Khamis, 4 Jun 2009

STADIUM YANG RUNTUH

ISHH..RUNTUH..!!

RUNTUH JUGA..!!

WAHHH..NI KIRA DISASTER NI..!!

PHEHH..LAGI DASHYAT...COLLAPSE TERUS..!!

KEJADIAN BUMBUNG STADIUM RUNTUH DI LUAR NEGARA.
"APA YANG BERLAKU DI KUALA TERENGGANU ITU SEBAGAI MENANDAKAN KERAJAAN BN AKAN RUNTUH TIDAK LAMA LAGI," KATA TUAN GURU DATO' NIK ABDUL AZIZ NIK MAT DI SINI SEMALAM.


"INI TENTUNYA BUAT STADIUM LEBIH PASIR DARIPADA SIMEN NI, KALAU TAK, TENTU PERKARA STRUKTURNYA TIDAK MUDAH RUNTUH," UJARNYA.
KOMEN PENULIS...BILALAH NIK AJIS BELAJAR KEJURUTERAAN BANGUNAN. PENYIASATAN BELUM PUN MULA DAH MEMANDAI-MANDAI ULAMA POLITIK NI BUAT TELAHAN POLITIKNYA. YANG RUNTUH BUMBUNGNYA BUKAN STRUKTUR SIMEN ASAS BANGUNAN STADIUM TU.

5 Comments:

luah fikiran said...

Setuju, siasat dahulu hingga ke akar umbi, kemudian baru buat komen. Sila baca posting saya: "STADIUM SULTAN MIZAN RUNTUH : DISEBABKAN BENCANA ALAM ATAU APA?" - luahfikiran.

TAAVEEKUN PERAK said...

APA YANG AKU BOLEH KATAKAN, KEPIMPINAN BARISAN NASIONAL BERMULA DARI TUANKU ABDUL RAHMAN HINGGALAH ERA DS NAJIB, DAH TERBUKTI LEBIH ISLAMIK, LEBIH DINAMIK DAN LEBIH IDEALISTIK, LEBIH TERKEHADAPAN DAN LEBH BAIK DARIPADA KERAJAAN PAS DI KELANTAN. SEMUA IDEA HJ HADI DAH DI WAR2KAN OLEH TUN MAHATHIR SEWAKTU PEMERINTAHAN BELIAU. PAS BOLEH MENCEDUK MANA2 IDEA BN SEBELUM INI. MAKA ADALAH LEBIH BAIK BN MENERUSKAN KESINAMBUNGAN PEMERINTAHAN DARIPADA MENJADI LEBIH HIPOKRIT MCM PAS KEHKEHKEH..

kuntakinte said...

salam,Ni Ajis ni beruk...hal stadium kira saruk politik parti jugak...ish..ish... betul2 ulamak semak betul si Ni Ajis ni.... bukan benda baru pun runtuh meruntuh ni....

biar le pegawai2 kerajaan yg bertanggungjawab menjalan kan kerja mereka, melakukan siasatan dan sebagainya, siapa yg bertanggungjawab dia akan tanggung le nanti...ini tidak terus je kaitkan stadium runtuh dengan UMNO...

oh...kalau macam tu kira PAih akan bercerai le dari memerintah sebab Ustz Akil ulamak PAih tu bercerai berai semata2 gilakan artis...boleh ke macam tu...

phuiii punya Ni Ajis..nyakyuk...Tun Mahathir dan Pak Lah pun tahu dah tua elok rehat buat amal ibadat..ini dia tidak nak nongkat jawatan sampai mati.

ISAC said...

Salam,

Sebagai Jurutera Professional, saya sangat2 bersetuju dengan luahan fikiran 2009 Jun 5 10:35. Sebagai manusia yang waras dan bertanggung-jawab kita X boleh mengeluarkan komen2 yang X bertanggung-jawab...

Walau pun saya seorang jurutera awam, saya juga mahu menunggu apakah keputusan jawatankuasa siasatan berkenaan.

Pasukan pakar baru sahaja mengkaji perkara tersebut, sepatutnya berilah perkara ini kepada orang yang mahir untuk menjalankan penyiasatan dan membuat kesimpulan.

Saya masih teringat retorik pertubuhan2 agama semasa masih bersekolah sekitar 25 tahun dahulu bahawa "Jika kita meletakkan seseorang yang bukan ahli mentadbir sesuatu perkara maka bersedialah untuk menghadapi kehancuran". Saya terlupa samada ianya dipetik dari Al_Quran atau pun As-Sunnah.

Cuma apa yang hendak saya nyatakan disini...Mungkin jurutera2 kita telah tersilap menjalankan kerja2 mereka...Tetapi janganlah pula di antara kita yang bukan pakar dalam perkara tersebut juga hendak memberikan komen2 negatif yang hanya boleh mengeruhkan kedaan. Bagaimana TG Nik Aziz yang diketahui umum "Pakar" dalam bidang Agama hendak berbicara pasal kejuruteraan struktur yang sama-sekali bukan bidang yang dipelajari oleh beliau?

Bukankah ini juga yang dimaksudkan oleh terjemahan hadis/ayat Al Quran di atas?

Janganlah semua perkara hendak dipolitikkan... Kita cuma akan menuju kehancuran...

ISAC said...

Pada hemat saya secara general...

Melihatkan kepada gambar2 di akhbar, runtuhan bumbung adalah disebabkan samada oleh kegagalan struktur "steel trust" bumbung, kerana faktor angin yang salah semasa kerja2 merekabentuk ataupun masalah pada sambungan struktur bumbung ke struktur r/c utama stadium dan mungkin juga kesilapaan oleh kontraktur bumbung ketika membuat kerja-kerja pemasangan.

Struktur utama stadium (R/C) X terjejas teruk. Design rekabentuk bumbung perlu dikaji samada ia mengambil kira faktor angin yang bersesuaian. Ini adalah kerana faktor angin sememangnya tinggi untuk kawasan tersebut kerana ianya adalah kawasan tanah rendah, rata dan berdekatan dengan laut.

Untuk tempat2 lain di Malaysia faktor angin kepada rekabentuk untuk bangunan kurang 4 tingkat adalah amat minimal...Struktur bumbung stadium tersebut juga adalah direkabentuk dan dibina oleh kontraktor yang berpengalaman dari korea.

Pihak kontraktor tersebut juga sepatutnya menyelidik design rekabentuk struktur r/c utama stadium berkenaan untuk mengenalpasti tempat2 dimana hendak dipasang sambungan untuk struktur bumbung berkenaan.

Ini penting kerana struktur2 ini perlu juga direkabentuk untuk mengambil beban tambahan yang dikenakan oleh struktur bumbung terhadapnya.

Akhir sekali walau macam mana bagus designer mereka bentuk sesuatu struktur tersebut, kontarktor pemasanganya (main atau sub-contraktor) memainkan peranan yang cukup besar kerana jika pemasangan dibuat secara "cincai" designer yang turun dari langit pun X ada gunanya.

Wasalam.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online