMBUKAAN SYARAT TERSEBUT KERAJAAN TENTU AKAN MELAKSANAKAN BEBERAPA LANGKAH BAGI MENGIMBANGINYA SEBAGAI CONTOH MENERUSI PENYEDIAAN PELUANG PERKERJAAN, PEMBINAAN KAPASITI, PEMBUKAAN PELUANG EXSPORT, PENYATUAN DENGAN SYARIKAT PERKHIDMATAN ANTARABANGSA DAN SEBAGAINYA DIMANA IANYA DIJANGKA LEBIH MEMBERIKAN MAKNA DAN KEUNTUNGAN YANG LEBIH BESAR KEPADA BUMIPUTRA.

DISINI PENULIS INGIN MENERANGAKAN SERBA RINGKAS BERKAITAN SUB-SEKTOR. SUB-SECTOR KEBANYAKKAN NYA TERDIRI DARIPADA PERNIAGAAN KECIL, SETENGAHNYA DIKUASAI MAJORITINYA OLEH BUMIPUTRA DAN SEBAHAGIAN LAGI BUMIPUTRA HANYALAH SEBAGAI 'SLEEPING-PARTNER' YANG TIDAK AKTIF.

APAKAH YANG DIMAKSUD KAN 30 % EKUITI BUMIPUTRA? CONTOH NYA, JIKA SYARIKAT TESCO ATAU PUN JUSCO INGIN MELABUR DI MALAYSIA MEREKA PERLU MENYEDIAKAN PEMILIKAN KEPADA BUMIPUTRA SEBANYAK 30% SEBAGAI SYARAT SEBELUM MEMBUAT PELABURAN.

SYARAT INI MENYUKARKAN KEBANYAKAN PELABOR YANG BERMINAT MELABORKAN PERNIAGAAN PERKHIDMATAN MEREKA DIMALAYSIA. KEBANYAKAN SYARIKAT-SYARIKAT INI LEBIH GEMAR MEMILIKI 100% EKUITI SYARIKAT MEREKA DAN LEBIH BERMINAT UNTUK MELABOR DI NEGARA YANG TIDAK MENGENAKAN SYARAT-SYARAT YANG TERLALU KETAT.

KEADAAN INI TENTU AKAN LEBIH MERUGIKAN NEGARA. JADI DENGAN MELONGGARKAN SEDIKIT SYARAT-SYARAT PELABORAN TENTU IANYA AKAN MENARIK MINAT LEBIH BANYAK SYARIKAT ASING MELABOR DI MALAYSIA DAN TENTU AKAN LEBIH MERANGSANGKAN PERTUMBUHAN EKONOMI NEGARA DIZAMAN KEMELESETAN INI.

TIDAK KELIHATAN APA-APA HAK BUMIPUTRA YANG DIGADAIKAN SEBAGAIMANA YANG DIMANIPULASIKAN DAN DIEXPLOITASIAKAN OLEH PUAK JUAK TERTENTU. YANG DIHAPUSKAN HANYALAH SYARAT 30 % PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTRA KEATAS SYARIKAT ASING, BUKANNYA HAK-HAK BUMIPUTRA.

JADI RUMUSAN DAN LOGIKALNYA TERHADAP LANGKAH MELIBERALISASIKAN SUB-SEKTOR PERKHIDMATAN ADALAH;

1. BUMIPUTRA TETAP BOLEH DAN MAMPU BERSAING DAN SYARIKAT KECIL BOLEH BERGABUNG SESAMA MEREKA SEKIRANYA MELIBATKAN PELABORAN BERKAPASITI BESAR.

2. MENARIK SETERUSNYA MENGALAKAN LEBIH BANYAK SYARIKAT ASING UNTUK DATANG MELABOR KEDALAM NEGARA KERANA TIDAK PERLU LAGI MEMENUHI SYARAT-SYARAT YANG KETAT DAN IANYA AKAN MERANGSANG PERGERAKAN POSITIF EKONOMI NEGARA.

3. PERLU MENDEDAHKAN SYARIKAT-SYARIKAT BUMIPUTRA BAGI PERSEDIAAN MENGHADAPI KONSEP GLOBALISASI YANG LEBIH TERBUKA SEKIRANYA NEGARA PERLU KEARAH TERSEBUT.

4. PEMBUKAAN SYARAT EQUTI 30% TERSEBUT BOLEH DIIMBANGI MENERUSI PENYEDIAAN PELUANG PERKERJAAN, PEMBINAAN KAPASITI, PEMBUKAAN PELUANG EXSPORT, PENYATUAN DENGAN SYARIKAT PERKHIDMATAN ANTARABANGSA DAN SEBAGAINYA DIMANA IANYA DIJANGKA LEBIH MEMBERIKAN MAKNA DAN KEUNTUNGAN YANG LEBIH BESAR KEPADA BUMIPUTRA.

5. HAK-HAK BUMIPUTRA TETAP ADA DAN TIDAK DIHAPUSKAN YANG HANYA DIHAPUSKAN ADALAH SYARAT PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTRA SAHAJA.

6. KAJIAN PERLAKSANAAN DAN LANGKAH BAGI MENGATASI PERMASALAHAN YANG TIMBUL TENTU TELAH DILAKSANAKAN SECARA MENDALAM DAN TERPERINCI.

IANYA BERBEZA DENGAN CADANGAN PUAK JUAK YANG TERTENTU UNTUK MEMBUKA KEMASUKAN UITM KEPADA BUKAN BUMIPUTRA. SEKIRANYA INI BERLAKU IA SEMEMANGNYA BOLEH DIPANGGIL MENGADAIKAN HAK-HAK BUMIPUTRA...SEBABNYA FIKIR SENDIRILAH...

12 Comments:

kasimbaba said...

korang nie.. kalau ameno buat.. semua okay.. tapi kalau perkara yang sama PR buat.. amboii.. bukan main lagi korang menjerit telolong2 macam orang gila meroyan..
hmm.. inie laa ameno.. dulu kini dan selamanya PENCACAI..

Kalau macam nie la pendirian org2 ameno.. hmm.. memang rakyat yg jauh makin jauh la ngan korang.. dan yg dekat pun makin angkat kaki belah dari korang.. SENANTIASA HIDUP DALAM PENIPUAN...

MusangJebat said...

PELAJAR BUMIPUTRA TERUTAMA PELAJAR MELAYU TENTU AKAN MENGHADAPI KESUKARAN UNTUK BERSAING DENGAN BUKAN MELAYU BAGI MENDAPATKAN TEMPAT YANG AMAT TERHAD.

----

adakah tuan menyatakan pelajar Uitm adalah loser dan bacul..takut bersaing dgn bangsa lain..mau kekal sebagai jaguh kampung selamanya?

kasimbaba said...

budak2 MRSM lagi bagus.. tu pasal AMENO BUKAK MRSM kepada BUKAN bumiputera..

Kesian laa budak2 UiTM nie.. fuhh.. nasib aku bukan budak UiTM.. kalau tak malu beb..!!

kasimbaba said...

budak2 MRSM lagi bagus.. tu pasal AMENO BUKAK MRSM kepada BUKAN bumiputera..

Kesian laa budak2 UiTM nie.. fuhh.. nasib aku bukan budak UiTM.. kalau tak malu beb..!!

kasimbaba said...

budak2 MRSM lagi bagus.. tu pasal AMENO BUKAK MRSM kepada BUKAN bumiputera..

Kesian laa budak2 UiTM nie.. fuhh.. nasib aku bukan budak UiTM.. kalau tak malu beb..!!

Xenan said...

Kah Kah Kah,
Abg Tuah nyer kesimpulan sgt kelakar dan tak kukuh.Banyak yg separuh masak.

Nak saya terangkan ke?rase cam buang masa sbb tak akan mengubah apa2 pon.

Cuma mintak abg tuah cuba letak diri jd syarikat bumiputra tuh.Pk kan aper kebaikan dan keburukan pd company abg atas dasar ni.

Cube kalau liberalisasikan industri kereta.Mau tak proton menjerit2 mintak tolong kang.

Jadi la rakyat yg bijak sikit..asyik sokong jek.Kalu tak sokong kne cop derhaka.Tah paper la.

AbgTuah said...

APELAH KAU NI XENAN..

LAMA AKU KENAL KAU..AKU RASPEK KAU NI BIJAK SIKIT..

TAPI SEKARANG KAU NI PUN LEBIH KURANG SAMA JUGA...WUTTT..

KAU TAK BACA KE..KAT ATAS TU KERAJAAN AKAN TANGANI ATAU IMBANGI PEMBUKAAN SYARAT EQUITI TERSEBUT DENGAN CARA LAIN...

PERCAYALAHHHHHH..PERCAYALAHHHH..
PERCAYALAH.....PERCAYALAHHHH...!!!

AKU NYAYIKAN SATU LAGU BUAT MU..PERCAYALAHHHH

Tanpa Nama said...

Salam orang kuat Umno Johor..

Jangan salah tafsir yang serah Tanah melayu ini British pada orang melayu kembali..selepas orang Melayu dibawah penjajahan 400 tahun.Kamu kata duk kat USA..kamu pernah jumpa Red Indian...kat sana.Nasib Melayu telah di Tanah Melayu ini telah terbela dengan satu sistem yang terbaik didunia yang dibawa oleh UMNO?.Dengan bijak dia memaksa british serah Tanah Melayu kerana pihak komunis juga mahu tanah ini.maka British takut dengan Komunis akan bermaharaja lela di Tanah Melayu selepas peninggalan mereka kerana pihak British sendiri akui tak bertahan dengan gerombolan komunis ini.Maka terjadilah perjumpaan Baling yang bersejarah itu.Sekiranya Chin Peng mengambil keputusan terima syarat-syarat Tungku maka sudah pasti Pihak British tidak akn rela lepaskan tanah jajahan ini.Tetapi Chin Peng membuat keputusan meneruskan perjuangan.Maka kesilapan Chin Peng memberi kemanfaatan untuk Tungku beroleh kemerdekaan segera.Kamu mungkin tahu Orang melayu sebenarnya menentang British Malayan Union kerana memepertahankan kedaulatan raja-Raja melayu bukan untuk kemerdekaan.Orang-orang Cina yang pertama sekali memohon kemerdekaan tanah melayu ini tetapi ditolak oleh British.Maka British mahu tiga kaum terbesar di Malaya bersama membuat tuntutan kemerdekaan.Maka dengan itulah maka di wujudkan MCA yang lebih liberal dan bebas dari pengaruh komunis dengan membuat satu perjanjian yang termasyor dalam politik dunia"kontrak sosial" yang menjadi perlembagaan negara ini.Tentang kerakyatan kaum lain di ikatkan dengan perlembagaan negara.Maka perlembagaan negara di buat oleh orang terdahulu ada niatnya..kamu masih muda dan tak tahu apakah perjuangan kemerdekaan yang dilalui pejuang-pejuang Merdeka.Kalau tak faham tak tapi hormati pemimpin terdahulu yang menjadikan negara ini aman dan makmur yang kamu kecapi sekarang.janganlah jadi rasist dan huruharakan dengan api kebencian perkauman nescaya negara ini kan hancur pada masa itu apa lah gunanya Melayu,China atau India?. Apakah pemuda Melayu sekarang yang dikatakan pembela Bangsa di masa hadapan sedemikian rupa kerana sikap kamu beginilah negara akan hancur dalam api persengketaan perkauman yang melampau.

p/s:Pada Tuan Moderator blog yang dihormati..janganlah paparkan komen-komen yang berbau perkauman yang lampau.Harap blog ini memahami wadah perjuangan UMNO sebenar.memahami perjuangan UMNO ini bukan lah seperti memahami perasaan perkauman(racist)ultra Melayu yang setengah pihak menganjurkan sekarang.Pemimpin Pejuang kemerdekaan perlu di hormati dan perlu memahami perjuangan pada masa penjajahan dan selepas Merdeka sekarang.Wassalam anak Muda!.

AbgTuah said...

SALAM..TERIMA KASIH TANPA NAMA YG POSITIF..

TERIMA KASIH SUDI ZIARAH KE BLOG TUAH DAN MENINGALKAN KOMEN YANG BERNAS DAH NASIHAT YANG BAIK.

KAWAN HARGAI PANDANGAN DAN NASIHAT YANG BAIK DARI SAUDARA.

KAWAN TELAH BUANGKAN ULASAN DAN KOMEN-KOMEN YANG BERUNSUR NEGATIF DAN RASIST KETERLALUAN SEBAGAI MANA SARANAN SAUDARA.

KAWAN JUGA SEORANG YANG AMAT MENGHORMATI PERPADUAN KAUM DI NEGARA TERCINTA INI.

UMNO JOHOR said...

Tanpa nama...

Kesimpulannya kau nak cakap Chin Peng lah yang beri kemerdekaan kepada orang Melayu? Gitu?

Kemudian kau kata orang Cina yang mula-mula minta merdeka. British tolak. Oh gitu. Sejarah yang kau baca setakat buku cina saja ea?

Aku melayu sedar. Gelaran ultra dibuat oleh orang cina untuk melayu yang sayangkan bangsa.

Aku rasist? Faham tak maksud racist?

Tapi aku tak heran dengan orang macam tanpa nama ni. Masa nak merdeka dulu pun ramai Melayu yang memperkecilkan kemampuan orang Melayu nak merdeka. Terutamanya yang dpt kerja dengan kerajaan omputih masa itu. Yelah dah sedap2 jadi barua omputih.

Tak apalah kau buang komen untuk bangsa aku dan kau labelkan aku racist. Pembodek macam kau orang semualah yang menjahanamkan UMNO.

*UMNO JOHOR*

AbgTuah said...

UMNO JOHOR...

JANGAN BEGITU..

UMNO TIDAK RASIST..

UMNO TAK PERNAH RASIST..

JANGAN MEMBURUKAN NAMA UMNO..

AKU RASA KAU BUKAN UMNO..

KERANA AKU FAHAM UMNO TAK BERSIKAP BEGITU..

SEKIRANYA UMNO RASIST..

BN TAK AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELAMA 50 TAHUN..

JIKA KAU PENYAMAR..MAKA HENTIKAN LAH USAHA BUSUK MU..WAHAI PEMBANGKANG..!!!

UMNO JOHOR said...

"Tanpa Nama berkata ....
Orang-orang Cina yang pertama sekali memohon kemerdekaan tanah melayu ini tetapi ditolak oleh British."

Komen tak guna macam ini kau taknak buang ye? Kenal Mat Kilau? Ke kau kenal M Daud Kilau sahaja. Itu belum aku tanya nama2 Melayu yang tak ada dalam buku sejarah yang korang baca lagi.

Takpalah. Aku ampunkan kedangkalan politik UMNO korang.

Nampaknya sekarang ini pertolongan oleh pemimpin Melayu untuk orang Melayu dipanggil TONGKAT. Pertolongan untuk kaum lain dipanggil HAK.

Semoga Allah mengampunkan saudara.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online