Isnin, 23 Februari 2009

KALAU MAHU BETUL-BETUL KEJAM..

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar tidak boleh mentafsir undang-undang mengikut ideologi politik kerana ia boleh mencetuskan suasana tidak stabil dan huru-hara.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal yang juga Pengerusi Persatuan Parlimen Komanwel (CPA) berkata, belum pernah terjadi di negara anggota Komanwel, seorang Speaker DUN menggantung ahli dewan selama 18 bulan di luar sidang seperti dilakukan Sivakumar.

Katanya, tindakan Sivakumar itu tidak mengikut peraturan kerana keputusan tidak dibuat di dalam sidang DUN dan tempoh penggantungan biasanya selama dua hari sahaja.
''Sebagai Pengerusi CPA, saya sangat kecewa dengan tindakan Speaker DUN Perak kerana ini telah mencemarkan sistem demokrasi negara, ini satu penyalahgunaan kuasa secara total.
Mohd. Shafie berkata, sekiranya tindakan Speaker DUN Perak itu dianggap mengikut undang-undang, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia juga boleh mengambil tindakan sama terhadap Ahli Parlimen pembangkang.

BEGINILAH PENULIS JUGA SUKA NAK KASI TAMBAH SEDIKIT…

1. APA PANDANGAN PIHAK PEMBANGKANG SEKIRANYA SPEAKER DEWAN PARLIMEN MENGANTUNG KESEMUA MP PEMBANGKANG YANG PERNAH MELANGGAR PERATURAN DEWAN SELAMA 18 BULAN.

2. APAKATA KESEMUA PEGAWAI DAN KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENYOKONG PEMBANGKANG DI KENAKAN TINDAKAN DISPLIN YANG KERAS?

3. APAKATA KESEMUA ANAK-ANAK PEMBANGKANG DIKECUALIKAN DARI MENERIMA BANTUAN BUKU TEK PERCUMA DAN LAIN-LAIN KEMUDAHAN?

4. APAKATA GOLONGAN PETANI DAN NELAYAN YANG MENYOKONG PEMBANGKANG DI KECUALIKAN DARI MENERIMA APA-APA BANTUAN ATAU SUBSIDI DARI PIHAK KERAJAAN?

5. APA KATA GOLONGAN BUMIPUTRA YANG MENOLAK DEB DI KECUALIKAN DARI MENERIMA BANTUAN DAN KUOTA-KUOTA PERUNTUKAN DEB?

HMM..ADA MUNGKIN LOGIKALNYA PENDAPAT PENULIS KERANA BUAT APA BERBUDI PADA MEREKA YANG TAK PERNAH TAHU BERSIKAP ADIL SERTA JAUH SEKALI TAHU BERTERIMA KASIH

Sumber: utusan online

34 Comments:

Mohd Kamal Adzrin said...

Abis tu kes khir toyo ni apa cerita? :-


1. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holdings.

Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

2. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja.

Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

3. Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

4. Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri).Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

5. Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu.Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

6. Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

7. Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

8. Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

9.Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182.. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

10. Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000 km paip,jadi berapa untung JAKS?

11. Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km)merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.


12. Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

13. Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

14. Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

15. Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

16. Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

17. Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, "Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang."

18. Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

19. Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.

20. Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah & projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

Tanpa Nama said...

SALAM KAME..

KALAU BETUL ADA BUKTI KENAPA TAK BUAT LAPORAN KEPADA POLIS ATAU SPRM.

AWAK TAHU TAK MENYEMBUNYIKAN KESALAHAN ADALAH SALAH.

abangtuah

Tanpa Nama said...

Salam Abg Tuah,
Tak boleh lakukan seperti yang abg tuah katakan kerana itu HARAM, kecuali jika akan untungkan mereka barulah HALAL. Memang pembangkang ni HARAM JADAH kan?

Ni, keme ni, satu lagi haram jadah. Kenapa tak pegi buat laporan? Mana dapat maklumat ni? dari blog mana? jangan bodoh nak cuba tunjuk pandai. Kalau takat copy n paste info dari blog lain, lagi baik kamu mampus je.

Tai said...

Bukan setakat haram jadah. Bodoh=bangang=sial pun.

Abang tuah, itu speaker pun tak sekolah punya. Pi sekolah dulu baru mai jadi speaker.

Bee Jan said...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama said...

jangan la guna nama tuah...kalau setakat nak menjilat bontot umno tu......

Tanpa Nama said...

Tuah,
pembayar cukai kaum melayu dari kalangan persendirian dan syarikat mewakili 25% sahaja dari jumlah kutipan cukai keseluruhan Malaysia. Ini Che Det yang cakap, bukan saya. Kalau semua kontrak sosial seperti buku dan perubatan tidak diberikan kepada mereka yang tak menyokong Umno, apakata kerajaan juga jangan mengambil cukai dari mereka. Hilang 75% cukai kerajaan boleh bangkerap. Dari 25% cukai Kaum melayu pula sebahagian datang dari penentang Umno, maka tinggal 13% saje. Boleh anda bayangkan, jangan nak marah tak tentu pasal. Aku dari golongan penentang umno, berniaga tak pernah guna Deb, aku senang. Bayar cukai tahun lalu 120K tahun ni mungkin kurang sikit. Kalau nak tarik kemudahan semua termasuk Deb, saya syorkan dipercepatkan tetapi tolong kasi pengecualian kutipan cukai. Lagi untung beb, setakat buku, insuran kesihatan, yuran sekolah baru congak congak 20K setahun, cukai 120k, untung 100k. Kalau boleh untung itu aku kasi runah anak yatim semua, allah akan gandakan tak kurang 10 kali. Ini telah terbukti sejak bertahun tahun aku meniaga.

Syarikat kaum cina yang besar, yang kecil, penjual buah potong- semuanya bayar cukai dan menyumbang 60% pendapatan Malaysia. Tak pernah ke kita menghargai sumbangan mereka? Adakah kita terlalu perkauman?

Navy pencen

Tanpa Nama said...

Cantik sungguh bahasa yang digunakan oleh pencacai UMNO. Ianya sebaik perangai orang yang bakal memimpin Malaysia. Kalau inilah caranya orang Melayu mengeluarkan pendapat, aku rasa Malaysia akan memjadi negara yang dihuni oleh orang yang dah hilang pertimbangan akal dan kalau nasib tak baik Islam akan hilang di Malaysia. Islam tak pernah mengajar umatnya memaki hamun.

marauhirang said...

Seringkali tertanya-tanya.....

Adakah Amanah dan Sedekah itu sama..

Adakah Tanggungjawab dan pemberian itu sama...

Renung dan fikirkan....

heheheheheheh

AbgTuah said...

WOI NAVY PENCEN..

KAU PUN SALAH SERORANG YG MENIKMATI DEB JANGAN KAU KALENTUNGLAH..CUBA KAU BAGI TAHU PERNIAGAAN APA KAU BUAT...KAU PERNAH DAPAT PINJAMAN TAK..KAU DAPAT KONTRAK DARI MANA BEB..

KAU JANGAN KIRA CUKAI KAU TU DAH CUKUP BESAR..BAGI KAU MEMANG APA YG KERAJAAN SEDIAKAN TAK MENCUKUPI TAPI JUTAAN LAGI MASIH MEMERLUKAN..KAU USAH SOMBONG SANGATLAH..KALAU TAK DENGAN KEJAYAAN DEB..YG MEMACU KEMAJUAN DAN JUGA KEAMANANAN YG BEJAYA DIBAWAKAN OLEH KERAJAAN KAU BELUM TENTU LAGI BOLEH DAPAT PENDAPATAN RATUSAN RIBU RINGGIT. KAU MASIH KATA DEB TAK MENBANTU KAU..ISHH..ISHH...

LAGI SATU KAU JANGAN FIKIR CUKAI INDIVIDU DAN KORPORAT TU CUKUP NAK MENAMPUNG PERBELAJAAN TAHUNAN KERAJAAN...SEKIRANYA BUKAN USAHA DAN KEBIJAKSANAAN KERAJAAN MELABOR DAN NIAGAKAN WANG TERSEBUT BAGI MENJADI IANYA BERLIPAT-GANDA SEHINGGA UNTUNG TRILLION RINGGIT JANGAN HARAP KAU DAN PUAK KAU DAPAT KEMUDAHAN SEBEGINI MEWAH...

KALAU ORG TU NYAYUK PUJAAN KAU TU YANG JADI PEMERINTAH HANCUSS LAH NEGARA NI...

AbgTuah said...

ANON 22.16..

KALAU KAU DAH TAHU KERAJAAN TELAH MENJALANKAN TANGGUNGJAWABNYA DENGAN BAIK..SEMUA KEMUDAHAN ASAS MENCUKUPI JADI APA YG KAU DAN PUAK KAU TERJERIT-JERIT LAGI MACAM KUKANG...ITU TAK BETUL INI TAK BETUL..

KAU NIH SEBENARNYA PUN SAMA MACAM ORANG TUA KUTUK TU DOUBLE STANDARD...

AbgTuah said...

WOII ANON 21.03..WEII MALAUN KAU CUBA PERGI BLOG PENYANGAK PEMBANGKANG KAU BUAT PERBANDINGAN SAPA YG LEBIH TERUK..

KAU PUN TAHU..BUKAN TAK TAHU..KERANA MATA KAU TAK BUTA LAGI..CUMA HATI KAU AJE DAH BUTA HITAM PEKAT ZULMAT

KAU PUN SEKATEGORI DENGAN ORANG TUA NYAYUK TU JUGA..DOUBLE STANDARD..

NAK AKU LETAK DEKAT SIDEBAR AKU LEMBU PAKAI KETAYAP..TETAPI MASIH AKU TAK SAMPAI HATI..TAPI BLOG RAKAN KERAJAANRAKYAT DAN LAIN-LAIN SANGGUP MERUPAKAN KHIR TOYO DAN LAIN-LAIN SEMACAM MENATANG KHINZIR.

KAU DAN JUAK KAU MENAPIK ISI NERAKA AJE LAYAKNYA.

Tanpa Nama said...

Tuah,
Perniagaan pertama aku: Jual spare part traktor kat Papua. Aku beli kat 'surplus stock' amerika aku jual kat kawan kawan aku yang tebang hutan di papua.
Perniagaan kedua aku: aku beli peralatan tentera berteknologi amerika yang dibuat dikilang-kilang korea selatan, aku jual kat iran terutamanya barang optik malam. Senang aje - ada komponen tertentu saja diperlukan, yang lain tu buang saje masuk bakul sampah
Perniagaan ketiga aku: aku ada beberapa pasukan penyelam laut dalam yang aku guna untuk ambil sub-contract menyelam di azerbaijan, North sea, nigeria. cuci teritip FPSO dan pasang kabel komunikasi dasar laut. semua penyelam ini aku latih kat www.divebell.com townsville australia. Malaysia punya sijil tak laku sampai hari ini. TLDM pun terpaksa ambil jurulatih luar untuk melayak kan penyelam mereka diterima oleh pasaran antarabangsa terutamanya bagi bell diving, surface supply dan mix gas.
Tolong asingkan aku dari DEB. Alat ini telah lama memperlemahkan orang melayu dan juga digunakan untuk memberi perniagaan kepada syarikat syarikat melayu yang lemah tetapi ada kabel.

Aku tak pernah dapat kontrak gomen, tak pernah daftar dengan gomen. minta maaf sedara tuah, aku takde keyakinan bahawa aku boleh maju kalau dilindungi oleh gomen.

Navy pencen

Tanpa Nama said...

WOI NAVY PENCEN YG PASUKAN NAVY MALAYSIA LATIH KAU DARI TAK TAHU SEHINGGA PAKAR TU APA KE DIA.DULU SEBELUM KAU MASUK NAVY AKU INGAT YANG KAU TAHU BUAT AMBIL UPAH MENEBAS ATAU GALI PERIGI KAT KAMPUNG AJE...

JANGAN KAU INGAT DENGAN BERTAPA DENGAR CERAMAH SESAT HARI-HARI KAU DAPAT ILMU DAN KEPAKARAN TERSEBUT.

CERAMAH TU MEMESONGKAN FIKIRAN KAU AJE...SESAT.

BUKANKAH NAVY TU KERAJAAN YG ESTABLISHED...DAN BUKAN KAH SEMASA KAU DALAM NAVY TU BERBAGAI KURSUS KAU HADIRI SEHINGGALAH KAU NAK PENCEN..HANTAR LAGI KURSUS PERALIHAN DAN BERBAGAI-BAGAI LAGI.

WOII NAVY PENCEN KUCING PUN KALAU KITA BERJASA BAGI MAKAN TAHU MEMBALAS JASA...DENGAN MENANGKAP TIKUS DIRUMAH.

KAU NI TIDAK..LANGSUNG TAK TAHU MEMBALAS JASA..MALAH KAU GIGIT PULA TANGAN YG PERNAH MENYUAPKAN NASI PADA KAU DAN KELUARGA...

AKU TAK KISAH APA KAU NAK SOKONG TAPI JANGAN KAU HINA PULA KERAJAAN YG MENGAJAR KAU MENAPAK SEHINGGA KAU BERJAYA DALAM KEHIDUPAN

NII..INSAFLAH..

ABANGTUAH..

Tanpa Nama said...

Tuah,
Aku masuk navy sebagai jurutera. Kenapa pencen jadi penyelam? Tak relevan langsung kan. Aku pencen awal sebab tak tahan tengok campurtangan orang politik dalam pembelian barang barang pertahanan. Depa beli barang tak kualiti, aku yang jenuh kena buat jadi elok. Aku ada prinsip, aku tak suka, aku tak boleh pencenkan navy, oleh itu aku kena pencen. Sori brader, aku tak pegi latihan peralihan. Aku gadai emas moyang aku untuk belajar menyelam kat australia. lepas dapat sijil Australian Divers Accreditation Scheme Level 3 (ADAS) aku keje kat laut Papua, tu sebab aku ramai kawan sana. Memang navy berjasa memberi aku peluang melihat sendiri kekotoran yang dibuat oleh political master. Navy tak de salah apa. ramai kawan aku disana. Tentera tetap tentera, tentera tak menyebelahi mana mana parti politik cuma janeral saja yang condong.

Navy ujud sebab menjaga 'sovereign'...itu saja bukan angkat barang pindah lepas tu kena maki dengan orang kaya bukit antarabangsa - antaranya setiausaha politik kanan PM

Navy pencen

AbgTuah said...

NAVY PENCEN..

AKU EXPECTKAN MENTALITI YANG LEBIH TINGGI DARI CELL-CELL SIHAT-BERZAT OTAK AWAK.

JANGANLAH KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA..

SEBIJI DUA ANTAH DIDALAM BERAS JANGAN AWAK BUANG BERAS SEBELANGA...

BE POSITIF BRO..TENTU HIDUP NI CERIA..

GIVE YOUR SMILE AT THE WORLD AND YOU MIGHT EXPECT A GOOD SINCERE SMILE BACK..

WASSALAM..

Tanpa Nama said...

Tuah,
That is much better of you dear. Bunyi bagus sikit dari tadi. Nama dah la Tuah, kapai pertama aku keje kena jaga enjin nya- Admiralty Standard Range 1 (ASRI). Enjin ni lapas tu dibuang dan ganti dengan Wartsila- yang supply kompeni adik najib dan bapak sedara dia. Enjin paling slow dalam dunia. Jangan kita dok sumpah seranah orang lain, buangkan yang hitam tu. Kita adalah kita. Kita tahu apa yang betul dan yang salah. Seperti kata A samad Said"pada usia begini tak mungkin aku ditipu". Kita juga sendiri tahu apa yang kita buat kan. Lagi ko maki aku, lagi aku jauh ...cepat marah rupanya si tuah kita...

Navy pencen

AbgTuah said...

SALAM NAVY PENCEN..

TUAH TAK AKAN MARAH MEREKA YANG BERBICARA MENGUNAKAN BAHASA BAIK MENTALITI YANG TINGGI..

TAPI SATU KAWAN RESPEK BRO..PENYABAR.

OKLAH BRO..TERUS DENGAN IDELOGI BRO KAWAN TERUS DENGAN IDELOGI KAWAN. PASTIKAN KITA TERUS MENYAYANGI AGAMA BANGSA DAN NEGARA..

ISHALLAH SUATU HARI NANTI KITA HARAPKAN KEPADA PENYATUAN SUATU HARI NANTI

Tanpa Nama said...

"WEBLOG INI BERTUJUAN MENYEDARKAN BAHAWA WARISAN DAN JATI DIRI MELAYU PERLU DIFAHAMI DAN DIMARTABATKAN"

Tak habis2 dgn tagline Melayu...sini melayu..sana melayu..ketuanan melayu...kuasa melayu terhakis...melayu bla..bla..
Aku pun melayu juga...inilah kesilapan kita apabila bangsa didahulukan. Sepatutnya Islam diletakkann ditempat yang tinggi...kembalilah kepada fikrah..

AbgTuah said...

KAU TUNJUKAN PADA AKU APA KEMAJUAN YANG PAS DAH BAWA UNTUK ISLAM...

AbgTuah said...

CERAMAH..
KETAYAP..
BERING ATAS JALAN..
DURHAKA..
MENTOMAH..
MEMFITNAH..
GENG PUAK YG MENOLAK ISLAM..
BERBELIT-BELIT..
TAK TEPATI JANJI..
MEMECAH UMMAH..
BERPOLITIK SEMASA KHUTBAH..
DAN BANYAK LAGI..

INI SEMUA YG KAU PANGGIL PAS BAWA ISLAM..?

AbgTuah said...

SUDAH-SUDAHLAH..PERKATAAN HANGIT DARI KAU DAN PARTAI KAU TAK BOLEH DIPERCAYAI LANGSUNG..

TARAK INTEGRITI..

Tanpa Nama said...

Apa plak kemajuan yg BN bawa untuk Islam?

1. Buang anak merata-rata
2. Arak berleluasa
3. Pompuan nampak seluar dalam dimana-mana
4. Judi ada halal/haram(yg reg halal? yg tak reg haram?)

Cari kat aku satu ayat yg Allah kata kalau tak laksanakan hukum hudud x pa. Kalau pergi Haji ke Baitullah ada juga term dan con dia iaitu mampu. Klu tak mampu x pa. Tapi klu hudud ada tak Allah kata kalau tak mampu tak payah buat? klu hg jumpa ayat tu hg bubuh dalam ni. Aku dapat je ayat tu..aku confirm betul2...hari ni juga aku masuk BN.

Tai said...

Apa pulak Pas bawa untuk kemajuan islam, pengangguran berleluasa di kelantan, penagih dadah, anak luar nikah, masalah sosial, berleluasa di Kelantan.

Tanpa Nama said...

Kalau kita nak sembang masalah penagih dadah, anak luar nikah, masalah sosial...sampai esok pun x habis...sebab tu aku suruh kembali kepada asal dulu...basic sebagai org Islam.

Aku tggu jawapan dari abg Tuah dulu...mgkin dia cari tak jumpa2 lagi...jawapan tu dah ada dlm kitab dalam umah Abang Tuah...bukan payah nak buka internet. Kalau jumpa tunjuk kat sini....

AbgTuah said...

Tanpa Nama said...

Apa plak kemajuan yg BN bawa untuk Islam?

1. Buang anak merata-rata
2. Arak berleluasa
3. Pompuan nampak seluar dalam dimana-mana
4. Judi ada halal/haram(yg reg halal? yg tak reg haram?)

Cari kat aku satu ayat yg Allah kata kalau tak laksanakan hukum hudud x pa. Kalau pergi Haji ke Baitullah ada juga term dan con dia iaitu mampu. Klu tak mampu x pa. Tapi klu hudud ada tak Allah kata kalau tak mampu tak payah buat? klu hg jumpa ayat tu hg bubuh dalam ni. Aku dapat je ayat tu..aku confirm betul2...hari ni juga aku masuk BN.

----------------------
SALAM ANON YG MENCARI KEBENARAN .

1. BUANG ANAK MERATA-RATA KELANTAN YG PALING BANYAK BERLAKU...DAN BUKAN ORG UMNO AJE BUAT GITU..MUNGKIN PAS PUN ADA.

2. ARAK DIBAWAH PEMERINTAHAN NIZAR PUN TAK TERDAYA NAK HAPUSKAN. BEGITU JUGA USAHA PAS DI SELANGOR SETENGAH JALAN.

3. DIKAWASAN JAJAHAN PAS KEDAH..KELANTAN DAN PERAK MASIH JUGA TAK BERKURANGAN AKTIBITI MAKSIAT. TAK CAYA GI SHOPING2 KOMPLEK DIPERAK DAN KEDAH LIHAT SENDIRI. JANGAN KATA ANAK ORG UMNO SAHAJA ANAK PEMBANGKANG PUN RAMAI.

4. JUDI YG REG UNTUK BUKAN ISLAM...ITU PUN PAS BELUM TENTU DAPAT BENTERASKAN.

SEBANARNYA DARI PENGALAMAN MATA TUA NI..BANYAK PERUBAHAN BERLAKU JIKA DIBANDING 40 TAHUN DAHULU DIMANA JUDI NOMBOR EKOR NI DI JUAL DENGAN BEBAS DARI RUMAH KE RUMAH. SEKARANG ADA LAGI KE?

SEBENARNYA BUKAN KERAJAAN TAK BERUSAHA..TELAH BANYAK PERUBAHAN JIKA DIBANDING 30 TAHUN DAHULU..BENAR APA YG KAWAN KATA NI..DARI PANDANGAN MATA TUA, KAWAN LIHAT BANYAK MELIHAT PERUBAHAN YG DIBAWA OLEH KERAJAAN.

HUKUM HUDUD TU HAK ALLAH. TU KAWAN FAHAM DAN TAHU SANGAT. TAPI AWAK JUGA JANGAN LUPA HJ. HADI PERNAH BERKATA KALAU PAS MEMERINTAH HUKUM TERSEBUT AKAN DITANGGUHKAN DAHULU KERANA PEMBANGUNAN BELUM MENYELURUH. DAN LUPAKAH AWAK HJ HADI BERKATA HUDUD .00001% SAHAJA DARI HUKUM ISLAM. DIA JUGA BERKATA HUKUM NEGARA SEKARANG PUN SEBAHAGIAN DARI HUKUM ISLAM.

JADI SEKARANG AWAK PERLU TEPATI JANJI...MASUK UMNO/BN...HARAP AWAK KATAKAN KEPADA MALAYSIA ABANGTUAH YG TELAH MEYEDARKAN AWAK BAHAWA PERJUANGAN UMNO JUGA BERLANDASAKAN ISLAM.

HEHEHE GURAU AJE TU.SEBENARNYA KAWAN BUKAN MEMAKSA..TAPI KALAU AWAK MASIH KEKAL DENGAN PAS ..SESEKALI KENA JUGA FIKIR..BUKAN SEMUA YG PAS LAKUKAN TU 100% BETUL...

ANON PADA KAWAN PAS DAN UMNO KEDUA-DUA PUN BETUL KEDUA-DUA PUN SALAH JALANNYA..

YANG BETUL KEDUA-DUANYA BERJUANGAN UNTUK AGAMA DAN BANGSA.

INGATLAH UMNO TU PUN ISLAM..SEJAHAT-JAHAT UMNO SEBAGAIMANA YG DITUDUH..BILA SEBUT TENTANG AGAMA MEREKA TIDAK AKAN SANGGUP MENGADAIKANNYA, 1000 TRILLION PUN BUKAN HARGANYA...

YANG MENJADI TAK BETUL KERANA KEDUA-DUANYA ANGKOH ENGGAN BERKERJASAMA.

DULU KAWAN TAK MEMBENCI PAS. TAPI KAWAN MULA MEMBENCI PADA PAS APABILA MEREKA BERSEKUTU DENGAN PKR DAN DAP SEMATA-MATA UNTUK MEMUSNAHKAN UMNO. ITU YG KAWAN TAK BOLEH TERIMA..MENGHANCURKAN SESAMA ISLAM.

INGAT SEKIRANYA BERSEKUTU DENGAN DAP DAN PKR MAKA PELUANG UNTUK MENGHANCURKAN UMNO TU MEMANG BESAR...TAPI BENAR-BENARKAH AWAK BEFIKIR BAHAWA TINDAKAN TERSEBUT ADALAH YG PALING BETUL DAN TERBAIK..BUKANKAH DENGAN HANCURNYA UMNO JUGA AWAK MENGHANCURKAN BENTENG PERTAHANANA AGAMA DAN BANGSA AWAK JUGA.

OLEH KERANA MEMIKIRKAN SEBAB TERSEBUTLAH MAKA SAYA DENGAN RELA HATI TANPA UPAH..TANPA GAJI..TANP DIPAKSA..BERJUANG..BERBLOGGER..DEMI MEMPERTAHANKAN KEDUDUKAN KITA YANG SEMAKIN KRITIKAL. BUKAN RASIST..TAPI MEMANG DAH SECARA SEMULA ATURAN ALAM IAITU PRJUANGAN UNTUK SURVIVAL..YE SUVIVAL AGAMA DAN BANGSA..

BILA SEBUT BANGSA JANGAN PULA KATA ASSOBIYAH PULA..HJ HADI PUN PERNAH BERKATA SANGGUP MEMPERTAHAN HAK MELAYU SEKIRANYA MEMERINTAH

SEBENARNYA YG SEBETULNYA KITA BERJUANG BAGI MEMELIHARA AGAMA. DIRI..KETURUNAN..HARTA BENDA..DAN NEGARA

ITU SAHAJALAH PANDANGAN SAYA.SELEBIHNYA AWAK SENDIRILAH FIKIR-FIKIRKAN.

Tanpa Nama said...

Salam...

Tak ada langsung apa yg dicari...sebaliknya soalan simple sy dibalas dgn ulasan yg cuba mengaburi mata...sy hanya perlukan ayat dari dalam Al-Quran je tentang hukum hudud jika tidak dilaksanakan masih dibolehkan. Soalan yg tidak terjawab. Nik Aziz pernah kata..klu UMNO hendak laksanakan hukum Islam yang sebenar-benarnya dia sendiri akan bubar PAS dan mengajak semua ahli PAS utk masuk UMNO. Kerana apa parti PAS ditubuhkan? kerana utk memartabatkan Islam...tapi klu UMNO nak betul2 memartabatkan Islam tak perlulah ada PAS lagi.

Masalahnya selepas 50 tahun tidak ada sekelumit pun perasaan UMNO utk melaksanakan hukum Islam. Sebalik hukum ini pernah diperlekehkan oleh Tun Mahathir. Kenapa kita sembahyang? knp kita menunaikan haji? knp kita mengeluarkan zakat? kerana semua benda tu disuruh didalam AL-Quran. Tapi pasal apa hukum Islam kita tak laksanakan??? Benda ni bukan main2. Ini hukum ALLAH!! Wajib kita laksanakan. Ini yg sy tak paling sy tak faham...

Jika UMNO nak laksanakan hukum Islam sy tak harapkan kejayaan dalam masa setahun..malah sy redha klu UMNO ambil masa 50 thn lagi untuk menjayakan sepenuhnya Hukum yg diturunkan oleh ALLAH ini.

Saya tak suka nak berbicara pasal buang anak, arak, judi dan sbg...debat pasal ni tak akan habis sampai bila2. Cari satu negara Islam yg tak ada semua tu?? Arab Saudi zero ke semua tu? Bahrain? UAE? Qatar?.

Sebab tu sy suka kembali kepada asas sbg org Islam. Insya Allah kalau kita semua mengikut hukum yg ditentukan Allah...akan ada ketenangan yg Allah berikan kpd kita semua.

Ikhlas.

AbgTuah said...

SALAM..

MASHALLAH.. SEGALA KETERANGAN AKU DAH JELAS..

AKU BERDASARKAN APA YG HJ HADI KATA..

SEBENARNYA PADA PANDANGAN AKU PAS SENDIRI FAHAM KESUKARANNYA. PADA AKU PAS SENDIRI FAHAM KETIDAK MAMPUAAN PARTI PAS SENDIRI.KALAU BETUL MAMPU LAKSANAKANLAH DIKELANTAN DAN KEDAH.

JADI TAK PERLU NIK AZIZ KATA ITU DAN INI..SURUH BUAT TAPI TAK BAGI CARA DAN JALAN..

INI SEMUA POLITIK DAN TAKTIK AJE..

SENGAJA NAK MEMBURUKAN IMEJ UMNO DIMATA RAKYAT..

TENTU DENGAN SENANG DIA AKAN BERKATA LIHAT KITA DAH KATA KALAU UMNO LAKSANAKAN UNDANG-UNDANG ISLAM PAS BUBAR..BOHONG

Tanpa Nama said...

mampukah umno untuk mengubah perlembagaan ke perlembagaan islam sekarang ini(2009) sekiranya ia telah berubah angin. Tentu tak mampu sebabnya tidak ada 2/3 majoriti diparlimen,satu dasar tidak dapat diubah bila kurang sokongan didewan ,Bila pas ditanya jawapan pun sama,tapi bila pas mengusai 2/3 diparlimen hukum islam akan tetap dilaksanakan.Negerinegeri masih dibawah kuasa Perlembagaan Malaysia(pusat)walau pun dikuasai pas. setiap perubahan dasar memerlukan kelulusan pusat. Berbeza dng umno/bn telah banyak kali menguasai parliamen tapi masih berdalih tentang hukum islam. Abang Tuah seorang yang bijak dia faham tentang undang undang dan perlembagaan malaysia tapi dia mengambil kesempatan membodoh kan orang ramai dengan pengetahuan nya itu.Dia cuba kianat kepada orang islam dengan menyorokkan fakta sebenar.Jangan berdalih lagi

AbgTuah said...

UMNO KE ATAU BN YG KUASAI 2/3 PARLIMEN..?

HARI NI DEKLARE BESOK JADI 1/3..TU YG PAS HENDAKAN SANGAT YE KAN..?

HARI NI DEKLARE BESOK PR MEMERINTAH ITU YG PAS HENDAK SANGATKAN...

FIKIR-FIKIR...YANG MEMBENTUK KERAJAAN NI UMNO KE BN...

KADANG POLITIK NI BUKAN BOLEH PERCAYA PADA SESIAPA..TERUTAMA TOK GURU YG KATA-KATANYA TAK PERNAH ADA INTEGRITI...

Tanpa Nama said...

PERDANA MENTERI MALAYSIA

YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
KELANTAN

Y.A.B. Tuan Haji,

PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993
DI NEGERI KELANTAN

Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994

Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.

1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kapada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.

2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW. sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya dizaman itu.

3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.

4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:

(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran.

Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.

(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.

Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.

Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan ia adalah satu kezaliman yang dahsyat.

5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .

6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.

7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD

15 Julai 1994

p/s: Minta pendapat dari abg Tuah tentang surat ini. Saya pasti abg Tuah akan mempertikaikan surat ini.

Namun tentu abg Tuah mempunyai akses tertentu untuk mengesan surat ini berdasarkan sumber rujukan.

AbgTuah said...

SALAM..

YE MUNGKIN ITU SURAT TUN KEPADA PAS KELANTAN.

OKLAH BETULAH APA YANG TUN KATAKAN TU. TUN PUN TENTU TELAH MERUJUK PERKARA TERSEBUT KEPADA AHLIL AGAMA SEBELUM MENULIS BERKAITAN HUKUM AGAMA. MUNGKIN SETELAH DIKAJI PERMOHONAN PIHAK PAS, DIDAPATI PIHAK PAS MASIH BELUM BERSEDIA SEPENUHNYA DARI SEGI PERSEDIAAN PERUNDANGAN DAN AKTA YANG AKAN DIGUNAKAN ATAU PUN DIKAJI PAS MUNGKIN BELUM CUKUP KEPAKARAN UNTUK MELAKSANAKANNYA. MAKA MUNGKIN ITU SEBAB TIADA PERSETUJUAN DIBERIKAN OLEH KERAJAAN PUSAT.

PERLU DIINGAT SEKIRANYA BERLAKU KESILAPAN ATAU SESUATU KEKECOHAN BERPUNCA DARI KELULUSAN PERMOHONAN PIHAK PAS TERSEBUT MAKA YANG PASTI AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DAN MENAGGUNG AKIBATNYA ADALAH KERAJAAN PUSAT DAN TUN SENDIRI.

TAPIIIIIII..JIKA PAS DENGAN SENANGNYA MENYARANKAN AGAR KERAJAAN PUSAT MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM SEPENUHNYA MAKA SAYA PUN DENGAN SENANG JUGA MENYARANKAN AGAR PAS MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM SEPENUHNYA DI NEGERI JAJAHANNYA TAKLUKNYA.

APALAH ADA DENGAN SEPUCUK SURAT DAN ANCAMAN SAMAN. JIKA BENAR-BENAR PEJUANG ISLAM ITU PERKARA ENTENG SAHAJA PAK..BAK KATA ORANG INDON.IALAH SEBAGAIMANA SESENANG PAS MENYARANKAN AGAR KERAJAAN PUSAT MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM SEPENUHNYA.

KENAPA TAK BUAT MACAM HAMAS WALAU DAH DIKETAHUI AKAN HANCUR MUSNAH NAMUN MENGALAH ATAU BERTOLAK ANSUR JAUH SEKALI. LAGI PUN TUN TELAH TIDAK LAGI BERKUASA..OOO MUNGKIN BADI TUN MASIH JADI KETAKUTAN PIHAK PAS AGAKNYA.

LAGI PUN DENGAN KEBERANIAN YANG DITUNJUKAN OLEH PIHAK PAS SEKARANG IAITU BERANI MENENTANG DAN MENYAGGAH KEPUTUSAN DYMM SULTAN YANG MEMBUAT KEPUTUSAN BERLANDASKAN UNDANG-UNDANG TUBUH DAN PERLEMBAGAAN MAKA APALAH ADA PADA SEPUCUK SURAT DARI MANTAN PM. LAGI PUN BUKANKAH PAS TELAH MEMPUNYAI MUSLIMIN DAN MUSLIMAH YANG BERANI MATI..BERANI MENJADI BENTENG MAKNUSIA SEHINGGA SANGGUP BERBARING DITENGAH JALAN AGAR DI GELEK DEK KERETA RAJA MUDA PERAK DAN KERETA MENTERI MAKA APALAH YANG DITAKUTKAN PADA SURAT TU LAGI..

DARI PANDANGAN KACA MATA AKU..PAS SEKARANG NI PUN DAH RAGU-RAGU APABILA HENDAK MENYEBUT NEGARA ISLAM ATAU PUN HUKUM ISLAM..YE BUKAN APA..TERPAKSA JUGA MEMIKIRKAN SAHABAT MEREKA DAP. MAKA ITU SEBAB DITUKARKAN DASAR KEPADA NEGARA KEBAJIKAN DAN KEADILAN..BUKAN BEGITU.

BEGITULAH YANG TERJADI DINEGERI YANG DIKUASAI SELEPAS PRU 12 DAHULU..KEPENTINGAN UNTUK MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM JADI TAK LAGI PENTING KERANA MEMIKIRKAN KEPENTINGAN BUKAN ISLAM...HMM..ITU YANG AKU TERBACA SELEPAS PRU 12 SUMBER DARI AKHBAR PEMBANGKANG KALAU TAK SILAP

OKLAH SEBENARNYA BEGINI..UMNO PUN TAK AKAN MAMPU DAN PAS PUN TAK MUNGKIN MAMPU MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM DINEGARA NI DENGAN MUDAH.

AKU SEBUT DENGAN MUDAH, IANYA BERMADSUD BUKAN SENANG..JANGAN PULA KAU KATA PERLU TAKUT APA..KALAU KAU TAK TAKUT SUKA HATI KAU LAH..AKU NAK ANAK-ANAK AKU MEMBESAR DENGAN AMAN..MENIKMATI SEGALA KEMEWAHAN DAN KENIKMATAN KEAMAANAN SEBAGAIMANA YANG TELAH AKU NIKMATI SELAMA INI. AKU TAK MAHU ANAK-ANAK AKU MENERIMA NASIB SEBAGAIMANA AFGANISTAN DAN GAZA CITY.

SEKIRANYA PAS BERSATU DENGAN UMNO..YE ADA KEMUNGKINAN UNTUK DILAKSANAKAN.

TETAPI BUKAN ISLAM TENTU AKAN KELUAR DARI BN DAN PR. MEREKA PULA AKAN BERSATU DENGAN DAP.

MAKA AKHIRNYA AKAN ADA PERTEMBUNGAN DUA PARTI IAITU PARTI BUKAN ISLAM DAN PARTI ISLAM.

OF COURSE..PARTI GOLONGAN ISLAM AKAN MEMPUNYAI KELEBIHAN MAJORITI..TETAPI TAKLAH BESAR DAN TAK KUAT SANGAT.

MAKA KEADAAN KEKUATANNYA ADALAH LEBIH KURANG 60/40 ANTARA PARTI ISLAM DAN BUKAN ISLAM.

HMM..BOLEH HIDUP AMAN KE DENGAN KEADAAN SEBEGITU..ENTAHLAH YE...TEPUK DADA TANYALAH SELERA..

JADI SEKARANG NI BUKANYA UMNO ATAU PAS YANG PERLU DISALAHKAN..TETAPI YANG PERLU DISALAHKAN ADALAH ORANG ISLAM SENDIRI KERANA TELAH GAGAL MEMAHAMKAN BUKAN ISLAM BAHAWA ISLAM ITU ADALAH AGAMA YG ADIL SENTIASA MENGAJURKAN KEHARMONIAN DAN KEAMANAN.

Tai said...

Wah, panjangnya.

Tanpa Nama said...

Bagi saya bukan semua org PAS baik dan bukan semua org UMNO pun baik. Itu hakikat..semua manusia biasa..bukan maksum pun. Ahli keluarga sy juga ramai yg ahli UMNO..cuma sy je berbeza parti ngan depa. Malah kwn serumah sy pun org kuat UMNO..tidak ada mslh utk berkwn dgn dia.

Terima Kasih abang Tuah. Moga kita mengharapkan yg terbaik dari parti masing2..

Salam.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online