Jumaat, 16 Julai 2010

ALLAH HU AKBAR...!! MALAYSIA BUKAN NEGARA SEKULAR.

Demi Allah Malaysia Bukan Negara Sekular – Dr Uthman El-Muhammadi

Jul 16th, 2010
By kuman
Category: Utama

Oleh: KU AZMAN KU ABAS.

KUALA LUMPUR 16 Julai – Tokoh cendiakawan agama, Dr Muhammad Uthman El-Muhammady bersumpah dengan nama Allah dan Rasul bahawa Malaysia bukan sebuah negara sekular.

“Seluruh umat Islam di negara ini… hentikan pertikaian berhubung persoalan sekularisme dan nasionalisme. Mereka yang menuduh pihak-pihak tertentu mengamalkan konsep berkenaan adalah mereka yang tidak melihat kepada pokok asasl istilah itu,”’ katanya dalam temubual eksklusif dengan umno online.

Dr Muhammad Uthman yang sanggup bersumpah dengan nama Allah dan Rasul menyatakan dengan tegas bahawa sekularisme dalam erti barat tidak wujud sama sekali di Malaysia. Umat Islam mesti segera menghentikan pertikaian berkenaan dan kembali kepada fahaman konsep sayang kepada bangsa dan agama mengikut Islam.

“Yang ada pada kita adalah konsep sayang kepada bangsa dan agama. Inilah yang Islam ajar. Jangan sesekali melanggar kerangka asasl ini dan sewajarnya perlu diperkemaskan lagi untuk dijadikan contoh kepada kaum minoriti yang lain.

“Mereka yang melanggar kerangka asal ini dipanggil “intelektual spritual barbaraian“ (kebiadapan intelektual rohani) yang tidak boleh dimaafkan. Ini tidak boleh dibiarkan berlaku atas dasar kebebasan mengeluarkan pendapat,“ katanya.

Kata beliau lagi, pendapat yang menyebut sekular mula wujud di negara ini sejak kedatangan penjajah adalah tidak benar sama sekali.

“Pemisahan agama, adat dan Raja pada waktu itu adalah pengasingan pentadbiran dan bukannya pengasingan agama secara total di dalam pentadbiran. Pokok pangkal sekular ialah pengecualian agama daripada semua ruang awam. Agama dipisahkan dalam pendidikan, pentadbiran, sektor keselamatan, bank dan lain-lain.

“Kita tengok dalam pentadbiran negara hari ini, agama tidak dipisahkan sama sekali. Malah dalam apa jua aspek, agama ditekankan. Cuma mungkin secara tidak menyeluruh kerana kita sedang mengalami perubahan ,” katanya.

Beliau yang sebelum itu menjadi Khatib jemputaan pada solat Jumaat di Surau Ar-Rahman, PWTC seterusnya melahirkan kekesalan terhadap sesetengah pihak yang sanggup menggadaikan konsep persaudaraan sesama Islam.

Menurut beliau, tuduhan kafir kepada pihak tertentu adalah satu budaya yang ditegah oleh Islam.

“Sebagai kesempurnaan iman, kita diseru seperti dalam hadis yang menyebut sayangilah kepada saudara kita sepertimana menyatangi diri kita sendiri. Apa maknanya itu.maksudnya tergamakkah kita menggelarkan saudara kita kafir.

“Tuduhan kafir ini cukup berat kerana kafir akan masuk neraka dan tidak akan keluar sampai bila-bila. Bukankah kita sendiri pun tidak mahu ke neraka, kenapa pula kita sanggup labelkan saudara segama kita sedemikian rupa.

“Kucing yang kita sayang pun kalau boleh mahu dimasukkan dalam syurga…apatah lagi saudara seagama kita,” katanya.

[Ikuti temubual sepenuhnya yang dirakamkan oleh umno online.] – Media UMNO


12 Comments:

petrol neik LR gumbira said...

SALUTE LA KALU PUAK BEWAK NAK DEBAT NGAN PUAK KITA. BIASANYA
PUAK HANG NI JENIH TADAK TELOQ...

KALU DOK PIKIAQ DAGHI DULU SAMPAI LANI TADAK LAGI DEBAT2 YANG BERTAJUKKAN AKIDAH. ULAMAK USUUP PUAK2 BEWAK MANA MAW DEBAT KALU TAJUK LAGU TU, TERMASUK ULAMAK LULUSAN KOLEJ ISLAM, MALAUN HARUSSANI. AMENO PEGHA HARUSSANI SEGHOPA PEGHA ANJIN. KELIBAT NIK AZIK SAJA ANJIN MENYALAK. TADAK NAK SALAK APCO KA, AKADEMI FANTASIA KA, ATAU MANA2 PROGRAM MAKSIAT PARTI BEWAK DIPANDANG HALAL SAJA.

KALU NAK DEBAT TAJUK JEREBU KA,PATRIOTIK KA, LUMBU PAWAH KA, ERET PALA LUMBU KA. AKU PIKIAQ TADAK PEKDAH LANGSUNG.

KALU MASALAH AKIDAH SELESAI, JURANG PERBEZAAN PENDAPAT ANTARA PAS NGAN PARTI BEWAK SEMAKIN MENGECIL.KALU JURANG DAH TADAK PENYATUAN MELAYU YANG PUAK2 BEWAK MAW BULIH JADI KENYATAAN.TADAK LA TUDUHAN KAPIAQ MENGKAPIAQ. SEMBELIHAN PUAK BEWAK HALAL KALU NAK MENTEKEDARAH.

KALU DOK HU HA HU HA HU HA NAK DEBAT MENDE YANG TADAK PEKDAH LEBIH BEIK TOSAH LA.

petrol neik LR gumbira said...

o DUDUK BUMI ALLAH,
MENTEKEDARAH REZEKI ALLAH,
BERNYAWA DENGAN UDARA ALLAH.
TIME MERINTAH ,,, LORD RIED JADI PILIHAN.
jika orang pasik dipuji, allah murka dan kerananya arasy bergegar – hadis.
KAPIAQ – syak, dhan dan waham akan kesempurnaan allah, kitab, rasul, kadha’ dan qadar, hari kiamat.
yakin – percaya 100%
syak – banyak tak caya dari caya
dhan – antara caya dan takcaya 50-50
waham- banyak caya dari tak caya
PASIQ- caya yang stiap hukum samada wajib,sunat harus, makruh,haram adalah
perintah allah. maknanya depa beriman
tapi tak nak beramal.
MUNAFIQ – berpura2 islam tapi peganganya kapiag

lord ried said...

KALU ORANG PAS GATAI PELIAQ LAGU MANA PON TADAK LANGGANG PELANCUQ HAIH...... PUAK2 BEWAK CAYA DAK, DI KELANTAN PON GHAMAI PUAK2 BEWAK NI. DEPA HANYA TUNGGU PELUANG SAJA NAK WAT MAKSIAT.
NIK AZIK TAKLEH NAK PERAMBAT PUAK2 BEWAK NI, KALU NAK BELAKI KA, NAK TOGOK AYAQ SETAN KA, NAK BERJUDI KA, SUPAYA PI DUDUK JOHOR SABIK DI JOHOQ RAMAI PUAK2 BEWAK. PERI BEWAK
PALING GHAMAI PENGIKUT DI DONIA ADALAH JOHOR. WALAU PON BEWAK2 DI KELANTAN SUDAH HAMPIQ PUPUS,.....
DEPA NI LA YANG DOK WAT MAKSIAT,KALU LA MENDE2 LAGU BERLAKU KAT KELANTAN.... KALU NEGERI2 BEWAK LAGI TEGHOK.
SABIK TU LA KITA NAK SANGAT UNDENG2 ALLAH NI DILAKSANAKAN. ADIK2 BEWAK TAW TAK DI SAUDI ARABIA HAMPIQ TADAK MAKSIAT SABIK HUKUM HUDUD LA.
AKU TAK SALAH KAN PARTI BEWAK SABIK DEPA TAK BENAR KELANTAN DAN TERENGGANU MELAKSANAKAN HUDUD SETELAH MEREKA MELULUSKAN UNDANG2 JENAYAH SYARIAH II, SEBEIK SAJA MENAWAN KEDUA NEGERI TU. PARTI BEWAK TELAH MENGIKUT PELEMBAGAAN MALAYSIA. MANA2 UNDENG @ PERATURAN WALAUPON DARI KURAN DAN HADIS, KALU BERTENTANGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA( HUKUM LORD RIED) UNDENG2 @ PERATURAN TERSEBUT TERBATAL NGAN SENDIRI. PARTI BEWAK BERDIRI PADA POSISI YANG BETUI SABIK PERPEGANG TEGUH NGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA TU.
SABIK LA KITA IAITU PARTI PAS, AKAN BERUSAHA BERSUNGGUH2 MELAWAN PARTI BEWAK. KALU MENANG DAPAT PINDA PERLEMBAGAAN, SUPAYA HUDUD BULIH DILAKSANAKAN. PUAK2 BEWAK IKUT DEPA LA NAK MASUK UTAN, NAK NEIK POKOK CIUM KERIH, NAK MAMPUIH KA, IKUT DEPA LA.
he he he
gurau ngan puak2 beeeeeeeewak.

lord reid barua kafir said...

lord reid dah tukar nama ?

baguih le kepala punggok, anjing, setan, barua kafir laknatullah

hang memang babi kafir la lord reid
pukimak

Tanpa Nama said...

puak juak lord ried ni dah buta..buta mata dan hati..

kata-kata ulama pun sendakan..

Yg sebenarnya lord ried ni yiyan jing belaan puak juak

Tanpa Nama said...

lord reid ni babi belaan DAPig yang terlebih kenyang makan pasir ke???

Tanpa Nama said...

hebat broo...selama ni kita kene tipu dgn nik aziz dan pas.

berdosa pas dan nik aziz sbb sembunyikan kebenaran dan putar belit sekular di msia.

tq bro..

nik adli

ISAC said...

Depa ni semua X faham tapik ke apa?

Komen benda lain pulak...

ISAC said...

Salam bro Tuah,

Ini ulamak "umno", cakap apa pun X laku buat depa...

AbgTuah said...

SALAM SEMUA..

TERIMA KASIH TUAH UCAPKAN DIATAS KESUDIAN ZIARAH DAN MENINGGLAKAN KOMEN. KEHADIRAN TUAN DAN PUAN(LORD RIED) SEKELIAN AMAT TUAH HARGAI.

SEBENARNYA TUJUAN UTAMA TUAH/KITA INGIN MELIHAT MELAYU DAN ISLAM NI BERTAUT SEMULA DIBUMI BERTUAH INI..

TAPI TUAH TETAP PERCAYA KITA AKHIRNYA PASTI KEMBALI BERSATU SEMULA..INSHALLAH..

BAK KATA PERPATAH..

BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT..

gula neik LR gumbira said...

ALOOO BEWAK ABANG TUAH........

UBAH PERLEMBAGAAN PARTI BEWAK DARI UGAMA SUKU POLITIK SUKU........HANG TAK PAYAH AJAK...MISTI BERSATU PUNYA.

KALU HANG HABAQ PAS TAK BETUI PON KITA BULIH BEKI SAMA2.

DARIPADA HANG MELALAK TAK TENTUI PASAI LEBIH BEIK HANG JADI KOORDINATOR DEBAT KA....WACANA KA....MUZAKARAH KA DALAM HAL2 YANG MENJADI PERTIKAIAN ANTAGHA PAS DAN PARTI BEWAK, TERUTAMA SEKALI BAB AKIDAH.

he he he

Unknown said...

Memang betul kata Dr Uthman tu, sebab itulah beliau tak sanggup tinggal di pondok batang nibung setelah berhenti dari jadi pensyarah di UM dahulu

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online