Khamis, 5 November 2009

ROYALTI MINYAK: KELANTAN ADA HAK KE..?


LUPAKAN DR DEATH PORNTIP SEMENTARA…KITA SAMBUNG BICARA LAGI TENTANG ISU ROYALTI MINYAK DI KELANTAN…HEHEHE..PANAZZZ NI..!!

PENULIS PELIK….KENAPALAH ADA LAGI PUAK YANG TAK FAHAM-FAHAM KELANTAN TAK ADA HAK DARI SEGI PERUNDANGAN UNTUK MENUNTUT ROYALTI MINYAK. AMAT JELAS SEKALI PENERANGAN DS NAJIB BERKAITAN PERKARA TERSEBUT.

NAJIB BERKATA BERDASARKAN UNDANG-UNDANG, KELANTAN DAN TERENGGANU HANYA BERHAK MENUNTUT WANG ROYALTI SEKIRANYA TERDAPAT SUMBER PETROLEUM YANG DIHASILKAN DALAM PERAIRAN NEGERI BERKENAAN.

PERAIRAN NEGERI DITAKRIFKAN SEBAGAI TERLETAK TIDAK MELEBIHI TIGA BATU NAUTIKA YANG DIUKUR DARI TIKAS AIR SURUT ATAU PESISIR PANTAI NEGERI TERSEBUT, KATANYA.
MENURUTNYA LAGI, PETRONAS MEMAKLUMKAN PADA MASA INI HANYA TERDAPAT SEBUAH MEDAN PETROLEUM YANG MENGELUARKAN HASIL DI KELANTAN, YANG TERLETAK DI LUAR PERAIRAN NEGERI TERSEBUT IAITU MEDAN BUMI SELATAN DALAM BLOK PM301.

“BARU-BARU INI SAHAJA DAPAT DISAHKAN BAHAWA ADA BLOK YANG BOLEH DIPERTIMBANGKAN, MAKA KITA AKAN PERTIMBANGKAN BAGI MEMASTIKAN RAKYAT KELANTAN MENDAPAT MANFAAT.” KATANYA.


SEFAHAM PENULIS KENYATAAN DS NAJIB AMAT JELAS, SEHINGGA DALAM NAUTICAL MILES DAN KILOMETER PUN DAH DITERANGKAN OLEH BELIAU. KALAU MASIH TAK FAHAM…NAK DIPERJELASKAN ATAU DITERANGKAN DALAM UKURAN ARAB BARU BOLEH FAHAM KE…?

MACAM NILAH..ORANG DAH KESIAN DAN BERMURAH HATI NAK KASI WANG IHSAN...JANGAN JUAL MAHAL LAGI..REZEKI DAH DATANG MENGOLEK AMBIL AJELAH.

9 Comments:

Mohammad Roslan said...

Salam, Royalti Minyak ini Parti Pas Kelantan ingat mcm royalti lagu. Dapat komisyen jumlah jualan CD.Royalti Minyak sebenarnya adalah bertujuan untuk pembangunan negeri terutamanya perlu dipastikan ia disalurkan kepada rakyat Kelantan.Ia juga tertakluk kepada kerajaan persekutuan. Kerajaan persekutuan ada hak dalam menyalurkan royalti ini supaya tidak digunakan untuk kegunaan parti politik terutamanya pembangkang. Datuk Najib sudah bersetuju memberi royalti minyak ini kepada rakyat Kelantan apa masalahnya?...yang berhak adalah rakyat Kelantan bukan parti Pas. Apa yang diberi itu ambil dulu...Datuk Najib lemah lembut dan orang perihatin terhadap rakyat Kelantan.

HANG JEBAT said...

KATA DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK, DARIPADA SEGI PERUNDANGAN, KELANTAN SEPERTI JUGA TERENGGANU TIADA HAK MENUNTUT ROYALTI KERANA PADA MASA INI TIADA PENGELUARAN PETROLEUM DARI PERAIRAN KEDUA-DUA NEGERI ITU YANG DITAKRIF LEBIH TIGA BATU NAUTIKA (5.55 KILOMETER) DARI TIKAS AIR SURUT ATAU PESISIR.

KATA - KATA YANG MENGELIRUKAN HANYA ORANG YANG BUTA HATI JE TAK NAMPAK.

TERENGGANU :

FAKTA :

1.Hasil dari perjanjian antara Petronas dan kerajaan negeri pada 22 Mac 1975 (payment undur section 4, Petroleum Development Act, 1974), kerajaan negeri Terengganu telah menerima bayaran royalti selama 22 setengah tahun berjumlah RM7.2 bilion sehingga ia diberhentikan pada September 2000 sehingga 2008.


2.Perubahan dasar kerajaan berlaku apabila PAS berjaya menumbangkan kerajaan Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1999. Royalti minyak 5 % diganti dengan DKPP (wang ehsan) mulai 5 September 2000.


3. KUALA TERENGGANU, 15 April (Bernama) -- Kerajaan Terengganu telah menerima wang royalti minyak sebanyak RM650 juta daripada RM1.4 bilion yang dituntut daripada kerajaan Persekutuan dalam tempoh enam bulan lepas.


KELANTAN:

FAKTA

1.Pada 1975, perjanjian telah ditantangani oleh Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohammad Nasir dengan dan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah. Menurut terma perjanjian itu, Kelantan diberikan royalti sebanyak 5 peratus setahun - dibayar tunai dua kali setahun - untuk hasil minyak yang ditemui kawasan pantai dan pesisirnya.


2.Pelantar minyak negeri Terengganu terletak 220 kilometer di perairan Laut China Selatan menerima bayaran royalti minyak. Sedangkan pelantar minyak di Kelantan terletak 170 kilometer di Zon Ekonomi Ekslusif yang diusahakan antara Petronas dengan kerajaan Thailand di Laut China Selatan / Teluk Siam. Pelantar minyak itu diberi nama Pelantar bunga raya, Pelantar cakerawala-1,1A, 2,3 dan Pelantar bintang.Kesemua nama pelantar di dalam bahasa Melayu membuktikan ia milik syarikat Malaysia sekaligus Kelantan juga berhak membuat tuntutan royalti minyak. 3 pelantar ini sudah pasti tidak dalam perairan negeri Terengganu kerana bersempadan dengan negara Thailand.[

KESIMPULANNYA :

KENYATAAN NAJIB MENGGELIRUKAN TERUTAMANYA PADA AYAT :
(KELANTAN SEPERTI JUGA TERENGGANU) KERANA TERENGGANU BERDASARKAN PERJANJIAN 1975 DIBERI ROYALTI CUMA KETIKA PAS MEMERINTAH DITUKAR KEPADA WANG EHSAN TETAPI KEMBALI SEMULA KEPADA ROYALTI PADA TAHUN 2008.

KELANTAN TIDAK PERNAH DIBERI ROYALTI TETAPI 2010 DIBERI WANG IHSAN.

PANDANGAN KU : UNDANG - UNDANG MANUSIA TANGAN - TANGAN MANUSIA YANG MELAKARKANNYA, BILA - BILA MASA MANUSIA BOLEH MENGGUNAKAN UNTUK KEPENTINGAN POLITIK SONGSANG.TETAPI INGAT UNDANG - UNDANG ALLAH MENANTI DI MAHKAMAH ALLAH UNTUK DIPERSOALKAN.

RENUNGAN :

TIGA GOLONGAN YANG DILAKNAT

Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a. katanya, “Bersabda Rasulullah s.a.w.: Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan dari Allah pada hari kiamat, bahkan akan mendapat siksa yang pedih; iaitu si tua bangka yang berzina, Raja atau kepala negara atau penguasa yang pendusta dan fakir yang sombong.”

SEKIAN DAHULU...

HANG JEBAT said...

RENUNGAN UNTUK DIRU KU DAN ABG TUAH :

Allah SWT melalui firman-Nya yang bermaksud: ”Wahai orang-orang yang beriman Janganlah kamu mendahului (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran daripada) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah
al-Hujurat
, 49:1)

Di dalam hadis lain, Nabi SAW juga melarang kita untuk menyampaikan semua cerita yang kita dengar tanpa diselidiki terlebih dahulu. Bahkan, perbuatan seperti ini termasuk sebahagian daripada pendustaaan. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Cukuplah seseorang itu berdusta dengan dia menceritakan setiap apa yang dia dengar.” (Riwayat Imam Muslim dalam mukaddimahnya)

Anakbukitgantang said...

Macam mana nak kemuka fakta kalau fakta itu salah

sila bezakan antara royalty dengan wang ehsan

royalty bila layak dapat kerana berada dalam 3 batu nautika dari pantai

jika tidak hanya diberikan wang ehsan

sila lebih prihatin sebab yang layak dapat royalty mintyak hanya sabah dan sarawak

Tanpa Nama said...

Salam semua.
Semalam Mak saya beri saya upah RM3.00 kerana menolongnya menyapu sampah dihalaman.
Adik saya juga diberi upah RM3.00 kerana perkara yg sama.

Hari ini adik saya diberi RM1.00 dan saya hanya hanya RM0.50.
Saya tanya kenapa? Mak jwb adik berkelakuan baik di sekolah dan bajunya tak kotor tapi sebaliknya saya pula selalu balik kerumah dgn baju yg kotor dan berbau.

"Ishh, apa la mak ni, tak adil betul!!" Marah saya.

Tanpa Nama said...

Salam semua.
Semalam Mak saya beri saya upah RM3.00 kerana menolongnya menyapu sampah dihalaman.
Adik saya juga diberi upah RM3.00 kerana perkara yg sama.

Hari ini adik saya diberi RM1.00 dan saya hanya hanya RM0.50.
Saya tanya kenapa? Mak jwb adik berkelakuan baik di sekolah dan bajunya tak kotor tapi sebaliknya saya pula selalu balik kerumah dgn baju yg kotor dan berbau.

"Ishh, apa la mak ni, tak adil betul!!" Marah saya.

Mohammad Roslan said...

Salam Saudara Hang Jebat,Ulasan anda adalah baik dan berfakta tetapi sayang sekali fikiran anda terlalu beremosional tentang taksub kepartian walaupun semua bahan-bahan masakan cukup tapi ketaksupan anti Umno tuan telah mengurangkan kesedapan lauk yang anda pertengahkan.

Akta kemajuan Petroliam 1974 sebenarnya diwujudkan kerana kerajaan persekutuan pada masa itu sukar mengendalikan urusan pencarian (exlore) minyak di negeri Sabah dan Sarawak. Seperti sedia maklum Sarawak adalah pengeluar minyak petrolium yang terbanyak pada ketika itu. Oleh kerana persempadanan luar pantai Malaysia diantara negeri-negeri Sabah dan Sarawak tidak ditentukan semasa negeri-negeri itu ditubuhkan. Mungkin disebabkan berhadapan dengan konfarantasi dengan Indonesia pada masa itu. Maka Akta Petrolium Negara 1974 di praktikan dengan kedua-dua negeri tersebut. Sehingga kini tidak ada perlembagaan negara berkenaan dengan sempadanan dluar pantai atau offshore. Bertambah lagi dengan masalah kawasan ekonomi eksklusif (EEZ). Persoalan sekarang adakah EEZ ini termaktub dalam perlembagaan negara iaitu mengenai persempadanan negeri-negeri.

Sedikit kupasan sejarah Negeri kelantan dan Trengganu sebagai panduan: Pada July 1909, Great Britain dan Siam memeterai satu perjanjian yang digelar Anglo-siamese dimana Siam menyerahkan Kelantan dan Trengganu kepada britain. Pattani diletakan bawah Siam.Thailand mengambil alih Kelantan dan Trengganu semasa perang dunia kedua dimana pihak Jepun menyerahkan kepada Thailand. Selepas perang tamat Kelantan dan Thailand diberi semula oleh Thailand kepada British.

Pertikaian kerajaan negeri Kelantan ialah kawasan minyak dan gas yang dianggarkan luasnya hanya 7250km/sq.Oleh kerana kawasan ini terletak 6.2416 darjah Utara 102.09333 darjah timur adalah didalam kawasan EEZ negara Malaysia, Thailand dan juga Vietnam. Inilah dimaksudkan kawasan tuntutan bertindeh. Maka pada 30 May 1990 satu perjanjian bersama memajukan kawasan itu ditanda tangani oleh kerajaan-kerajaan Thailand dan Malaysia. Oleh kerana pihak Vietnam juga buat tuntutan ke atas kawasan itu maka satu lagi memorandam kefahaman telah dimeterai diantara ketiga-tiga kerajaan untuk membangunkan kawasan tersebut. Inti pati perjanjian tersebut tidak ada negara menggunakan kawasan itu hak kepunyaan mereka. dari sini bukankah hak kawasan itu bukan kerajaan Malaysia. Tapi kalau bukan kerajaan Malaysia mana boleh kawasan itu hak kerajaan negeri Pas. Cuma kerajaan Malaysia usaha bersama dengan ketiga-tiga kerajaan negara tersebut. Apakah hak negeri kelantan sebenar...ikutkan kerajaan negeri ini semuanya tidak berhak apa pun...ketua negeri yang dilantik ini semasa penjajahan British cuma yang ada kepentingan untuk penjajah. Maka lupakan kenegerian. orang melayu lebih kepada kenegerian kepada negara.Tepat dengan 1 malaysia...kita ini mengaku kita orang Malaysia dari orang kelante..orang nogeri...orang johor dan lain-lain....Wassalam.

HANG JEBAT said...

Salam mamak penang :

Terima kasih kerana keperihatinan kamu tentang kehadiran ku di blog ini:

Aku cuba sekali lagi mengupas apa yang aku maksudkan :

petikan dari blog abg Tuah :

KATA DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK, DARIPADA SEGI PERUNDANGAN, KELANTAN SEPERTI JUGA TERENGGANU TIADA HAK MENUNTUT ROYALTI.

ulasan aku :

KATA - KATA YANG MENGELIRUKAN HANYA ORANG YANG BUTA HATI JE TAK NAMPAK.

1. Kalau Terengganu tidak layak menerima royalti kenapa?

1.kerajaan negeri Terengganu telah menerima bayaran royalti selama 22 setengah tahun berjumlah RM7.2 bilion sehingga ia diberhentikan pada September 2000 sehingga 2008.

2.Royalti minyak 5 % diganti dengan DKPP (wang ehsan) mulai 5 September 2000 semasa kerajaan Pas di Terengganu.

3.Kerajaan Terengganu telah menerima wang royalti minyak sebanyak RM650 juta daripada RM1.4 bilion yang dituntut daripada kerajaan Persekutuan dalam tempoh enam bulan lepas ini barlaku tahun 2008 hingga sekarang.

Kelantan:

keadaan kelantan cukup berbeza dengan Terengganu kerana kelantan tidak pernah mendapat royalti tetapi 2010 akan datang dapat wang ehsan.

Persolannya kenapa keadaan kedua - dua negeri berbeza seDangkan PM menyatakan :

KELANTAN SEPERTI JUGA TERENGGANU TIADA HAK MENUNTUT ROYALTI.(KATA - KATA YANG MENGELIRUKAN HANYA ORANG YANG BUTA HATI JE TAK NAMPAK.)



PS : TENTANG Akta kemajuan Petroliam 1974,masalah kawasan ekonomi eksklusif (EEZ)DAN Anglo-siamese TAK PERLU DIBAHASKAN, BIARKAN ORANG YANG BERKENAAN MENENTUKAN KEBENARAN DAN FAKTA MANA YANG LEBIH KUAT. BUKAN TUGAS KITA MENENTUKAN KESAHIHAN SESUATU PERKARA YANG BUKAN BIDANG KITA. ITU PRINSIP AKU TETAPI KAMU AKU TAK TAHULAH... TERSERAH PADA KAMULAH.

Tai said...

Mamak, hang toksah dok bentanglah sejarah. Dia kat sekolah mana belajar sejarah? kalau dia belajar sejarah, takkan dia tak tau semua ni? Kalau dia belajar sejarah pun, demi kerana ketaksuban, dia jadi buta sebuta-butanya tentang sejarah.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online