Sabtu, 20 September 2008

MAMAK HAJI, Kenapa Melayu Pulau Pinang Mundur

1. Merasa diri mereka adalah golongan minoriti dan tidak di pedulikan. Oleh itu setiap langkah pembangunan kerajaan negeri semasa BN memerintah dianggap anti Melayu. Sedangkan Melayu itu sendiri layu dan tidak mampu berdaya saing dengan bukan Melayu.

2. Merasa diri ditindas kerajaan yang dikatakan kerajaan berteraskan kaum Cina, sedangkan majoriti anggota kerajaan negeri adalah Melayu. Majoriti pegawai kerajaan pusat adalah melayu. Majoriti pegawai PBT adalah melayu.

3. Merasa terpinggir di Negeri sendiri kerana tidak mampu memiliki rumah yang terlalu mahal sedangkan tanah-tanah Melayu yang dibangunkan. Majoriti tanah kepunyaan Cina adalah tanah bukit yang tidak boleh dibangunkan. Maka salah siapa kalau Melayu sendiri tamak haloba dengan wang ringgit sanggup jual tanah yang mahal dan pindah ke Seberang Jaya untuk membeli tanah yang murah.

4. Polimik Melayu di Pulau Pinang berkisar penghijarahan beramai-ramai orang Melayu ke Seberang Prai untuk mencari kehidupan yang lebih selesa dengan itu ekonomi dan sosial yang sedia ada pada mereka telah tercabar.

5. Dengan kos dan sara hidup (bandar) di Pulau agak tinggi dan kos pemilikan premisis kediaman dan perniagaan semakin jauh dari jangkauan orang Melayu.

6. Ada juga yang kata orang melayu ini telah dilatih terlalu harapkan bantuan kerajaan tanpa mahu kerja keras untuk memajukan diri.

7. Kenapa tidak manfaatkan tanah wakaf yang sedia ada untuk menjana ekonomi Melayu. Di seluruh negara terdapat 32,000 hektar tanah wakaf. Negeri yang paling banyak tanah wakaf Negeri Johor. Tetapi dari segi nilai yang paling tinggi ialah tanah wakaf yang terdapat ditengah bandar George Town. Kerajaan Pusat telah pun mengadakan RM250 juta untuk membangunkan tanah wakaf diseluruh negara. Kenapa yang diamanahkan untuk jaga tanah wakaf ini tak mahu gunakan sumber ini untuk memajukan tanah wakaf di Pulau?.

8. Kerajaan telah adakan agensi-agensi kerajaan Seperti Mara, PDC, UDA Holdings dan Majlis Perbandaran untuk program membantu Melayu Pulau Pinang, kenapa masih tak mampu berdaya saing? Salah siapa? Kerana terlalu dimanjakankah?

9. Sebelum ini pun DSAI pernah memegang jawatan No.2 di Malaysia dan pernah memegang Jawatan Menteri Kewangan, kamu semua kata dia cerdik; apa yang di buat untuk Melayu Pulau Pinang?.

a. Dia bawa Melayu Pulau duduk kat Perda.
b. Dia buat UITM kat Permatang pauh.
c. Dia buat pejabat untuknya di bandar Perda sayang tak dapat duduk kat pejabat yang canggih itu sekarang jadi opis TNB.
d. Dia buat Bangunan MPSP 66 juta dibandar perda. Sampai duit MPSP lingkup.
e. Semua orang Penang tau apa kerja yang dia dengan Mr.10% buat kat penang!. Jangan kata masa jadi no.2 tak buat apa tapi orang permatang pauh harap sebagai MP pembangkang apa yang dia boleh buat?.Pak Lah pun dah penat dah nak nasihat Melayu pinang ini.!!!.tak boleh diperbetui lagi dah!!!.Nasib baik ada kilang Jepun dan mat salleh kalau depa belah apa nak jadi tak tahulah.Semua nak kerja operator kilang jepun.ang manager kat kilang-kilang ada satu melayu je!kat HR

Oleh Mamak Haji

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online